Pages

Saturday, March 12, 2016

Sedang Mencari


Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Saya baru mendengar khabar seorang rakan yang bakal bernikah dan seorang lagi yang bakal bertunang. Secara jujurnya, ini kali pertama dalam kalangan rakan saya yang akan menginjak ke satu tahap lebih serius dalam peringkat kehidupan. Siapa tak gembira dengar kawan dah nak berkahwin? Tapi bila teringat kawan sendiri dah nak kahwin, barulah teringat yang diri sendiri ni dah mencecah usia dewasa, jauh meninggalkan zaman kanak-kanak yang hanya tahu bersuka ria dulu. Apa boleh buat, tak ada siapa pun dalam dunia ni yang boleh larikan diri daripada realiti. Eheh.

Apa pun, berita gembira lain yang saya nak kongsikan sebenarnya adalah tentang buku. Buku yang sedang saya cari buat masa ini. Kenapa saya mencarinya? Sebabnya, kedua-dua buah buku ini lebih kurang macam ‘debut’ pertama rakan saya Ariffah. ‘Debut’ sulungnya dalam menghasilkan cover hadapan buku. Walaupun bukan dia yang tulis, tapi saya tetap teruja nak pegang buku yang didesign oleh Ariffah.

1. Menyingkap Tabir oleh Muhammad Mikael




Menyingkap Tabir adalah sebuah novel akidah yang membongkar penyelewengan syiah. Harganya RM 15. Kata Ariffah, model cover hadapan tu classmate dia. Muka nampak macam tengah senyum di sebalik penutup muka tu. Tapi memang nampak style cover tu. Saya tak baca lagi jadi tak dapat nak buat ulasan, tapi saya rasa novel berkenaan syiah ni mesti mendatangkan banyak input dan menarik.


2. Antologi Cerpen Akhirnya Aku diselenggara oleh Khairy Tajudin & Nor Liana Omar
(gabungan hasil tangan ramai penulis tanah air)



Saya tak jumpa lagi sinopsis tentang buku ini di enjin carian, mungkin kerana antologi ini baru saja masuk dalam pasaran. Akhirnya Aku… apa? Kalau nak tahu, nampaknya kenalah dapatkan sendiri buku ini di pasaran. Kalau dah baca, mungkin anda boleh ceritakan pada saya. :)

Dan ada lagi dua buah buku yang disarankan oleh kakak saya. Katanya, kedua-dua buah buku ini ditulis oleh rakannya. Jadi saya pun buat sedikit penyelidikan tentang buku yang dimaksudkannya.


3. #Henshin Mahasiswa oleh Eqhwan



Saya sudah membaca buku #Henshin tulisan Aiman Banna. Kalau anda tahu tentang #Henshin, tak mustahil anda pun pernah mendengar tentang #Henshin Muslimah. Jadi saya rasa mungkin buku #Henshin Mahasiswa ini lebih kurang versi penghijrahan untuk para mahasiswa pula. Buku tulisan Eqhwan ini berharga RM25 terbitan Inspirasee Publication. Pada pendapat saya, mungkin buku ini banyak menyentuh tentang kehidupan pelajar di universiti yang selalu sibuk dengan macam-macam perkara. Sibuk, sibuk juga. Akhirat kena jaga. Mungkin itu yang hendak ditekankan dalam buku ini. Saya rasa buku ni memang sesuai untuk saya dan saya perlu membacanya.


4. Resus - #SiriStudentGempak




Buku Resus ni ditulis oleh doktor-doktor muda yang mempunyai misi besar dalam bidang perubatan. Harganya RM 25, terbitan Synergy Media. Buku ini mengajak anda untuk membuka bukan sekadar mata, tetapi juga hati untuk dihidupkan dan disedarkan tentang hakikat kehidupan berlatarbelakangkan dunia perubatan. Saya jarang membaca buku tentang perubatan, tapi mungkin saya boleh cuba menambah input baru melalui penulisan buku ini, insyaAllah.


Jadi inilah keempat-empat buah buku yang sedang saya cari untuk membunuh masa. Mungkin bukan cuma buku yang saya cari, tetapi saya hendak mencari sesuatu yang lebih daripada itu. Harapnya penulisan mereka mampu memberikan impak kepada masyarakat dan saya akan terus menyokong industri penulisan tempatan kita.

No comments:

Post a Comment