Pages

Friday, January 30, 2015

Jangan Tagih Jawatan



Seorang rakan saya ada berkongsi sebuah hadis dalam blognya yang membuatkan saya sangat tertarik.

“Wahai `Abd ar-Rahman! Jangan engkau meminta jawatan pemimpin. Sesungguhnya jika engkau diberikannya dengan permintaan maka engkau ditinggalkan (tidak ditolong). Sekiranya engkau diberikannya tanpa permintaan maka engkau dibantu.” (Riwayat Bukhari Muslim)

Maksudnya, janganlah kita merayu atau meminta-minta supaya mendapat posisi atau jawatan dalam sesebuah organisasi kerana jika pada akhirnya kita mendapatnya, tanggungjawab itu akan diberikan kepada kita secara bulat-bulat.

Jawatan pemimpin terbuka kepada mereka yang benar-benar layak menyandangnya. Jika seseorang yang meminta-minta jawatan pemimpin itu kurang layak, maka dia akan menutup peluang kepada mereka yang lebih layak memegangnya. Dia tidak dapat menjalankan tugas dengan baik kerana tidak mempunyai kelayakan. Itu yang saya geruni. Orang akan anggap bahawa kita memang mampu melaksanakan tanggungjawab yang diberikan dengan baik. Padahal setiap yang bergelar manusia ni tak mungkin sempurna, mesti ada cacat cela di mana-mana.

Sebaliknya, jika kita diberikan jawatan tanpa kita memintanya, nescaya kita akan diberikan pertolongan dalam melaksanakan tugas. InsyaAllah urusan akan berjalan dengan lebih mudah.

Sejak saya sekolah rendah lagi, isu tentang jawatan ni tak pernah luput. Manusia saling bersaing untuk menonjolkan serta membuktikan kebolehan masing-masing. Disebabkan jawatan di sekolah menyumbang kepada markah kokurikulum yang tinggi, maka kita pun berusaha untuk menjadi yang terbaik antara yang terbaik. Tipulah kalau saya katakan bahawa saya tak suka dapat jawatan. Dapat jawatan, terutamanya ketua, menjadikan kita seolah-olah lebih ‘superior’ sedikit berbanding pelajar-pelajar yang lain. Kita lebih istimewa berbanding yang lain. Kita lebih dikenali dan dikehendaki. Tapi kita juga sepatutnya sedar, tanggungjawab kita juga sudah jadi lebih berat daripada orang lain.

Masuk sekolah menengah, persaingan untuk mendapatkan jawatan itu jauh lebih hebat. Ada kelab dan persatuan, unit uniform serta sukan dan permainan. Detik-detik yang paling dinanti apabila hari mesyuarat agung kelab diadakan. Dan saya akan doa dalam hati supaya mendapat jawatan (kira macam saya meminta jawatan pada ketika itu). Tak kisahlah apa-apa jawatan pun asalkan boleh mendapat markah kokurikulum. Apabila berjaya menyandang jawatan, maka hati pun berbunga-bunga.

Masa pun berlalu dan cikgu-cikgu semakin sibuk merancang aktiviti untuk persatuan. Jasa dan tenaga AJK memang sangat diperlukan dalam detik-detik sebegini. Saya boleh dikira agak aktif dalam unit uniform dan kelab persatuan, kecuali sukan permainan. Eheh. Saya dedikasikan diri untuk membantu kelab, sehingga tiba pada satu tahap saya rasa penat. Rasa serabut. Rasa amanah yang digalas itu, sebenarnya jauh lebih berat daripada apa yang saya sangka. 

Tidak cukup dengan rasa penat, tercetus pula konflik yang melemahkan jiwa. Terjerat dalam jawatan yang selama ini saya sendiri damba. Apa pun saya bersyukur Allah berikan jalan keluar bagi setiap masalah yang saya alami. Jadi janganlah sesekali kita melepaskan tali pegangan kita dengan Allah.

Pengalaman banyak mengajar saya bahawa tak semestinya bila kita rasa kita boleh buat, kita memang boleh buat. Amanah bukannya sesuatu yang ringan untuk digalas. Kena selalu work-out baru larat nak angkat.

Akhirnya saya tidak lagi memandang jawatan itu sebagai suatu perkara yang penting. Ketika masuk ke tingkatan empat di KUSESS (SMS Kuala Selangor), saya berusaha untuk menghindarkan diri daripada memegang jawatan. Saya juga tidak pergi ke interview MPP walaupun nama telah dicalonkan. Maafkan saya cikgu (sekiranya cikgu baca). Rasa macam saya dah banyak hampakan cikgu.

Apa pun, pada akhirnya, saya mendapatkan jawatan-jawatan yang jauh lebih tinggi dari dulu. Jawatan yang paling berat untuk saya ialah penolong ketua BADAR (Badan Dakwah dan Kerohanian). Saya mendapat undian daripada majoriti pelajar puteri yang menulis nama saya di atas kertas-kertas kecil, lalu dikumpulkan dan dihitung jumlahnya oleh pelajar-pelajar yang bertugas.

Saya langsung tidak terfikir untuk mendapatkan jawatan itu memandangkan saya cuma pelajar baru. Saya takut saya penat. Takut tak mampu. Takut akan banyak kemungkinan. Dan segala ketakutan saya perlahan-lahan bertukar menjadi realiti. Memang banyak cabaran yang perlu ditempuhi, apatah lagi bila melibatkan dakwah dan tanggungjawab kepada agama. Tetapi alhamdulillah, Allah utuskan banyak pertolongan sepanjang memikul amanah itu. Maka janganlah sesekali kita melepaskan tali pegangan kita dengan Allah.

Point is, bila saya minta dan berharap pada sesuatu jawatan dan saya dapat jawatan tersebut, semuanya jadi sulit. Tetapi bila saya diberikan amanah oleh orang, saya mendapat banyak bantuan. 

Situasi yang sama sedang berlaku sekarang. Saya diminta untuk menyandang jawatan MPP di sini, walhal sangat berat untuk saya menggalasnya. Tahun lepas saya sudah menolaknya, jadi rasa serba salah pula menolaknya sekali lagi. Moga Allah permudahkan urusan saya. 

Semoga dengan sedikit perkongsian ini, mampu menggerakkan hati yang sedang membaca. Biidznillah.

From movie 99 Cahaya Langit di Eropa 2

Friday, January 23, 2015

The Quiet Knock



You were standing in front of the door
Somehow knocking in a quiet way
I was excited to see who came
My steps became faster to reach the door
I saw through the small holes
You were there, smiling in the best way you could.

I took a few steps back
Pretending not to hear the knock
But you kept knocking in a quiet way.

I had some guilt
For not letting you inside though I was there
There was no food in the kitchen
There was no movie on the television
There was no light to ignite the space
And the house was so messy that I had to clean it first
But you kept knocking in a quiet way.

I did not open the door
Just peeking through the small hole
Hoping you to leave.

You were still there, smiling in the best way you could
And kept knocking the door in a quiet way.


230115
0739 am
Taman Mahsuri

Wednesday, January 7, 2015

Mekah + Madinah



Assalamualaikum.

Alhamdulillah, baru-baru ini saya diberikan peluang untuk menunaikan ibadah umrah. Sebelum ini, mungkin saya cuma pelajari tentang ibadah umrah dalam subjek Pendidikan Agama Islam di sekolah menengah dahulu. Bila sudah mengalaminya sendiri, barulah saya faham konsep umrah itu sendiri. Menjejakkan kaki di tanah haram merupakan impian semua umat Islam, tetapi bukan semua orang mempunyai peluang sebegini. Semuanya bergantung kepada rezeki Allah.

Sebelum sampai ke Madinah, saya membayangkan padang pasir, tetapi Madinah dan Mekah bukan seperti yang saya bayangkan. Sudah tentulah saya amat teruja menjejakkan kaki di Madinah. Kali pertama saya ke luar negara setelah hampir belasan tahun berada di bumi Malaysia.


Pembangunan Kota Madinah boleh disamakan dengan Kuala Lumpur. Bangunan canggih. Sepanjang jalan ke Masjid Nabawi, para peniaga sibuk menjual barang niaga masing-masing. Laluan itu dikenali sebagai Bin Dawood. Mungkin boleh disamakan dengan Jalan TAR di Kuala Lumpur? Apabila polis datang, masing-masing terpaksa bergegas pergi bersama barang niaga mereka. 

Kali pertama ke Masjid Nabawi, saya sangat teruja, tetapi telah dilarang untuk masuk ke dalam disebabkan membawa kamera di dalam beg. Ya, saya terlupa pesan nenek, mereka tidak membenarkan penggunaan kamera di dalam Masjid Nabawi. Oleh itu, saya cuma solat Asar di pekarangan masjid. Waktu Maghrib baru saya masuk ke dalam. Subhanallah, tak dapat digambarkan betapa luas dan cantiknya Masjid Nabawi. Kawasan di dalam sangat luas sehingga tak nampak penghujung tiang-tiang di dalam masjid. 

Sepanjang perjalanan pergi dan pulang ke hotel, kami memang akan melalui Bin Dawood dan kedai-kedai di sekitarnya. Di situ saya langsung tidak mengalami kesulitan dengan peniaga kerana kebanyakan mereka sangat fasih berbahasa Melayu. Mungkin mereka pernah datang ke Malaysia, atau mungkin juga mereka mengambil inisiatif sendiri untuk memikat jemaah Malaysia. 


Saya juga berpeluang untuk berziarah. Kami ke Masjid Quba’ dan alhamdulillah dapat menunaikan solat di dalamnya meskipun terpaksa mengharungi kebanjiran manusia. Di Bukit Uhud pula, saya sempat melihat sekumpulan Syiah yang turut berkunjung di situ. Jujur saya katakan, itulah kali pertama saya melihat Syiah dengan mata kepala sendiri. Selama ini cuma dihidangkan dengan tayangan video dan televisyen semata-mata. Moga Allah memberikan hidayah kepada mereka. Di kilang kurma dan coklat pula, semua pengunjung dibenarkan untuk makan sepuas hati, asalkan kurma dan coklat tersebut tidak dibawa keluar dari kedai tanpa bayaran terlebih dahulu. 

Saya juga banyak mendengar cerita daripada rakan baru di sana. Sepanjang berada dalam Masjid Nabawi, saya melihat manusia dari pelbagai bangsa, budaya, dan juga pegangan (Islam tetapi mazhab berlainan). Seorang mak cik dari Dubai pernah mengajak saya berbual, tetapi saya langsung tidak memahami bahasanya. Saya juga sempat berbual dengan seorang kakak berusia 25 tahun dari Malaysia yang baru 2 minggu bernikah. Dia lebih banyak bercakap daripada saya memandangkan pengalamannya lebih luas. Salah satu ayat yang dilontarkannya kepada saya, “Awak beruntung tak kahwin lagi, datang sini boleh minta jodoh yang baik.” Saya cuma tersenyum. 


Sebelum meninggalkan Kota Madinah, buat kali terakhir saya masuk ke dalam raudhah untuk mengucapkan selamat tinggal kepada Rasulullah. Pada awalnya, saya tertanya-tanya juga, kenapa jemaah perlu ke Madinah, sedangkan ibadah umrah dilakukan di Mekah sahaja. Kemudian baru saya teringat, Rasulullah pernah berpesan, sesiapa yang mengerjakan haji di Mekah tetapi tidak menziarahi baginda, seolah-olah memutuskan pertalian dengan baginda. 

Perjalanan bas ke Mekah pula memakan masa hampir 5-6 jam jika tak salah saya. Kami berhenti di Miqat Zulhulaifah untuk berniat umrah dan ihram. Setelah tiba di hotel, para jemaah dibenarkan untuk berehat dan makan seketika dan terus ke Masjidil Haram untuk menunaikan umrah. Sebenarnya, tak ada perkataan atau ayat yang sesuai untuk saya gambarkan perasaan dan pengalaman di Masjidil Haram, apatah lagi apabila berada di hadapan Kaabah. Allahu. You just have to be there to experience it by yourself.

Di Mekah juga jemaah kami dibawa untuk berziarah. Pemandangan dari puncak Jabal Nur:




Seorang sepupu bertanya kepada saya, “Akak sempat buat umrah berapa kali?”

“Empat. Alhamdulillah.”

“Empat. Bukan tiga ke?”

“Solat dalam Masjid Quba’ kan pahala bersamaan satu ibadah umrah. So tiga tambah satu jadi empat.”



Saturday, January 3, 2015

Kisah Waiter Bangladesh



Assalamualaikum. Allahumma solli ala Muhammad. Salam Maulidur Rasul.

Sebelum kami menuju ke Madinah untuk menunaikan umrah baru-baru ini, kami sempat transit di negara Bangladesh terlebih dulu. Pesawat yang saya naiki pun merupakan pesawat Bangladesh yang lebih dikenali sebagai Biman Airlines. Jujur saya katakan, makanan yang dihidangkan di dalam kapal terbang memang menyelerakan. Saya boleh beri empat bintang. Cuma pramugarinya agak garang berbanding pramugara yang memberikan layanan baik. 


Alhamdulillah pihak Biman sangat menjaga kebajikan rakyat Malaysia dan mengasingkan tempat duduk warga Malaysia dan Bangladesh. Mungkin itu disebabkan warga Bangladesh yang menaiki kapal terbang jumlahnya jauh lebih banyak daripada jemaah Malaysia yang ingin menunaikan umrah. Takut ada kejadian yang tidak diingini barangkali. Wallahu alam. 

Keluar dari airport, kesejukan membelai tubuh masing-masing. Suhu di situ sekitar 24 darjah selsius kalau tidak salah saya. Keadaannya agak berdebu dan sejuk kering. Walaupun negara itu penuh dengan rakyat Bangladesh, rasanya pemandangan seperti itu sudah tidak asing lagi di Malaysia. Saya akui kepadatan penduduk di Dhaka. 

Kami menuju ke hotel dengan menaiki van. Masya Allah, perjalanan ke hotel memang cukup mencemaskan dan hampir sesak nafas kami. Bayangkan, sepanjang jalan penuh dengan beca dan kenderaan dari arah yang bertentangan. Ya, arah yang bertentangan! Sesuka hati saja mereka memandu. Walaupun ada lampu isyarat, nampaknya lampu isyarat langsung tidak digunakan sebagai panduan. Macam dalam filem aksi pun ada. Apa pun alhamdulillah saya selamat sampai ke Skylink Hotel setelah hampir 20 minit perjalanan yang mendebarkan jiwa dan raga.

Oh ya, satu peringatan sekiranya anda berhasrat untuk melawat Dhaka. Jangan haraplah hotel di sana sama dengan hotel lima bintang. Hotelnya memang ada kekurangan, tetapi bagi saya sudah cukup memuaskan asalkan kami dapat tidur dengan aman pada malam itu. Makan minum pun cukup. WiFi pun ada. Jangan terkejut jika kebanyakan mereka di situ fasih berbahasa Melayu. Di Madinah dan Mekah pun ada ramai peniaga yang fasih berbahasa Melayu. 

Mereka menggunakan duit Taka. 10 Taka bersamaan dengan 50 sen Malaysia. 100 Taka bersamaan RM5. Bercakap tentang duit, ada satu pengalaman yang agak mencuit hati terjadi. Sebelum kami pulang ke Malaysia, sekali lagi kami transit di Dhaka. Selama lima jam jemaah Malaysia terpaksa menunggu di airport. Biman Airlines telah berbaik hati untuk belanja semua jemaah Malaysia makan di restoran (saya tidak ingat namanya).


Saya, adik-beradik dan sepupu merupakan yang terakhir untuk makan kerana kami tunggu sebentar menjaga bagasi. Walaupun keadaan di restoran itu sudah agak lengang, terdapat seorang pelayan yang setia melayan kami. Tanda namanya tertulis Kamal. Sepupu saya meminta tambahan Coke, dia pun segera ambilkan.

Kemudian dia setia berdiri di sebelah meja makan, membuatkan kami semua berasa kurang senang kerana diperhatikan. Tidak lama setelah itu, dia pun mengeluarkan sekeping duit RM1 dan meminta tips daripada abang saya memandangkan dia seorang sahaja lelaki di meja itu. Abang memandang semua orang, dan semua orang pura-pura makan. 

Yup, sebenarnya kami bukan ada duit sangat pun. Masing-masing cuma ada duit Riyal. Abang mencari-cari ke dalam dompetnya yang kosong. Pelayan itu masih setia berdiri dan tidak mahu pergi. Saya teringat saya sempat berbelanja sebelum itu dan masih menyimpan duit Taka, jadi saya serahkan 10 Taka yang berwarna merah kepadanya. Dia mengucapkan terima kasih dan teruja kerana menyangka saya telah memberikan RM10. Apabila dia melihat ke dalam genggamannya, jelas riak wajah kecewa. “Bangladesh???” Dia patah hati.




“That’s all I have,” balas saya. Dan kami berlima pun meninggalkan restoran itu, lebih tepat lagi meninggalkan Kamal dalam kekecewaan, memandangkan kami pelanggan terakhir. Saya telah menyerahkan 50 sen kepadanya. 50 sen?? For real? Apa lagi, keluar dari restoran, semua mentertawakan saya. That’s when I finally realized, I should have always bring Malaysian Ringgit with me.




Friday, January 2, 2015

Sambutan Birthday dan Refleksi 2014



Assalamualaikum.

Yup. Saya dah kembali ke Malaysia! Alhamdulillah.

Setelah dua minggu pergi menunaikan umrah, macam-macam berita yang saya dengar di sana. Banyak juga yang saya terlepas. Dengarnya, Malaysia telah mengalami banjir teruk terutamanya di negeri Kelantan. Beberapa hari setelah mendengar tentang banjir, saya digemparkan pula dengan berita kapal terbang yang terhempas. Semoga segala masalah yang melanda negara ini dapat diatasi dengan lancar. 

Keputusan PT3 pun dah keluar, dan apa yang saya dengar, keputusannya kurang memberansangkan. Sewaktu saya mengambil peperiksaan PMR dulu, calon yang mendapat straight As adalah sebanyak 100 lebih di sekolah saya. Bagi tahun 2014, cuma 4 orang sahaja calon PT3 yang mendapat semua A. Jauh sekali bezanya. Yup, saya akui PT3 pasti lebih susah dari PMR. Tapi nak buat macam mana, mungkin ini adalah salah satu strategi kerajaan dalam menjadikan Malaysia sebuah negara yang lebih progresif dan berdaya saing. Setiap apa yang terjadi ada pro dan kontra masing-masing kan. 

Apa pun, saya ucapkan tahniah kepada semua calon PT3 yang telah berusaha sehabis baik dalam peperiksaan. Apa yang penting bukan kuantiti subjek yang A atau bilangan calon straight As, tetapi kualiti yang ada dalam diri pelajar itu sendiri. Perjalanan hidup ni masih panjang, jadi teruskanlah perjuangan kita. Oh ya, sesi persekolahan juga bermula sedikit lewat dari yang dijadualkan, bukan? Saya tak tahu berita apa lagi yang saya terlepas dalam masa dua minggu ini. 

Oh ya, sebelum kami bertolak meninggalkan Malaysia tempoh hari, kami sempat juga menyambut ulangtahun kelahiran ibu saya (27 Disember tetapi disambut lebih awal). Beliau beruntung kerana ulangtahun kali ini disambut di kota Mekah, dan kami sempat membuat satu umrah pada hari itu. Ucapan saya agar beliau terus sukses pada tahun 2015 ini dan tahun-tahun seterusnya.



Sedar tak sedar, bulan Disember pun telah melabuhkan tirainya. Sekarang kita berada di tahun 2015, lima tahun saja lagi untuk merealisasikan hasrat Wawasan 2020. Umur saya telah mencecah 19. Masuk tahun 2016, sudah tidak ada lagi usia belasan tahun. Cuma ada 20-an dan akan masuk 30-an. Jadi apa yang telah saya capai dalam hayat sepanjang 18 tahun ni? Basically, what have I done in 2014? Tak banyak sangat yang saya capai, dan azam saya untuk tahun 2014, yup, satu pun tak tercapai. But it’s okay. Kadang boleh jadi apa yang kita suka tu, sebenarnya bukan yang terbaik untuk kita. Biar saya imbas beberapa pencapaian kendiri bagi tahun 2014 yang boleh anda baca menerusi artikel-artikel saya.

1. GIVEAWAY WORLD HIJAB DAY
Alhamdulillah, buat kali pertama saya berjaya menghasilkan giveaway di blog ini dengan bantuan sponsor daripada rakan-rakan blogger yang lain. Sebenarnya sudah lama saya teringin nak buat giveaway, cuma baru ada rezeki tahun ini. Sambutan yang diterima juga amat menggalakkan. Insya Allah, kalau ada kelapangan dan peluang, saya pasti akan menganjurkan giveaway lagi.


2. PENGHASILAN VIDEO PENDEK
Walaupun cuma dua video sahaja yang diupload di YouTube, saya boleh juga menganggapnya sebagai pencapaian kendiri. Bukan senang (rajin) saya hendak buat video yang betul-betul saya puas hati untuk upload. Masih ada satu lagi video lakonan bersama rakan-rakan yang belum saya siapkan lagi. Adeh. (youtube.com/nurina24)


3. KEPUTUSAN SPM
Saya tidak mendapat straight As, tetapi keputusannya boleh tahan jugalah. Keputusan SPM itulah yang menempatkan saya di mana saya berada sekarang. Alhamdulillah.


4. LAWATAN KE RAUDHATUS SAKINAH
Tahun 2014 juga sebenarnya merupakan kali pertama saya membuat lawatan ke rumah kebajikan. Saya tak pernah pergi ke mana-mana rumah kebajikan sebelum ini. Alhamdulillah, saya mendapat peluang untuk berbual dan mendengar cerita daripada para penghuni Raudhatus Sakinah yang melayan tetamu dengan mesra.


5. MENUNAIKAN UMRAH
Alhamdulillah, inilah anugerah dan hadiah terhebat saya untuk tahun 2014. Penutup dan pengakhiran yang sangat baik. Saya belum sempat lagi menulis pengalaman sepanjang berada di sana. Saya sangat kagum dan bersyukur kerana berpeluang untuk menjelajah ke lokasi-lokasi bermulanya sejarah Islam. Paling gembira apabila dapat ke sana bersama keluarga tercinta. Semoga saya dapat menjejakkan lagi kaki ke Mekah dan Madinah. Biidznillah.


Itulah beberapa pencapaian tahun 2014. Apa pula azam Nurina untuk tahun 2015? Azam utama saya tahun ini satu sahaja, iaitu untuk mendapatkan sekurang-kurangnya 3.5 pointer dan kalau boleh 4 flat. Dengan izin Allah.

Marilah kita semua berusaha untuk mencapai azam masing-masing. Yeah!