Kenapa Anda Perlu Memiliki Drone


Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Drone ni merupakan salah satu alat yang dah masuk dalam wishlist saya. Saya pasti ramai yang sudah tahu tentang drone, atau istilah Melayu dipanggil sebagai ‘Pesawat Tanpa Awak’.  Awak di sini kalau tak salah saya merujuk kepada badan kapal. Maksudnya, drone merupakan sebuah pesawat kecil tanpa badan. Apa yang menarik sangat tentang drone ni?

Saya mula berminat dengan drone sewaktu menonton vlog yang dimuat naik YouTuber terkenal seperti Roman Atwood dan Jesse BFvsGF. Tak ingat vlog tersebut tentang apa, tapi mereka ada menunjukkan cara untuk menggunakan drone ni dan semenjak itu saya mula interested dengan alat kecil tersebut. Drone ni boleh dikatakan ibarat permainan helikopter kawalan jauh yang mungkin pernah kita mainkan semasa kecil dulu. Ataupun kalau tak pernah bermain helikopter kawalan jauh, bayangkan sahaja kereta kawalan jauh. Bezanya, drone ni boleh terbang tinggi di udara. Yang menariknya, kita bukan sahaja sekadar terbangkan drone di udara tetapi kita juga boleh attach kamera untuk merakam pemandangan dari atas. Selain kamera, saya pernah juga dengar orang sangkut hantu buatan pada drone untuk takut-takutkan orang lain. Eheh. Jangan pula ya tiru idea tu.

Drone sebenarnya memainkan peranan penting dalam kewartawanan, misi menyelamat, perfileman, perincian kawasan atau sesuatu, dan juga dijadikan sebagai hobi. Dalam bidang kewartawanan, saya tak pasti sama ada di Malaysia sudah viral penggunaan drone dalam bidang ini ataupun tidak. Tapi drone banyak digunakan oleh negara luar bagi menggantikan wartawan untuk merakam sesuatu di luar kawasan capaian mereka. Contohnya nak buat laporan tentang kawasan musuh. Kalau hantar wartawan, mungkin boleh bahayakan nyawa mereka. Tapi kalau hantar drone, kena tembak dengan musuh, boleh beli lain kan.


Dalam misi menyelamat pula, kita boleh bayangkan situasi banjir. Adalah amat efektif sekiranya kita menggunakan drone untuk mencari mangsa-mangsa yang mungkin terperangkap dan masih selamat. Tak perlu tunggu helikopter dan sebagainya. Jika di Malaysia masih belum meluas penggunaan drone ni, saya sangat sarankan alat itu digunakan dalam situasi-situasi sebegini. Tapi kalau saya, cuma mampu tengok sajalah mangsa terselamat melalui rakaman video. Tak mampu nak pergi selamatkan sendiri.

Saya teringat dalam sebuah filem Bollywood yang pernah popular satu ketika dahulu berjudul Three Idiots lakonan Amir Khan. Dalam filem itu, seorang pelajar mencipta sebuah alat yang persis drone. Tapi disebabkan assignment kena reject, dia jadi kecewa dan menggantung diri di dalam bilik. Jadi kawan-kawannya menggunakan alat itu dari tingkat bawah bangunan dan terbangkan ke dalam bilik dia sebab dah lama tak keluar bilik. Akhirnya mereka dapati kawan tu dah bunuh diri di dalam bilik. Lebih kurang begitulah rasanya cerita tu. Saya nak tunjukkan yang drone ni pun sebenarnya dapat mencegah banyak kejadian tak diingini daripada berlaku. Dalam cerita tadi kalau mereka awal sikit gunakan drone tu, mungkin dapat selamatkan kawan mereka.

Drone juga dapat digunakan dalam bidang perfileman. Inilah sebab utama saya teringin dapatkan drone. Saya teringin nak dapatkan klip-klip pemandangan menarik untuk digunakan dalam filem pendek saya. Tapi kualiti sesuatu video tu bergantung juga kepada kualiti drone dan kamera. Jika tinggi kualiti drone dan kamera yang digunakan, maka dapatlah kita hasilkan video high resolution. Saya ada juga jumpa drone yang harganya bawah RM100 di internet, tapi tak pastilah kualitinya macam mana. Mungkin lebih baik kalau kita beli sendiri di kedai kan. Saya sangat terinspirasi dengan video Jesse BFvsGF yang berkualiti tinggi dan dia pun pandai edit video. Tapi sekarang Jesse dah tak kendalikan akaun YouTube BFvsGF. Dia kendalikan akaun PrankvsPrank yang sudah ditukar kepada nama Jesse. Kalau rajin bolehlah tengok vlog-vlog lama dia yang cantik dan berkualiti.

Dalam masa yang sama juga, drone boleh digunakan untuk dapatkan perincian atau penelitian sesuatu kawasan. Mungkin kawasan yang kita tak boleh seberang, jadi kita hantar sajalah drone untuk rakam. Atau mungkin kita hendak merakam haiwan berbahaya seperti singa atau harimau tapi kita tak sanggup nak berkorban nyawa. Maka hantarlah drone sebagai penyelamat keadaan. Sangat best kalau dapat buat macam tu. Kalau anda tak ada alasan pun untuk memiliki drone, tak salah nak dijadikan hobi. Jika ada masa lapang, mainlah drone macam permainan helikopter kawalan jauh. Ataupun mungkin waktu Hari Raya boleh ambil gambar keluarga beramai-ramai. Wah, bagus juga tu. Kalau dapatlah drone, raya tahun depan boleh ambil gambar keluarga dari udara.

What can I say? Teknologi sekarang semakin maju. Kita bukannya berlumba-lumba nak bersaing kemewahan dengan orang lain, tapi tak bolehlah juga jadi generasi yang ketinggalan. Bagi saya, drone ni ada kebaikan dan kelemahannya yang tersendiri, tapi kalau semua orang menggunakannya secara berhemah, tak ada masalah akan timbul. Dan drone ni pun tak adalah guna bahan kimia yang boleh mencemarkan udara. So why not? Tapi tak tahulah pula kalau saya akan bosan selepas sekali dua guna. Haha.


Oh ya, dalam kesempatan ni juga, kepada yang belum menonton filem pendek terbaru saya, pergilah lawati YouTube Nims Productions. Filem pendek berjudul Buka Matamu. Mungkin masih banyak lagi kelemahan dan saya akan cuba untuk improve lagi. Terima kasih kerana membaca entry ini sehingga ke penghujung dan selamat menonton. 

Comments