Pages

Wednesday, November 26, 2014

Kamu nak tak jadi orang kaya?



Saya teringat seorang guru pernah bertanyakan satu soalan di dalam kelas.

“Kamu semua nak tak jadi orang kaya?”

Rakan-rakan yang lain pun mengangguk dan tersengih. Siapa yang tidak mahu menjadi orang kaya? Dengan duit, semua benda jadi. Semua benda boleh beli. Bahkan masuk tandas awam sekalipun akan dikenakan bayaran. Saya sendiri pun mula membayangkan kehidupan menjadi orang kaya. Jadi jutawan. Tinggal dalam banglo besar bertingkat-tingkat. Kereta bersusun di hadapan rumah. Bekerja di dalam pejabat, jadi pengarah urusan syarikat. Atau mungkin dapat melancong sekeliling dunia, pergi melawat tempat yang diimpikan selama ini. Wah, tidak tergambar nikmatnya apabila jadi orang kaya atau lebih senang digelar jutawan.

Kemudian guru saya itu menyoal lagi, kali ini dengan mainan psikologi.

“Kamu rasa orang kaya ni, hidup dia bahagia tak?”

Tepat terkena sasaran. Masing-masing diam, kali ini barulah pakai otak. Cikgu tahu soalannya itu tidak memerlukan jawapan daripada kami.

“Jadi orang kaya ni, tak bahagia. Memang tak bahagia. Susah.”

Cikgu berjaya mengetuk minda saya untuk berfikir. Mahu tidak mahu, saya memang terpaksa bersetuju dengan kenyataan cikgu itu. Memang pada zahirnya kehidupan sebagai jutawan nampak menyenangkan, tetapi janganlah kita mudah terpedaya dengan apa yang dilihat secara zahir sahaja.

Pertama, untuk mendapatkan sumber rezeki yang lumayan bukanlah perkara yang mudah. Tanyalah rahsia kejayaan jutawan-jutawan di tanah air kita, semuanya perlu datang bersama usaha. Banyak benda yang perlu kita korbankan dalam perjuangan kita meraih keuntungan. Kita terpaksa korbankan masa, tenaga dan akal fikiran. Seseorang itu mungkin boleh hilang banyak benda tanpa disedari. Dia mungkin hilang kawan, hilang keluarga, hilang cinta, atau lebih parah hilang ‘kehidupan’ yang sebenar. Disebabkan terlalu fokus dengan matlamatnya, maka segala-galanya boleh hilang dalam sekelip mata.

Kedua, orang kaya ni akan selalu dibelenggu dengan rasa cemas dan gelisah pada kebanyakan waktu. Ya lah, apabila harta sudah melimpah ruah, sudah tentulah dia akan menjadi sasaran ramai orang. Pencuri yang tamakkan kemewahan. Waris yang gilakan harta. Atau musuh yang memerhati dari dalam selimut. Pendek kata, bila jadi orang kaya memang tak akan senang duduk. Ancaman boleh muncul dari mana-mana sahaja. Risiko yang mungkin ditanggung boleh melibatkan rompakan, santau atau lebih parah lagi pembunuhan. Macam yang dapat kita lihat dalam drama-drama Melayu sekarang. Asal nak harta saja, bunuh. Eheh.

Yang ketiga, memang sudah tahap kritikal. Bila jadi kaya, jadi jutawan, maka semua lupakan Tuhan. Jauh dari Tuhan. Saya teringat lagu OST sinetron Mutiara Hati yang sering saya ikuti dulu. Liriknya lebih kurang begini.

Banyak yang kaya lupa pada Allah
banyak yang miskin jauh dari Allah
Banyak yang sehat lari dari Allah
Banyak yang sakit meninggalkan Allah
Itulah orang yg sombong kepada Tuhannya
Tidak kenal kepada Allah

Walau macam mana kita cuba nafikan sekalipun, itulah realiti kehidupan. Bila sakit, barulah kita nak mengadu pada Allah minta sembuh. Bila ditimpa kesusahan, barulah nak cari bantuan Allah. Kadang, saya pun tidak terkecuali. Waktu sihat, mana ada orang nak cari Tuhan. Waktu senang, berduit, dunia ini ibarat kita yang punya. Kalau boleh semua benda kita nak beli, sampai satu tahap kita lupa apa yang halal apa yang haram.

Saya tak merujuk kepada semua orang kaya, mungkin cuma sebahagian sahaja yang begitu. Amatlah beruntung orang kaya yang menggunakan nikmat kekayaannya itu untuk mengeluarkan zakat dan bersedekah kepada yang memerlukan. Sangat untung. Guru saya mengingatkan kami dengan sepotong hadis.

“Tidak boleh iri hati melainkan dalam dua perkara iaitu: Seseorang yang telah dikurniakan Allah harta lalu dibelanjakan hartanya itu ke jalan yang benar (yang diredhai oleh Allah) dan orang yang dikurniakan oleh Allah ilmu pengetahuan, lalu ia mengeluarkan sesuatu hukum berpandukan ilmunya (al-Quran dan Hadith) serta diajarkannya pula kepada orang lain.” - Riwayat Hadith al-Bukhari

Hadis tersebut mengiktiraf kedudukan orang kaya yang bersedekah dan orang berilmu yang menurunkan ilmunya kepada orang lain. Jadi, apa yang dapat saya simpulkan di sini ialah duit mampu memanipulasikan kehidupan seseorang. Boleh merosakkan kebahagiaan seseorang. Tetapi tidak bermakna kita tak perlukan duit dalam hidup. Kalau kita pandai gunakan duit dengan betul, masya Allah, untunglah kita di akhirat kelak.

Apa yang guru saya soal itu masih bermain-main dalam kotak fikiran saya sehingga hari ini. It's good to have money and the things that money can buy, but it's good too, to check up once in a while you haven't lost the things that money can't buy.


p/s: Tahniah buat adik-adik yang berjaya mendapat keputusan cemerlang UPSR pagi tadi. Buat yang tak berapa cemerlang, usahalah lagi. Kejayaan adalah milik mereka yang berusaha!

Monday, November 24, 2014

Diari#54: Balik Kampung



Assalamualaikum.

Alhamdulillah, saya dan keluarga selamat sampai ke Johor dan balik semula ke Kulim. Dah lama kami sekeluarga tak pulang ke Batu Pahat. Dapatlah lepaskan rindu menatap wajah saudara-mara yang jauh.

Pak Long

 Kami ke Johor untuk menghadiri kenduri kahwin sepupu saya, Kak Aniza. Kehidupan di kampung memang jauh berbeza sekali dengan kehidupan di bandar. Terus terang saya katakan, kalau di bandar semua orang lebih menjaga tepi kain masing-masing tetapi di kampung, kehidupannya lebih bermasyarakat dan kita berpeluang untuk kenal satu sama lain dengan lebih akrab. 


Mungkin ada yang tidak tahu, adat perkahwinan di Johor mempunyai nilai sentimentalnya yang tersendiri. Kami tak upah katering, sebaliknya penduduk kampung yang akan datang untuk rewang sebelum dan selepas majlis kenduri. Apabila pak cik saya khabarkan kepada orang kampung tentang kenduri Kak Aniza, orang kampung  yang datang sendiri untuk rewang (gotong-royong memasak dan sebagainya). Tak perlu diupah pun. Mereka cuma dihidangkan dengan jamuan yang lazat sepanjang masa. Pada hari persandingan, rombongan pengantin lelaki datang disambut oleh kumpulan kompang yang terdiri daripada semua lapisan umur; kanak-kanak, remaja hinggalah dewasa. 


Saya tak perasan ada pertunjukan silat atau tidak kerana sibuk menunggu di pelamin. Buat apa menunggu di pelamin? Sejak dulu lagi, adat perkahwinan di Johor memang terkenal dengan halangan tol. Lazimnya bermula daripada luar rumah, tangga hinggalah di tempat pelamin pun akan ada kumpulan kanak-kanak yang menunggu sebagai penghalang untuk pengantin lelaki. Pengantin lelaki pun akan bayar duit tol untuk melepasi halangan. Selalunya duit tol tak banyak mana pun, cuma seringgit sahaja seorang. Orang yang paling banyak mendapat duit tol ialah mak andam (make-up artist) dan pengapit pengantin perempuan. Kali ini, pengapit pengantin lelaki memang pandai berunding. Saya sengaja duduk di hadapan pelamin bersama adik-adik yang lain. 

Menunggu rombongan pengantin lelaki sambil makan ais krim percuma


Pengapit tersebut menyoal nama penuh pengantin lelaki dan tidak ada yang boleh menjawab, termasuklah saya. Selepas beberapa kali berunding, dia pun membuat keputusan untuk menyerahkan duit tol kerana tidak mahu melengahkan masa. Apabila sudah melepasi kami, dia terpaksa pula berunding dengan mak andam. Si mak andam pun tak puas hati apabila diserahkan sekeping duit kertas. Dia minta lagi sekeping. Eheh.

Nak buat macam mana, pihak pengantin lelaki pun terpaksa menurut kemahuan bagi membolehkan si pengantin lelaki duduk di atas pelamin bersama-sama pengantin perempuan. Setelah berpuas hati, barulah mak andam turunkan kipas yang menghalang wajah pengantin perempuan dan mempersilakan pengantin lelaki untuk duduk. Apa lagi, tersenyumlah raja sehari itu sehingga ke telinga. Sehari selepas kenduri kahwin, pengantin lelaki pun perlu membantu orang rewang. Itu barulah namanya kenduri kahwin sebenar.



Kami tak boleh berlama-lama di kampung kerana ibu saya masih ada banyak urusan kerja di Kedah. Ketika bersalam-salaman dengan orang kampung, ada seorang kanak-kanak perempuan syndrome down menghulurkan tangannya untuk menyalami saya. Selepas menyalami saya, dia mendepakan kedua-dua belah tangannya minta didukung. Saya pun mendukungnya. Dia memeluk saya dengan begitu erat seolah-olah tidak mahu melepaskan saya. She’s too cute for me to resist. Kalau ikut hati memang nak bawa dia balik Kulim, tetapi itu anak orang. Saya terpaksa serahkan dia kepada pak cik saya. Saudara-mara saya pun semuanya berkerumun di tangga hadapan mengiringi pemergian kami. Situasi ketika itu membuatkan saya rasa amat dihargai. InsyaAllah, saya dan keluarga pasti akan pulang lagi ke sana. 

Wednesday, November 19, 2014

Catatan Mat Luthfi



Assalamualaikum.

Yeah, final exam sudah pun selesai. Cuti yang berbaki beberapa minggu ini, perlulah dimanfaatkan dengan baik sebelum saya melangkah ke semester kedua. Saya mahu mencari projek baru untuk dilakukan. Mungkin dalam masa terdekat saya akan cuba siapkan sebuah video yang sempat kami (saya dan housemates) rakam beberapa bulan lepas. Saya tak sempat siapkannya disebabkan laptop yang diserang virus tempoh hari. Harap kalian sabar menanti. Eheh. Alhamdulillah, saya dan keluarga telah selamat sampai ke Selangor. Esok kami akan bertolak ke Johor pula untuk menghadiri kenduri kahwin sepupu. Semoga urusan kami dipermudahkan.




Apa pun, saya hendak berkongi sesuatu yang menarik buat peminat Mat Luthfi yang sedang membaca. Sewaktu saya sedang menyemak notifikasi di Facebook, pandangan mata saya tertarik pada status yang dikongsi oleh Mat Luthfi tentang buku pertama beliau. Mungkin ada yang kurang mengenali siapa Mat Luthfi yang saya maksudkan di sini. Jika anda sering mengikuti Nafas Baru, mungkin anda perasan beberapa kali saya pernah update entry tentang Mat Luthfi. Mat Luthfi ni merupakan seorang vlogger (video blogger) yang dikenali menerusi YouTube.

Seingat saya, saya mula mengikuti perkembangan beliau sejak video Hari Ibu beliau yang viral di internet suatu ketika dahulu. Vlog saudara Mat Luthfi kesemuanya spontan namun ada mesej yang tersirat di sebalik kata-kata dan lakonan beliau. Mat Luthfi pernah menang Shout Awards atas pencapaiannya berjaya meraih viewers yang ramai di YouTube. Secara peribadi, saya meletakkan Mat Luthfi sebagai vlogger nombor satu di Malaysia. Walaupun beliau minat bidang perfileman, tetapi beliau sedang menyambung pelajaran dalam bidang architecture kalau tak salah saya.

Apa pun, saya teruja untuk mendapatkan bukunya yang berjudul Catatan Mat Luthfi. Baru sahaja beberapa jam Mat Luthfi share di Facebook, terus bukunya habis stok. Anda boleh baca free sample Catatan Mat Luthfi di Google Play, tetapi cuma sebahagian sajalah. Selanjutnya, kena dapatkan sendiri buku tersebut. Catatan Mat Luthfi mengumpulkan Tweet dan hasil penulisan beliau yang pernah dikongsikan sebelum ini. Walaupun beberapa ayat yang dikongsi, tetap memberikan impak yang mendalam. Harganya cuma sekitar RM16 lebih, itu pun kalau tak salahlah. 

Saya teringin nak dapatkan buku tersebut, dan kalau boleh berserta dengan tanda tangan penulisnya sekali, tetapi nampak gaya macam susah. Mat Luthfi tidak ada di Malaysia sekarang. Tahniah Mat Luthfi! Semoga suatu hari kelak saya juga dapat menyusul beliau dan menyumbang sesuatu untuk anak bangsa. 

Friday, November 7, 2014

Kenapa Saya Tak Boleh Keluar Rumah?


Saya selalu terfikir, usia yang dihabiskan oleh saya sejak kanak-kanak dan remaja tidak sama dengan kebanyakan yang lain. Semuanya bermula dengan kedua-dua ibu bapa saya. Sejak sekolah rendah, ibu saya tak pernah beri keizinan untuk saya sertai mana-mana lawatan yang dianjurkan pihak sekolah sehinggalah saya berada di tingkatan empat. Ketika rakan-rakan yang lain terhibur dan teruja dengan lawatan, saya tak diberi peluang langsung untuk mengikutinya. 

Walau macam mana sekalipun alasan yang saya beri, jangan haraplah saya akan dapat lampu hijau, begitu juga jika saya mahu keluar bersama rakan-rakan. Tambah jika ada lelaki yang turut serta. Peluang untuk keluar memang sangat tipis ketika saya di sekolah rendah. Apabila sudah menjejak kaki di sekolah menengah, barulah ibu saya beri keizinan untuk keluar, itu pun setelah melalui sesi soal jawab. Jika tak ada alasan (reunion) memang saya tak dibenarkan pergi. 

Ketika saya berada di tingkatan empat, saya belajar di SMS Kuala Selangor, jauh dari tempat tinggal kami di Kulim, Kedah. Memang jarang sekali saya berpeluang pulang ke rumah kecuali pada hari raya. Pada waktu itu, barulah ibu meletakkan kepercayaan beliau jika saya menelefon mengatakan terlibat dalam mana-mana pertandingan atau lawatan. Barulah saya aktif dalam persatuan dan pertandingan (yang setakat ini belum pernah saya menangi). Eheh. Selesai SPM, saya pernah menyatakan hasrat kepada ibu bapa saya untuk mengambil lesen motosikal, tetapi mereka melarang, terutamanya ibu saya. 

Sebagai kanak-kanak dan remaja, sudah tentulah jiwa kita akan sedikit memberontak jika apa yang kita mahu tidak kita kecapi. Saya sering tertanya-tanya, kenapa saya tidak dibenarkan pergi lawatan? Kenapa saya tidak dibenarkan keluar bersama rakan-rakan? Dan kenapa saya tidak dibenarkan mengambil lesen motosikal? Saya tidak mengerti. Saya tidak faham.

Apa yang mendorong saya untuk menulis entry ini adalah apabila saya mendapat kesedaran tentang hikmah di sebalik pantang larang yang diberikan oleh ibu bapa saya. Saya sedang berbual dengan rakan-rakan kampus. Salah seorang menunjukkan kesan-kesan lukanya akibat kemalangan, disusuli dengan seorang lagi. Mereka mula bercerita tentang kemalangan-kemalangan yang pernah mereka alami. Seorang demi seorang mula menyingkap kisah lama. Macam-macam kemalangan yang kebanyakannya melibatkan motosikal. Kemudian rakan saya mula mendesak saya pula untuk membuka cerita tentang kemalangan yang pernah saya alami.

Saya mula berfikir sejenak. Fikir dan fikir. “Tak pernah accident pun,” saya bersuara dengan selamba. Mereka memandang saya dengan pandangan hampir tidak percaya. “Takkan sekali pun tak pernah?” Saya cuba mengingat kembali, dan seingat saya memang saya tidak pernah alami sebarang kemalangan, termasuklah jatuh basikal. Seingat sayalah. Yang terbaru pun, mountain bike saya yang jatuh, bukannya saya. Pada waktu itulah saya sedar, ibu bapa saya tak bagi pergi lawatan, keluar rumah sesuka hati, ambil lesen motor, semuanya atas dasar keselamatan kami adik-beradik. They’re doing that to protect us, but we just never realize it.

Saya akui, perbuatan mereka sangat rasional. Dunia sekarang memang menjadi-jadi, tak macam zaman mereka dahulu. Sekarang ini duduk dalam rumah sendiri pun belum tentu selamat. Ibu tak bagi saya pergi lawatan, mungkin kerana beliau bimbang bas ditimpa kemalangan, atau saya sendiri yang tercedera dan sebagainya. Ibu tak izin keluar rumah bersama rakan-rakan kerana saya mungkin cuma akan membuang masa. Ibu larang ambil lesen motosikal kerana maut boleh ditempah. Paling penting, ibu tak benarkan kami bercinta kerana tak mahu kami terjerat dengan benda yang sia-sia. Saya masih ingat lagi ayat yang diutarakan beliau, “Jangan nak ada boyfriend-boyfriend, study dulu, kerja, lepas tu barulah kahwin.”

Sebenarnya, tak ada gunanya saya mempersoalkan apa yang dilarang oleh ibu bapa saya. Mereka yang melahirkan saya, sudah tentulah mereka mahukan yang terbaik untuk saya. Sama juga konsepnya jika kita persoalkan apa yang dilarang oleh Allah SWT. Allah yang menciptakan kita, sudah tentulah Dia mahukan yang terbaik untuk kita. Nampak tak hikmah tersiratnya di situ?

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu. Boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu...” Al-Baqarah 216

Dalam kehidupan manusia, kita tak akan dapat lari daripada jiwa yang memberontak terutamanya ketika berada di usia remaja. Kita mahukan hiburan, mahu mengejar dunia. Kita sanggup lawan ibu bapa dan ada yang sampai langgar perintah Tuhan. Buat apa yang Allah larang. Bukan begitu caranya. Seorang guru saya pernah berpesan, orang yang kejar dunia ni ibarat orang yang kejar kerbau/ lembu yang membawa karung emas yang banyak. Semakin dikejar, lembu tu akan semakin lari jauh daripada kita. Maksudnya, jika kita mengejar dunia, dunia akan lari daripada kita. Sebaliknya, jika kita mengejar akhirat, dunia yang akan mengejar kita. Subhanallah.

Berbalik kepada cerita saya, saya tidak lagi berasa rugi apabila tidak dapat menikmati apa yang saya mungkin terlepas. Semua benda yang jadi atau tidak jadi memang ada hikmahnya. Seriously. Alhamdulillah, berkat kesungguhan ibu bapa memelihara dan membesarkan saya, kehidupan saya selesa sehingga kini. Sekiranya saya ingkar dulu, mungkin saya sudah pun ditimpa kemalangan. Mungkin saya cedera parah. Mungkin saya diculik. Banyak kemungkinannya yang tidak terduga.

Saya tekankan, patuhi perintah Allah dan taatlah pada ibu bapa kita. Ibu bapa tahu, dan Allah yang Maha Mengetahui.

I'm Dissatisfied



Assalamualaikum and good morning my dear readers.

The tense for our first term exam is extremely increasing right now. I’ll be sitting for my exam on the 17th and 18th of November, which is just around the corner. Alhamdulillah, my pointer for the previous exam is 3.59, a bit of achievement yet not to be proud of. I seriously need to achieve 4 flat for this first term to have a bit of relaxing time afterwards. I hope my efforts will be paid off with excellent grades. May Allah grant my wishes.

I’m going to share with you guys about our annual party. I’m really sorry for saying this, but truth is, I’m a bit dissatisfied with how certain people handling things without even letting us to make our own choices. We didn’t even get the chance to vote for the menu and were kind of being forced to pay for a quite high amount of money. I’m not saying this because I’m stingy. It’s just that I felt sorry for those who couldn’t afford to pay and they actually didn’t attend to the campus on that day because of that. You know that feeling when you’re having fun but your friends are not there. There were also some people who paid at half price and throwing their own party if I’m not mistaken. Once again, I’m not saying this because I’m jealous or whatsoever. 

I'm not exaggerating things here. For me, the concept of having an annual party, annual dinner, reunion or any other kind of ceremonies is to gather everyone and spending your time with them. It’s not about finishing every meal on the table. Anyways, eventhough I was not given some rights for the event, I must not deny that the food served was good. I appreciate the effort given to organize the party.