Pages

Monday, August 25, 2014

Short Entry: Malang Tidak Berbau



Assalamualaikum.

Pagi tadi salah seorang rakan saya tidak kelihatan seperti biasanya di kampus. Saya tertanya-tanya sama ada dia tidak hadir atau datang lewat. Dia jarang tidak menghadirkan diri, melainkan dengan alasan tertentu yang akan dimaklumkan terlebih dahulu. Tidak lama setelah itu, barulah kami mendapat berita bahawa dia ditimpa kemalangan kecil ketika dalam perjalanan ke kampus.

Apa lagi, seorang rakan saya langsung menelefon untuk bertanya akan keadaannya. Dia memaklumkan kecederaannya ringan sahaja. Mak cik yang melanggarnya juga memberikan bantuan. Legalah sedikit apabila mendengar kisahnya. Semoga dia cepat sembuh dengan izin Allah.

Petang tadi pula, seperti biasa saya menunggang mountain bike untuk riadah petang. Balik rumah, saya mendapat pula khabar kenalan sekolah lama saya kini sedang koma akibat kemalangan. Setahu saya, dia memang seorang penunggang basikal. Mungkin dia kemalangan ketika sedang menunggang basikal. Saya masih belum mendapat khabar lanjut tentangnya. Semoga dia juga cepat sedar dan sembuh. Saya jadi bimbang pula hendak menunggang basikal petang-petang.

Sekarang ni, malang memang tidak dapat dibau. Tak kisahlah jalan kaki, tunggang basikal, naik bas, kereta, bahkan kapal terbang pun semuanya berisiko untuk kemalangan. Oleh itu, sebelum keluar rumah atau ke mana-mana, bacalah doa terlebih dahulu untuk mendapat keberkatan. Ambil langkah jaga-jaga. Peringatan untuk diri saya juga.

p/s: Semoga ibu saya selamat dalam perjalanannya ke Sabah. 

No comments:

Post a Comment