Pages

Wednesday, February 25, 2015

Wordless Wednesday: Words




"Don't let your words be just words. Let your heart speak, or stay silent." - Yasmin Mogahed



Buat apa bicara, kalau tak mampu kotakannya. 

Buat apa berkata-kata, kalau cuma sia.

Buat apa berharap, kalau tak ada niat mengejarnya.

~ 25 Februari 2015
0012
Malam yang sunyi. ~

Saturday, February 21, 2015

Resipi Banana Milkshake



Assalamualaikum.

Untuk entry kali ini, saya terdetik untuk berkongsi resipi mudah membuat banana milkshake. Setiap orang ada cara tersendiri untuk membuat milkshake, bergantung kepada cita rasa masing-masing. Sebagai penggemar minuman milkshake, sebenarnya lebih senang kalau kita tahu cara-cara membuatnya sendiri. Jadi bila-bila kita rasa nak minum, boleh terus siapkan tanpa perlu memesan di restoran.

Pertama sekali, kita kenalah pastikan bahan-bahan untuk menghasilkan minuman ini ada.


* Mesin pengisar (blender)
* 1-2 pisang
* Secawan ais
* ½ cawan susu segar (low fat @ full cream)
* 1 scoop ais krim vanila 
* Gula secukup rasa

Bagi penggunaan susu segar, anda boleh menggunakan susu low fat kerana pisang sudah pun kaya dengan kalori. Tapi saya prefer menggunakan full cream. Kalau anda tidak mahu menambah ais krim ke dalam milkshake pun tidak mengapa, tak akan menjejaskan rasa insyaAllah.

Cara penghasilan:


1. Potong pisang ke bentuk yang lebih kecil supaya mudah dikisar. Masukkan ke dalam blender, tapi jangan kisar lagi.


2. Tambahkan secawan ais.


3. Tambahkan setengah cawan susu segar.


4. Masukkan 1-2 scoop ais krim vanila.


5. Kisar bahan-bahan tersebut sehingga halus. Jika kurang manis, tambahkan gula secukup rasa.


6. Banana milkshake anda siap untuk dihidangkan!


Senang sahaja kan? Tak ambil banyak masa pun. Selain enak, minuman ini juga berkhasiat untuk kita.

Saya pernah mendengar ceramah dari seorang ustaz. Katanya, dalam setiap benda yang kita kerjakan, pastikan pekerjaan kita itu akan mendekatkan lagi diri kita dengan Allah SWT. Jadi, dalam konteks ni, kita boleh buatkan minuman dan kongsi dengan orang lain. InsyaAllah ada pahala yang menanti. Buat para isteri pula bolehlah hidangkan minuman ini kepada para suami, maka redha suami tu nanti adalah kunci untuk dapat redha dari Allah. Biidznillah. Saya sendiri pun masih banyak lagi perlu diperbaiki.

Apa pun, semoga berjaya mencuba resipi ini!

Thursday, February 19, 2015

Awak, Jaga Diri Ya!



Assalamualaikum. 

Saya sudah berniat mahu menulis entry ini beberapa hari yang lalu, tetapi baru berkesempatan untuk post hari ini. 

Seorang sahabat baik saya baru sahaja berangkat ke Korea pada hari Isnin yang lalu untuk menyambung pengajiannya dalam bidang Engineering. Alhamdulillah, tak ada kata yang mampu saya ucapkan selain rasa bangga atas kejayaannya. Dia usaha, dia dapat. Saya sudah berkawan baik dengan Aina Zalia Izzati sejak umur 7 tahun lagi. Sekarang 19 tahun. Campur tolak semua lebih kurang 12 tahun lamanya saya bersahabat dengan Aina. Orang kata, persahabatan yang terjalin lebih daripada 10 tahun ni akan kekal lama. InsyaAllah harap begitulah. 

Foto diciplak dari Facebook abang Aina.

Aina merupakan salah seorang insan yang memaknakan hidup saya. Banyak pahit manis yang kami lalui sama-sama. Malah kalau hendak diceritakan semua pengalaman kami rasanya tak akan habis entry ini. Kami banyak menyimpan cita-cita. Sewaktu di sekolah rendah dulu, kami pernah jalankan projek penulisan bersama. Tulis cerita-cerita seram dan penyiasatan. Kemudian cerita yang ditulis itu saya taip semula dan print.

Kami akan menyewakan naskhah penulisan kami kepada rakan-rakan yang lain. Sekali sewa mungkin dalam 50 sen jika tak silap saya. Bertitik tolak daripada projek saya, Aina, serta beberapa rakan yang lain itulah saya banyak belajar untuk menulis. Bahkan, pada pendapat saya, Aina sebenarnya seorang penulis yang jauh lebih mahir daripada saya.

Sejak kecil Aina selalu bercita-cita hendak menjadi seorang peguam. Dia nak membela keadilan. Dia nak jadi salah seorang peguam yang berjaya di Malaysia. Saya tabik dengan jati diri dan cita-citanya yang sangat tinggi. Mungkin Allah bukakan jalan lain kepadanya (engineering) sebab Allah ada aturan yang tersendiri untuk dia. Tapi saya tak risau sebab saya tahu, Aina ni kalau campak ke mana pun dia pasti boleh bawa diri. 

Aina (paling kanan). Melakar kejayaan bersama sebagai johan team bola jaring (Team 89) untuk aktiviti pasca PMR.

Bukan semua orang mampu buat apa yang dia buat. Dia belajar sungguh-sungguh untuk membanggakan kedua-dua orang tuanya. Walaupun selalu mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan, dia tak pernah pun mengharapkan sebarang ganjaran daripada ibu bapanya sebaliknya dia anggap kejayaan itulah ganjaran yang mampu dia berikan buat mereka. 

Aina seorang yang sangat menghargai persahabatan. Saya masih ingat ketika ulang tahun kelahiran saya dulu, dia pernah menghadiahkan saya seutas rantai buatan sendiri yang dihiasi dengan cengkerang-cengkerang kecil. Disertakan dengan kad kecil yang mendoakan agar persahabatan kami kekal. Dia tulis di situ, “Your best friend is flying in the sky.” Saya tahu dia sedang terbang tinggi. Saya tahu.

Abaikan penggunaan grammar, masa ni kanak-kanak lagi.

Oh ya, selain Aina Zalia Izzati, ada lagi dua orang rakan KUSESS saya yang turut mendapat tajaan JPA untuk ke Korea. Lucu bila difikirkan, tetapi mereka berdua pun bernama Aina juga. Seorang Aina Hanum dan seorang lagi Aina Aqilah. Aina Aqilah merupakan ketua rumah Waja (rumah merah) semasa kami berada di tingkatan lima dulu. Mereka berdua ni memang orang yang hebat-hebat. Saya percaya, ketiga-tiga Aina ni boleh bawa diri masing-masing dan pulang ke tanah air kelak dengan kejayaan. Saya tak mahu cerita panjang, saya cuma mampu doakan yang terbaik untuk kalian. Minta maaf kerana tak dapat ikut temankan di KLIA. Apakan daya, jarak dan masa yang menghalang.

Gambar diciplak dari Instagram. Aina Hanum dan Aina Naqilah di tengah serta rakan-rakan KUSESS. Good luck.

Aina Zalia Izzati, if you’re reading this somehow, I just want you to know that I will always be here for you. You can always rely on me. You’ll face a lot of hardship, but never let your problems drag you away. Jaga diri baik-baik di Korea dan kalau boleh bawalah budaya kita Melayu ke sana. Tak salah amalkan budaya sana, tapi biarlah berpada-pada. Ambil yang baik, tinggalkan yang buruk. Solat jangan sesekali tinggal, ok? Good luck sahabat. 

Foto-foto Aina kongsi sesudah tiba di Korea

Wednesday, February 18, 2015

Wordless Wednesday: Happiness




Happiness is... when you share something valuable with others.





Saturday, February 14, 2015

Tapi Kenapa?


Saya dan seorang rakan berbangsa Cina sedang duduk berehat sambil memerhatikan orang lain yang sedang menembak di lapangan sasar itu. Waktu itu, saya telah pun selesai menembak. Kami perhatikan sahaja suasana sekeliling. Tiba-tiba, dia bertanya kepada saya. 

“Saya tahu orang Islam tak boleh sentuh antara lelaki dan perempuan. Semasa saya di PLKN dulu baru saya tahu lelaki dan perempuan Islam ni tak boleh sentuh. Handshake pun tak boleh. Kenapa?”

“Oh, itu untuk menjaga batasan pergaulan. Dalam Islam…” belum sempat saya berhujah panjang lebar dengan bangga tentang Islam, pertanyaan dia yang selanjutnya membuatkan saya tersentap. 

“Tapi kenapa mereka tu boleh pegang belakang perempuan Islam sesuka hati?” Dia menunjuk ke arah anggota-anggota bertugas yang berdiri di belakang para penembak. Saya tersentap. Malu. Memang benar apa yang dikatakan rakan saya itu. 

Saya kembali teringat semasa giliran saya menembak sebelumnya. Saya berusaha mengelak daripada bersentuhan dengan petugas yang menjaga saya sebab saya tahu aspek sentuhan di situ tidak terlalu dititikberatkan. Tapi ketika saya menembak, tubuh saya sedikit tertolak ke belakang dek kerana momentum tembakan yang menghentam kuat. Waktu itulah si penjaga menahan sedikit tubuh saya dengan tangannya takut saya terjatuh, padahal saya cukup yakin yang saya tak akan jatuh pun. Nasib untuk tembakan kali kedua dia tidak lagi menahan tubuh saya. 

Berbalik kepada soalan rakan saya tadi, saya sebenarnya tak tahu nak jawab macam mana untuk menjelaskan situasi itu. Hendak kata darurat, sebenarnya tak adalah darurat sangat. Bukannya kecemasan pun. Menurut pendapat Imam Syafie, kita cuma dibenarkan untuk menyentuh bukan mahram dalam keadaan darurat seperti ketika berubat, pembedahan, mencabut gigi dan sebagainya, sekiranya tidak ada jantina sama yang boleh melakukannya. Kalau kes begini?

Saya tidak langsung menjawab pertanyaannya, sebaliknya bertanya soalan kepadanya. “You agama apa? Buddha kan?” Dia mengangguk. “Dalam kalangan penganut Buddha, ada 2 golongan. Satu golongan yang mengamalkan ajaran agama dengan taat. Pergi tokong, sembahyang. Satu lagi golongan tak berapa kuat buat ibadat. Tak amalkan sangat agama. Betul tak?”

Dia mengangguk lagi dan mengaku dirinya tidak percayakan Tuhan. Walaupun agama Buddha, dia tidak beribadat kepada Tuhan. Dia mempercayai sains yang menjawab segala-galanya tentang kejadian alam ini. Saya tidak terkejut mendengar pernyataannya kerana saya pernah bersembang dengan beberapa non-muslim lain yang juga tidak percayakan Tuhan. 

Saya menyambung jawapan saya. “Dalam Islam pun ramai yang solat dan beribadat kepada Tuhan. Kalau you tengok hari-hari kami solat 5 kali.”

“Ha, betul. Saya selalu observe masa PLKN dulu.”

“Haa, tapi… bukan semua orang Islam tu amalkan konsep yang diajarkan dalam Islam dengan sepenuhnya. Kalau you nampak lelaki dan perempuan Islam pegang tangan atau shake hands, mungkin mereka masih belum dapat petunjuk lagi. Tapi kalau ikutkan, sebenarnya tak boleh pegang.” That’s the best random answer I could give her at the moment.


Dia mengangguk lagi. Saya tak pasti sama ada dia faham ataupun tidak. Kemudian dia lanjutkan lagi soalannya. Pagi sebelum ke lapangan sasar itu, dia memerhatikan peserta perempuan Islam bangun seawal 3 pagi dan mandi. Kemudian solat berjemaah. Untuk apa? Dan macam-macam lagi soalan lain. 

Salah satu pertanyaannya lagi, kenapa saya memakai handsock walaupun memakai lengan baju yang panjang. Kata saya, perempuan Islam kena tutup sehingga sini (sambil menunjuk ke arah hujung lengan). Kalau terselak, nanti orang lelaki nampak. 

Saya tidak keberatan menjawab soalannya, setakat yang saya mampu. Saya tak berani berhujah panjang, cukup memberi penerangan mudah untuk dia faham. Tapi saya rasa, walaupun dia faham dengan jawapan saya, susah nak tarik dia untuk menghayati nikmat Islam. Sebab dia memang berpegang kuat kepada Sains dan tidak percayakan Tuhan. Saya sangat berharap mampu untuk menjadi pengantara yang mengubah seseorang ke arah mendekati Allah, sambil memperbaiki diri saya sendiri. Banyak lagi ilmu yang perlu saya cari.

Sepanjang perkhemahan dua hari itu, banyak juga pengalaman baru yang saya timba. Salah satu yang membuat perut saya kecut apabila menjadi antara finalis dalam permainan “Simon Says” atau versi Melayunya “Jebat Kata”. Memang gelabah apabila dipanggil naik ke atas pentas. Siapa tak pucat? Tapi nak tak nak kita kena belajar untuk tangani saat-saat mengejutkan dengan tenang. 

Pada awalnya saya masih mampu mengejar permainan bersama tiga finalis yang lain walaupun disaksikan oleh hampir 180 peserta yang lain. Tapi bila sahaja fasilitator memberi arahan untuk tutup mata, terus saya hilang fokus. Pada waktu itulah saya sedar kelemahan diri sendiri. Saya tak mampu untuk tumpukan perhatian jika menutup mata. Tapi rakan di sebelah saya mampu melakukannya dengan tenang seterusnya memenangi permainan dengan bergaya. Tahniah padanya. Saya sangat kagum.

Perkhemahan ini banyak memberikan kami peluang untuk belajar tentang erti kerjasama hingga kumpulan kami berjaya mendapat tempat ketiga (tetapi atas masalah teknikal diumum sebagai tempat keempat) dalam pertandingan memasak buah Melaka. Dapatlah hamper balutan sendiri. 

Satu lagi pengalaman berharga apabila pertama kali memegang senapang patah. Selama ini saya asyik mendengar cerita orang, kali ini baru dapat pegang dan menembak. Saya teringat satu pernyataan yang pernah saya baca sebelum ini, walau apa pun bidang atau perkara yang kita buat, kita kena buat dengan sungguh-sungguh. Jadi semasa menembak, saya cuba sasarkan dengan baik dan tarik picu. Tapi saya tak nampak peluru mengenai sasaran atau tidak. Ingatkan tak kena langsung.

Sewaktu Husna (pengacara majlis) umumkan nama saya di tempat kedua, memang sangat awkward. Sudah tentu saya tak lupa ucap syukur. Pertama kali untuk beberapa tahun lamanya saya tak pegang piala. Eheh. Tapi kalau ikutkan, pencapaian tu bukanlah satu benda yang boleh dibanggakan sangat kerana markah saya cuma 24/90. Saya mungkin cuma bernasib baik kerana tidak ada yang mengatasi markah saya selain Fatin (25/90). Tahniah saya ucapkan kepada Fatin, Alia dan pemenang-pemenang lain. 

Sesiapa yang cukup berani untuk pegang senapang patah dan menembak pun sebenarnya seorang pemenang sebab berjaya atasi perasaan takut dalam diri masing-masing.

Saturday, February 7, 2015

Diari#55: KuRELAkan Jiwa



Assalamualaikum.

Ayat klise, tetapi saya tetap mahu katakannya. Macam tak percaya, pejam celik pejam celik saja kita sudah berada dalam bulan Februari. Sepanjang bulan ini jugalah banyak peristiwa dan aktiviti yang akan berlaku. Keputusan semester satu, dan ujian pertama semester dua. Waduh. Paling dekat, perkhemahan RELA yang akan diadakan pada minggu hadapan. 

Saya sangat menyukai kem, tetapi tidak berapa menggemari perkhemahan. Apa bezanya? Ada beza antara kem dan perkhemahan. Ada. Kem adalah satu program yang lazimnya menyediakan makan minum dan tempat tidur yang kondusif seperti hostel atau dorm. Perkhemahan pula merupakan aktiviti yang memerlukan anda untuk cari makan sendiri dan bina khemah sendiri untuk tidur. Ha, itu bezanya. 

Apa pun, camping boleh jadi sesuatu yang menarik when it comes to teamwork. Semua kerja kita buat sama-sama. Susah senang sama-sama. Maka pengalaman tu akan jadi sesuatu yang sukar untuk kita lupakan kelak.

Dipendekkan cerita, entah macam mana saya boleh terpilih untuk menjadi ajk hadiah dan sijil. Perkara pertama yang saya bayang apabila mendapat tahu saya menjadi ajk hadiah adalah pegang dulang. Bagilah saya kerja balik tabir yang lain, selain pegang dulang. Saya tak suka kerja atas pentas sebenarnya. Tapi jika sudah tiada pilihan lain, saya relakan sahaja jiwa ini. 

Alhamdulillah, rupa-rupanya tugas saya bukannya pegang dulang, sebaliknya mencari hadiah-hadiah yang sesuai untuk diberikan kepada pemenang pertandingan memasak nanti. Oh ya, semua peserta akan bertanding untuk menghasilkan buah Melaka yang paling enak pada hari perkhemahan kelak. Maka, saya sebagai ajk hadiah pun telah mencadangkan hadiah hamper diberikan kepada para pemenang. 

Disebabkan saya tidak ada lesen kereta, ibu sayalah yang membawa saya ke CMart untuk beli barang-barang hamper pagi tadi. Misi saya adalah untuk mencari makanan dan snek yang cukup untuk 10 orang ahli bagi setiap satu hamper. Kalau hendak beli hamper yang sudah siap, harganya agak mahal dan mungkin akan berlaku kesukaran dalam proses pembahagian sesama ahli kumpulan nanti. Jadi lebih baik saya cari snek yang sesuai untuk satu kumpulan. 

Banyak kan???

Pusing punya pusing, setelah mencari snek yang sesuai, saya pun membuat pembayaran menggunakan peruntukan bajet yang telah diberikan. Apa yang mengejutkan, jumlah belian baru separuh daripada bajet. Padahal rasanya sudah banyak yang kami pilih. Oleh itu, terpaksalah ibu menghabiskan lagi separuh bajet di kedai lain. 

Saya tak sangka nak cari hamper pun banyak proses. Rancang bajet, pilih dengan teliti dan akhirnya proses membalut. Fuh! Alhamdulillah my mum and my grandmother are very supportive. Mereka sangat prihatin dan bertungkus-lumus membantu dalam membalut hamper. Ibulah yang paling kerja keras dari pagi. Tujuan utama entry ini sebenarnya nak cerita yang saya sangat terharu dengan mereka. 

Mereka yang sanggup tolong saya tanpa mengharapkan sebarang balasan. 

Mereka yang sangat peduli tentang saya. 

Mereka yang sanggup berkorban masa dan tenaga, asal dapat melihat saya senang. 

Thank you so much kerana membuatkan saya rasa sangat dihargai.

Berkat kesungguhan semua, akhirnya tugasan membalut selesai. Hooray!
Sebenarnya, saya paling tak suka jadi ajk hadiah, sebab kalau kita atau kumpulan kita sendiri yang menang, dah tak surprise lagi dah. Eheh. Dah tahu dah hadiah apa.

p/s: Sekarang, macam mana nak bawa ke kampus?

Wednesday, February 4, 2015

Jangan Pandang Rendah



Alhamdulillah, finally went through my MUET speaking test. Hooray.

Pada mulanya, memang agak janggal menjadi satu-satunya pelajar memakai baju kurung sedangkan yang lain memakai baju RELA, but who actually cares. Ramai kawan yang mengucapkan good luck, yang membuatkan saya bertambah gentar sebenarnya. But I really appreciate all those wishes. 

Alhamdulillah, banyak pengalaman baru yang saya peroleh hari ini. Sepatutnya, dalam jadual sesi saya bermula pada jam 11 pagi. Saya tidak suka tiba lewat, maka 10.45 lagi saya sudah memunculkan diri di bilik menunggu. Nampaknya, saya orang pertama yang tiba. Padahal sebenarnya ujian bermula jam 11.30. 

Saya kenal dengan pengawas di bilik menunggu itu kerana dia pernah datang ke kampus sebelum ini. Lama-kelamaan, seorang demi seorang calon mula mengisi kekosongan ruangan bilik menunggu. Setelah menandatangani senarai kehadiran, saya tunggu di luar disebabkan kedinginan memenuhi ruangan bilik menunggu. Pengawas yang jaga di dalam bilik tadi keluar dan mengajak saya berbual. Tuan pengawas itu pun hairan melihat saya seorang sahaja Melayu. Nak buat macam mana, ajak kawan-kawan semua tak mahu ambil MUET pada bulan Mac. 

Saya mendapat giliran dalam kumpulan yang ketiga. Satu kumpulan akan diuji selama hampir setengah jam. Jadi saya duduk di dalam bilik menunggu sehingga  jam 12.30. Sharon, seorang rakan berbangsa India banyak membantu dan mengingatkan saya sebelum peperiksaan. Tipulah jika saya kata saya tidak gementar. Mestilah takut memikirkan apa impression pemeriksa terhadap kita nanti. Sharon pun sama. Tapi saya katakan padanya yang dia mesti boleh sebab dia sudah biasa berbual dalam bahasa Inggeris. Lainlah macam saya, tak selalu pakai English, bukan berlatarbelakangkan bahasa Inggeris. Sharon membidas kata-kata saya.

Katanya, jangan pernah pandang rendah pada diri sendiri hanya disebabkan saya orang Melayu. Kawan-kawan kepada kakaknya rata-rata orang Melayu juga. Namun, mereka semua mampu untuk mengambil perubatan di India dan lulus dalam sekali cubaan sahaja. Kakaknya sendiri pun terpaksa mengulang. “It’s not about who you are, but it’s about how you manage to bring yourself ahead.” Lebih kurang begitulah ayat mendalam yang dilontarkan kepada saya.  


Kemudian, saya tanya pula target pencapaiannya untuk MUET. Katanya lagi, dia sudah membayar untuk peperiksaan ulangan pada bulan Julai. Saya bertambah terkejut dan mempersoalkan tindakannya itu. Sharon mahu mendapat band yang paling tinggi, iaitu sekitar band 5 dan 6. Jadi, untuk kali pertama ini, dia mahu mencuba sekurang-kurangnya mendapat band 4. Julai nanti, dia sudah mampu memantapkan dirinya untuk mencapai band yang lebih tinggi. Always plan ahead. Saya jadi semakin kagum. Saya langsung tak simpan harapan untuk mengulang MUET.

Sepanjang menunggu, Sharon memperkenalkan saya kepada rakan-rakannya yang lain. Kebanyakan mereka yang mengambil MUET hari ini merupakan pelajar lelaki berbangsa Cina. Dan mereka semua happy-go-lucky. Membuat lawak di dalam bilik menunggu. Ada seorang yang sangat pandai dalam subjek Mathematics. Ada yang pandai dalam semua subjek. Ada juga yang mempunyai kebolehan untuk bercakap tanpa henti. Setiap orang ada kelebihan masing-masing. Dan hal ini sekali lagi membuatkan saya berasa rendah diri. 

“Your friends are great. They’re intelligent,” kata saya. 

“But you have your gifts too,” she told me. “What gifts?”

“Your English is very fluent, different from the others. Where do you learn it?”

“I don’t know. I don’t really speak in English. Maybe you’re right. This is a gift.” Dan saya diam. Berfikir. Sibuk melihat kelebihan orang lain, sampai tak sedar yang Allah sudah memberikan kelebihan pada diri sendiri. Yang bernama manusia ni, selalu melihat pada yang atas, jarang memandang ke bawah. Terima kasih Sharon kerana mengingatkan saya.

Tunggu dan terus menunggu, akhirnya jam sudah menunjukkan lebih kurang 12.30. Tuan pengawas tadi memanggil saya dan ahli kumpulan ke bilik ujian. Jujur saya katakan, rasa gementar itu sudah hilang disebabkan masa menunggu yang sangat lama. Tambahan semua orang sibuk menghiburkan diri sendiri di bilik menunggu. Gelak tawa berjaya mematikan rasa gentar saya. 

Ada dua orang pemeriksa wanita, seorang India dan seorang Melayu. Mereka cuma meminta kad pengenalan dan kami terus memulakan tugasan. Tajuk tugasan kami memang agak senang, alhamdulillah, cuma bagi saya tugasan candidate D agak susah sedikit untuk cari isi. And guess what, I am candidate D. I talked too fast for the individual task. Masa pun tak sampai dua minit rasanya. Tapi untuk tugasan perbincangan kumpulan, alhamdulillah berjalan lancar. Semua calon berjaya menyuarakan pendapat masing-masing and that is what matters the most. 

Keluar sahaja dari bilik ujian, kami berempat lega. Saya, Sharon dan dua lelaki Chinese yang lain. Sekarang, kami perlu tunggu pula ujian writing, reading dan listening pula yang akan diadakan bulan Mac ini. Baru sahaja keluar bilik ujian, rakan-rakan sudah menyerbu tanya susah atau senang dan soalan apa yang saya dapat. Dalam belasan kali jugalah terpaksa mengulang jawapan yang sama. Selepas ini, giliran anda pula. Semoga semuanya berjaya. 

p/s: Terima kasih sangat untuk semua yang mendoakan saya. Moga Allah yang membalasnya.

Monday, February 2, 2015

Selisih Faham: Siapa yang Perlu Mengalah?



Disebabkan saya bakal menduduki peperiksaan MUET Rabu ini, maka dalam satu hari ini sahaja saya berlatih sebanyak tiga kali untuk speaking. Mungkin ada dalam kalangan adik-adik yang belum biasa dengan situasi MUET. Untuk ujian speaking, ada dua tugasan yang kita perlu lakukan dalam kumpulan (4 orang). Pertama, tugasan akan diberikan secara individu. Tajuk akan diberikan sebaik sahaja kita duduk di meja peperiksaan. Calon akan diberikan masa tiga minit untuk menganalisis tajuk dan mencatat isi-isi penting yang ingin dikemukakan.

Selesai tiga minit, barulah bermulanya tugasan yang sebenar, iaitu menterjemahkan idea yang telah kita catat tadi ke dalam bentuk lisan, dalam bahasa Inggeris tentunya. Hanya dua minit sahaja yang diberikan untuk bercakap. Cakaplah apa yang kita mahu. Selesai tugasan pertama, kita akan ditugaskan pula untuk membuat perbincangan dalam kumpulan, iaitu untuk memilih isi mana yang paling relevan dan terbaik.

Bagi saya, tugasan individu agak sedikit mencemaskan kerana semua orang akan tertumpu pada kita dan membuat penilaian sama ada isi yang kita utarakan itu relevan dan bagus mahupun tidak. Berbanding kedua-dua tugasan tersebut, saya lebih gemar perbincangan dalam kumpulan. Seronok. Perbualannya lebih santai dan kita boleh menyampuk bila-bila masa sahaja. Setiap orang bebas mengutarakan pendapat masing-masing.


Namun begitu, timbul masalah apabila salah seorang ahli kumpulan kami tadi sangat berpegang teguh kepada pendiriannya dan langsung tidak mahu beralah. Pelajar lelaki tersebut tidak mahu menukar pendiriannya walaupun saya dan seorang pelajar lelaki yang lain telah mencapai kata sepakat untuk menyetujui satu isi yang lain. Sepatutnya dalam perbincangan selama 10 minit itu kami berempat perlu mencapai kata sepakat, tetapi lain pula yang jadi. Mujurlah tadi cuma latihan dan bukannya ujian yang betul lagi.

Apabila ada dua pihak yang saling bertelagah, mungkin lebih baik jika salah satunya mengalah. Mengalah bukan bermakna kita kalah tapi mengalah adalah satu tindakan yang harus kita lakukan jika itulah jalan penyelesaiannya. Mengalah untuk menang. Menang kerana pada akhirnya, kita akan mendapat impak yang positif daripada konflik negatif yang berpanjangan.

Dalam hidup ini, kita akan melalui banyak situasi yang merumitkan. Banyak keadaan yang mengundang kesalahfahaman. Banyak konflik yang complicated. Tak kisahlah dengan siapa pun. Mungkin ibu bapa, mungkin guru, mungkin dalam kalangan adik-beradik, dan kerap kali terjadi dalam kalangan rakan-rakan. Apabila kedua-dua pihak saling berlindung di sebalik ego dan pendirian masing-masing, situasi kita dan pihak yang satu lagi itu akan menjadi kekok. Dalam sesetengah situasi, mungkin salah faham itu akan berlanjutan sehingga beberapa hari, atau beberapa bulan, atau lebih parah lagi sampai bertahun-tahun lamanya. Semuanya dek kerana tidak ada yang mahu beralah.

Saya percaya, manusia mempunyai sifat dan perwatakan yang berbeza. Dan saya juga percaya manusia boleh diklasifikasikan dalam 4 elemen (api, air, tanah, udara) berdasarkan peribadi mereka. Berdasarkan ujian-ujian online yang saya pernah buat dulu, elemen saya adalah air (water). Apa kaitannya elemen-elemen ini dengan mengalah? Saya suka mengenali peribadi orang. Saya suka perhatikan perwatakan manusia yang berbeza. 

Dan apa yang saya tahu, seseorang yang berperwatakan ‘api’ akan sukar sekali mengalah apabila turut berhadapan dengan ‘api’. Malah apabila api dari kedua-dua belah ini membara, mungkin boleh mencetuskan letupan. Walau macam mana pun orang lain cuba damaikan, ego mereka setinggi-tinggi langit. Bagaimana pula jika andalah si api yang sedang bertengkar dengan si api? Saya percaya, perkataan maaf itu sangat sukar untuk terbit dari mulut anda. Dan anda mengharapkan dia yang akan mula meminta maaf.



Sebaliknya, elemen air akan dapat memadamkan api, tetapi bergantung juga pada kemarakan api tersebut. Tapi kelemahan si air pula, dalam proses perdamaian, dia akan terpaksa menanggung risiko untuk terluka. Biasalah tu. Macam yang saya katakan, api sangat sukar untuk dipadamkan. Kadang, kita perlu meminta maaf berkali-kali walaupun mungkin kesalahan itu bukan berpunca daripada kita. Dan setiap kali hendak meminta maaf, maaf kita ditolak. Perasaan kecewa apabila kemaafan ditolak itu mungkin lebih parah daripada cinta yang ditolak.

Ada yang akan mempersoalkan, kenapa aku perlu mengalah? Perlukah aku mengalah? Pesan saya kepada semua yang membaca, tidak kiralah anda elemen yang mana pun ; Percayalah, tidak sedikit pun jatuh ego seseorang itu andai dia mengalah. Mengalah ni adalah satu sifat yang terpuji dalam Islam. Sangat mulia. Rasulullah SAW sendiri pun sering mengalah.

Dikisahkan, setiap kali Rasulullah SAW keluar dari rumah, baginda akan lalu di hadapan rumah seorang Yahudi. Si Yahudi ini mempunyai satu tabiat untuk meludahi Rasulullah dari depan rumahnya. Bayangkan apa perasaan anda apabila ada orang yang memperlakukan anda sedemikian rupa? Dengan sengaja pula tu. Si “air” pun mungkin boleh berubah menjadi “api”. Tapi cuba teka apa respons baginda terhadap perbuatan Yahudi itu? 

Baginda cuma tersenyum dan membersihkan kesan ludah yang terlekat di badan atau baju baginda, kemudian pergi meninggalkan Yahudi itu. MasyaAllah. Keadaan ini berlanjutan setiap hari. Setiap hari Rasulullah diludahi. Hingga pada satu ketika apabila baginda keluar rumah, baginda menjadi hairan kenapa tidak ada lagi ludah yang terbang? Beberapa hari yang berterusan tidak ada ludah terbang. Maka Rasulullah pun bertanya pada para sahabat, dan mereka memberitahu akan keadaan si Yahudi yang sedang sakit. Spontan Rasulullah segera berkunjung ke rumah si Yahudi.

Apabila mendapat kunjungan dari Rasulullah, pada awalnya si Yahudi sangat terkejut kerana orang yang selama ini diludahinya adalah orang yang pertama mengunjunginya. Dia pun diselubungi rasa takut. Takut Rasulullah akan membalas perbuatannya dan dia tidak mampu mengelak kerana sedang sakit. Tapi sangkaan si Yahudi jauh meleset. Rupa-rupanya, Rasulullah datang untuk menjenguknya, malah mendoakan agar dia sembuh. Seperti yang kita tahu, doa baginda tidak ada hijab (penghalang) maka doa baginda diterima. Tidak lama kemudian si Yahudi pun sembuh lantas masuk Islam tanpa ada sebarang paksaan. 


Nampak tak kuasa “mengalah” di situ? Impaknya, adalah sesuatu yang positif, yang kadangkala kita sendiri tak mampu nak duga.

“Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri tauladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan Dia banyak menyebut Allah.” (QS. Al-Ahzab:21)

Adakah kita tidak mahu meniru teladan yang ditunjukkan oleh Rasulullah? Jadi, jawapan kepada segala persoalan, ya, anda memang perlu mengalah. Tidak kiralah anda api, air, tanah, udara, batu, pokok, dan apa sekalipun, kita tak akan rugi andai beralah. Dalam hidup ni, bukan setiap masa kita kena terus melangkah ke depan. Ada ketika anda perlu mundur beberapa langkah ke belakang, berhenti sejenak, dan kemudian barulah teruskan kembali langkah maju ke hadapan.


You may lose the battle but win the war.

Sunday, February 1, 2015

Why I Am Not A WhatsApp User



Assalamualaikum fellas. Just a short update for today.

Recently, I’ve been thinking a lot whether I should or should not register for WhatsApp. People keep telling me to use the application. I’m very sure WhatsApp has a lot of advantages such as being able to communicate faster with others. It is also a medium to spread useful and important messages. Nobody cares to use Yahoo Messenger or Facebook Messenger anymore. Neither do I. Nevertheless, I think this application also creates some problems for the users.


I remember when I was in primary school, I wasted a lot of time using Yahoo Messenger (YM).  I was so eager to chat with a bunch of new friends until I registered myself into numerous social media accounts such as Tagged, Friendster and even MySpace. I spent my days chatting and updating statuses because I thought the whole world was dying to know what I was doing at that very moment. 

I felt embarrassed with how childish I was back then. Eventually, I got bored and stopped my online activities for some time. For me, all these social media stuff might actually drag you into some part of darkness if you can’t take control over yourself.  

I saw people holding their smart phones and dragging them everywhere. They would keep on scrolling and staring at the small screen and wasted a lot of valuable time in their lives. Me too, of course, could be one of them sometimes. I’m afraid by using WhatsApp, I would lose some part of my life, literally.

Anyways, despite of the reasons stated earlier, I actually have another main reason why I can’t actually register for WhatsApp. Few years ago, I bought myself a new gadget; Samsung Galaxy Camera EK-GC100. I was attracted to the commercials in the TV and tend to get myself one. It is a camera with internet function, which provides Play Store to download apps. 

However, WhatsApp is somehow does not compatible with the android version. I can install other applications such as WeChat, Instagram and Telegram, but clearly not WhatsApp. Yup, that’s the actual reason though. If I am really desperate to have WhatsApp, I need to have a new smart phone, which I could not afford yet. And buying a new phone just to have WhatsApp is quite a waste of money I guess. It’s better for me to use the money to buy some books and other educational stuffs. 

It is true that being left behind sucks. Hahah. But hey, that’s not the end of the world. I know a lot of people who are still living their lives to the fullest without these incredible technologies nowadays. I wish I can be as cool as them. If they want to communicate with others, they only use Nokia to call and send messages to the recipients. In some circumstance, they prefer to have a face to face conversation, which is more beneficial to both parties. 

Who needs WhatsApp when we can just “What’s up?”


20 Senarai Adab Terhadap Guru Mengikut Imam Ghazali



Pernah satu ketika di dalam kuliahnya dengan ribuan pelajar, tiba-tiba seorang badwi yang busuk dan comot masuk. Bila Imam Syafie melihat si badwi tu masuk, beliau pun berhenti daripada memberi kuliah dan mendekati badwi itu lalu memeluknya dengan erat. Tergamam anak muridnya melihat perbuatan Imam Syafie itu. Selesai sahaja memberi kuliah, anak-anak murid Imam Syafie pun datanglah kepada beliau dan tanya, mengapa beliau memeluk badwi tadi. 

Imam Syafie jawab, walaupun badwi itu busuk dan comot, tetapi badwi itu ialah gurunya. Sebab itu beliau memeluk badwi tersebut sebagai cara menghormati guru. Makin terpegun pelajar-pelajarnya apabila diberitahu tentang badwi yang jahil itu menjadi guru Imam Syafie.

Imam Syafie pun menjawab lebih kurang begini. "Pada suatu hari, sedang aku menulis kitab fekah, aku mempunyai satu masalah iaitu bagaimana hendak mengenali dan membezakan antara anjing yang cukup umur dengan anjing yang belum cukup umur. Lalu aku fikir tentu orang badwi tahu kerana badwi banyak memelihara anjing untuk mengawal kambing-kambing mereka.

Aku pun bertanya hal tersebut kepada badwi yang ku peluk tadi. Badwi itu menerangkan bahawa anjing yang cukup umur mengangkat sebelah kaki belakang apabila kencing, manakala anjing yang tidak cukup umur tidak mengangkat kakinya bila kencing. Dengan panduan badwi itulah, maka aku dapat menyiapkan kitabku itu."

Begitulah ceritanya. Walaupun terlalu sedikit jasa badwi itu kepadanya, Imam Syafie amat menghargainya dan menghormati sehingga menggelarnya guru. 

Nah, di sini kita boleh nampak ketinggian ilmu yang dituntut dalam agama Islam. Cerita tentang Imam Syafie ini sepatutnya dijadikan panduan supaya kita sentiasa hormat akan murabbi, guru, pensyarah atau sesiapa sahaja yang mendidik kita. Saya akui, zaman sekarang ini, rasa ‘hormat’ anak murid terhadap murabbi sudah semakin pudar. Sudah hilang ditelan zaman. Manusia jadi semakin ego. Bila dah berjaya, lupa pada insan-insan yang bersusah payah mendidik kita selama ini. Semoga kita terhindar daripada golongan yang satu itu. 

Saya ingin berkongsi beberapa adab terhadap guru mengikut Imam Ghazali yang sepatutnya kita pelihara apabila berhadapan dengan murabbi sebagai peringatan kepada saya sendiri dan juga anda yang sedang membaca.

Adab-adabnya antara lain adalah seperti berikut:

1. Mendahulukan salam kepada guru dan bersalaman dengan bercium tangan sebagai tanda penghormatan - ikut jantina.
2. Jangan banyak bercakap di hadapan guru.
3. Jangan bercakap jikalau tidak ditanya.
4. Jangan bertanya melainkan jikalau diarah oleh guru.
5. Jangan menyangkal kata-kata guru.
6. Jangan mengumpat pelajar lain.
7. Jangan berbisik di hadapan guru.
8. Jangan berpaling kiri dan kanan.
9. Jangan menyoal semasa guru kepenatan.
10. Berdiri apabila guru bangun (ketika guru keluar dan masuk).
11. Dengar dengan khusyuk ilmu yang disampaikan walaupun diulang 1000 kali.
12. Rujuk guru dalam memilih ilmu.
13. Jangan duduk tempat guru.
14. Jangan berjalan di hadapan guru kecuali darurat.
15. Jangan ketuk pintu berulang kali hingga guru keluar menemuinya.
16. Sentiasa mendapat keredhaannya dan jauhkan kemurkaannya.
17. Muliakan anak-anak guru.
18. Selalu berhubung dengan guru.
19. Elakkan tidak menziarahi guru lebih 40 hari. Ini boleh mengurangkan keberkatan ilmu.
20. Selalu mendoakan guru selepas setiap solat lima waktu.

Nampak macam senang, tapi mungkin sebenarnya ada banyak adab yang kita terlepas pandang apabila sedang menuntut ilmu. Allah telah meninggikan darjat seorang orang yang berilmu, jadi kita pun kenalah hormat pada mereka.