Cerpen: Lima Permintaan Part 1



“Awak ni biar betul, Balqis? Bukan ke selama ni awak cakap awak tak berkenan dengan Iskandar tu. Macam mana pula awak boleh setuju nak kahwin dengan dia? Awak jangan main-main, ni perkara serius,” Liyana berjalan mundar-mandir di dalam bilik, seolah-olah dia pula yang akan berkahwin. Balqis yang baru keluar dari bilik air setelah berwuduk tertawa melihat gelagat Liyana seperti cacing kepanasan itu.

“Liyana, bertenanglah. Saya tak cakap pun saya tak berkenan dengan Iskandar. Saya cuma cakap yang saya tak nak fikir lagi soal kahwin. Itu sahaja. Kalau saya tak cakap macam tu, sampai bila-bilalah Iskandar akan mendesak saya,” Balqis mencapai telekungnya yang berlipat di hujung katil.

“Balqis, kalau Iskandar dapat tunaikan permintaan awak, maknanya awak mungkin kena kahwin dengan dia, tahu?” Liyana mengingatkan.

“Tengoklah dulu.”

***

Balqis menarik lengan Liyana dengan kuat, matanya merayu agar Liyana tidak beredar dari situ. Liyana mengetap bibirnya serba salah. Renungan Balqis yang tajam itu membuatkan Liyana terpaksa mengubah keputusannya untuk pergi. Dia kembali duduk di sebelah Balqis, bahu bertembung bahu. Seraya itu, Balqis pantas mengoyak senyuman lega. Keberadaan sahabat baiknya di situ sekurang-kurangnya dapat melegakan keadaan. Namun, masalah masih belum selesai. Di hadapan mereka berdua kini, seorang pemuda bermata coklat sedang merenung tepat ke arah Balqis. Pemuda Melayu kacukan Arab itu tetap tidak mahu berganjak dari tadi.

Iskandar Arif. Seorang pemuda yang sentiasa tekad dengan niat dan cita-citanya. Dia bukanlah seorang yang mudah mengalah pada keadaan. Semua yang diingininya pasti akan dapat dicapai secara cepat atau lambat. Tetapi ada satu perkara yang begitu sukar sekali untuk dimilikinya. Nurul Balqis, rakannya sejak sekolah menengah sehinggalah mereka sama-sama masuk ke universiti.

“Baiklah. Mungkin lagi bagus kalau Liyana ada sekali. Sekurang-kurangnya, dia boleh jadi saksi yang aku betul-betul ikhlas dengan kau. Balqis, ni dah kali ke berapa aku cakap pasal kahwin. Aku serius dengan kau. Aku bukannya macam Iskandar yang dulu-dulu, aku dah matang sekarang ni,” Iskandar mengerutkan dahinya. Baginya, usia yang muda bukanlah penghalang untuk berkahwin dan berjaya dalam pelajaran. Kewangannya pun cukup untuk menampung kehidupan berkeluarga.

Balqis menarik nafas panjang. Hendak pergi dari situ pun tidak ada gunanya kerana dia yakin Iskandar tetap akan menanyakan soalan yang sama sehinggalah mendapat sebuah jawapan daripadanya. “Baiklah Iskandar. Aku nak mengelak lagi pun tak ada gunanya. Betul kau nak jawapan daripada aku?” Balqis sengaja menarik tali. Iskandar mengangguk dengan wajah yang ceria. Akhirnya, Balqis akan memberikannya jawapan kepada lamarannya.

“Aku akan mempertimbangkan lamaran kau, tetapi sebelum itu aku ada lima permintaan dulu yang perlu kau penuhi dalam masa tiga bulan. Jika kau rasa tak boleh tunaikan permintaan aku, tak ada masalah,” ujar Balqis. Liyana di sebelah turut terkejut dengan pernyataan itu seperti Iskandar.

“Lima permintaan, dan kau akan kahwin dengan aku?”

“Aku akan mempertimbangkan tentangnya.”

“Baik, apa lima permintaan tu? Biar aku catatkan supaya aku tidak lupa,” Iskandar mengeluarkan buku nota kecil dan pen dari poketnya, bersedia untuk mencatat apa yang bakal dikatakan oleh Balqis.

“Baiklah. Yang pertama, setiap kali aku hantar mesej pada kau, kau harus segera membalasnya. Itu untuk membuktikan bahawa kau serius dengan aku.

Yang kedua, dalam masa tiga bulan ni, kau tak boleh pulang ke rumah ibu bapa kau atau berhubungan dengan mereka. Aku hendak pastikan bahawa kau seorang yang berdikari dan tidak bergantung kepada orang tua semata-mata.

Yang ketiga, kau tidak boleh membantu mana-mana perempuan yang lain. Itu untuk memastikan bahawa kau seorang yang setia.

Permintaan aku yang keempat, kau tak perlu mengeluarkan walau satu sen pun untuk aku dalam masa tiga bulan ni. Nanti orang fikir aku ni mata duitan pula.

Dan yang terakhir ini senang sahaja. Setiap kali kau berjalan, kau kena jalan tegak sahaja. Tak boleh bongkok. Barulah akan menyerlahkan kaliber diri kau. Itu sahaja lima permintaan aku yang perlu kau tunaikan dalam masa tiga bulan. Macam mana, boleh tak?” Balqis menghirup air sirap yang dibelinya. Iskandar menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.

“Aku tak janji aku boleh tunaikan semua, tak ada diskaun ke?” Iskandar tersengih.

Liyana pula menyampuk. “Tadi bukan main semangat lagi, sekarang minta diskaun pula.” Balqis terdiam sejenak. “Baiklah. Kalau kau dapat penuhi dua atau tiga pun bolehlah. Mungkin aku akan pertimbangkan.”


Iskandar menarik senyum sehingga menampakkan lesung pipitnya. Dia menulis sesuatu di atas buku notanya dan mengoyak halaman tersebut lalu diserahkan kepada Balqis. “Ini nombor telefon saya. Hubungilah saya bila perlu. Tiga bulan bermula dari sekarang,” ujarnya semangat lalu terus bangkit dan bergerak meninggalkan kedua-dua sahabat itu di kafetaria. Balqis dan Liyana menghantar Iskandar Arif dengan pandangan.

Sambil berjalan, otak lelaki itu ligat memikirkan kembali permintaan-permintaan yang telah dikemukakan oleh Nurul Balqis sebentar tadi. Jika dia dapat memenuhi permintaan tersebut, impiannya akan tercapai dalam masa tiga bulan ini. Sudah lima tahun lebih dia mengenali Balqis dan akhlaknya yang menepati ciri-ciri wanita solehah. Meskipun permintaan Balqis agak aneh, Iskandar yakin mampu melunaskannya. Tiga bulan, bukannya masa yang panjang.

“Iskandar!” Namanya dipanggil dari kejauhan. Iskandar menoleh dan menangkap figura Shauki, sahabatnya. “Kau menghilang ke mana? Kita kan ada musyawwarah petang ni, nak bincang tentang program motivasi tu. Kau dah lupa ya?” Iskandar menepuk dahinya sendiri. “Maafkan aku. Aku terlupalah. Sebenarnya tadi aku baru lepas berjumpa dengan Balqis dan Liyana.”

Shauki memeluk bahu Iskandar sambil ketawa kecil. “Kau ni tak habis-habis lagi ke nak melamar Nurul Balqis tu jadi zaujah kau? Dari sekolah menengah sampai masuk universiti, dia langsung tak pandang kau. Anggap kau macam kawan saja. Mungkin kau patut mengalah kali ni, Iskandar.”

Iskandar mengangkat jari telunjuk dan menggoyang-goyangkannya di hadapan Shauki tanda tidak bersetuju dengan pendapatnya. Lelaki itu kemudiannya mengukir senyuman puas hati. “Tidak, Shauki. Kali ini kau salah. Setelah berkali-kali aku cuba tanya Balqis, akhirnya Allah telah membuka pintu hatinya untuk menerima aku sebagai calon zauj dalam hidupnya.” Shauki terkejut campur tidak percaya. “Maksud kau, Balqis nak kahwin dengan kau?” Tahniah, bro!”

“Belum lagi sebenarnya, tetapi Balqis minta aku tunaikan lima perkara dalam masa tiga bulan ni, barulah dia akan mempertimbangkan nak kahwin dengan aku atau tidak,” Iskandar tersenyum gaya kemenangan.

“Lima? Kau ni dah kenapa? Cari sajalah orang lain. Ramai lagi muslimah macam Balqis di universiti kita ni.”

“Tidak, tidak, tidak. Aku tetap yakin ada sesuatu dalam diri Balqis yang membuatkan dia lain daripada yang lain. Dah lama aku menunggu, Shauki. Sudahlah, jom kita gerak ke musolla dulu, solat Zuhur. Lepas tu boleh terus pergi musyawwarah,” Iskandar menukar topik. Dia memang pakar dalam menukar topik perbualan. “Terpulanglah, Iskandar. Janji kau bahagia,” Shauki tersengih. Kedua-dua sahabat itu bergerak beriringan menuju ke musolla untuk menunaikan ibadah kepada Allah SWT.

***

“Awak ni biar betul, Balqis? Bukan ke selama ni awak cakap awak tak berkenan dengan Iskandar tu. Macam mana pula awak boleh setuju nak kahwin dengan dia? Awak jangan main-main, ni perkara serius,” Liyana berjalan mundar-mandir di dalam bilik, seolah-olah dia pula yang akan berkahwin. Balqis yang baru keluar dari bilik air setelah berwuduk tertawa melihat gelagat Liyana seperti cacing kepanasan itu.

“Liyana, bertenanglah. Saya tak cakap pun saya tak berkenan dengan Iskandar. Saya cuma cakap yang saya tak nak fikir lagi soal kahwin. Itu sahaja. Kalau saya tak cakap macam tu, sampai bila-bilalah Iskandar akan mendesak saya,” Balqis mencapai telekungnya yang berlipat di hujung katil.

“Balqis, kalau Iskandar dapat tunaikan permintaan awak, maknanya awak mungkin kena kahwin dengan dia, tahu?” Liyana mengingatkan.

“Tengoklah dulu.”

Liyana menggeleng kepala sambil memerhatikan Balqis yang sudah mula bersolat. Dia runsing dengan jawapan yang telah diberikan oleh Balqis. Semua permintaan Balqis memang pelik menurutnya. Mahu tidak mahu, dia terpaksa menyokong keputusan Balqis kerana jauh di sudut hati Liyana, dia mendapat firasat bahawa Balqis mungkin sedang merancang sesuatu.


Setelah kedua-duanya selesai mendirikan solat Zuhur, Liyana mengambil sehelai kertas kerja dari dalam begnya dan menunjukkannya kepada Balqis untuk disemak. Liyana tersenyum. “Iskandar Arif yang ketuai program motivasi kita di sekolah menengah tu. Awak sukalah tu!”

“Tolong sikit. Saya dah baca proposal program ni tadi. Kalau boleh memang saya tak nak satu program dengan Iskandar, seganlah. Tetapi bila difikir kembali, mungkin ini masa yang sesuai untuk saya perhatikan Iskandar sama ada dia boleh atau tidak penuhi lima permintaan saya itu,” Balqis berfikir sejenak.

“Balqis, saya tak fahamlah motif awak bagi syarat semua ni. Kalau awak nak kahwin dengan dia, setuju sajalah. Kalau tak nak, cakap tak nak. Peninglah saya,” Liyana mengambil kertas kerja dari tangan Balqis dan menyimpannya kembali.

“Liyana, awak percaya sajalah pada saya. Permintaan-permintaan saya tu ada sebabnya,” Balqis mendaratkan tubuhnya di atas katil, memikirkan tentang program perkhemahan dan motivasi yang akan dijalankan sepanjang lima hari itu.

***

Seperti yang dirancang, lapan orang wakil daripada universiti telah terpilih untuk menjadi fasilitator program yang melibatkan pelajar tingkatan empat sebuah sekolah menengah harian. Program motivasi berbentuk kerohanian itu diketuai oleh Iskandar Arif. Sifat kepimpinannya yang cukup dikagumi membuatkan dia terpilih menjadi ketua program. Iskandar sedang tekun mengisi beberapa borang ketika Shauki datang menghampirinya.

“Alhamdulillah, akhirnya berjaya juga kita buat program begini, Shauki. Harapnya kita dapat memberikan impak yang positif kepada budak-budak sekolah ni,” Iskandar memandang ke arah seorang fasilitator yang sedang memberikan penerangan di atas pentas dewan.

“Biidznillah, Iskandar. Tapi kan, kebetulan pula kan ‘bakal zaujah’ kau terlibat sekali dalam program ni. Atau ini semua memang idea kau?” Shauki mengangkat dua keningnya sengaja mengusik.

“Mana ada! Si Maisarah yang pilih, aku pun baru tahu masa kita musyawwarah hari tu. Walaupun aku suka Balqis, tak adalah sampai sengaja masukkan dia dalam program ni. Kita kenalah bersikap adil, bukan?” Iskandar buat gaya tidak bersalah. Memang dia tidak bersalah pun. Semuanya bukan dirancang oleh dirinya. Shauki tertawa kecil. Tidak tahu mahu percaya mahupun tidak kata-kata sahabat baiknya itu.

Zikri mendapatkan Iskandar dan Shauki yang sedang berbual untuk memberitahu pergerakan pelajar. Iskandar bangkit dan bergerak ke arah bas sekolah untuk memantau seramai 40 pelajar yang terpilih ke tapak perkhemahan serta lokasi kem motivasi mereka. Sebagai ketua program, keselamatan dan kebajikan para pelajar itu kini terletak dalam tangannya. Iskandar dan Shauki mengikuti para pelajar di dalam bas manakala fasilitator yang lain menaiki kereta untuk ke lokasi. Mereka mengambil masa hampir dua jam sebelum tiba di tapak perkhemahan.

“Subhanallah! Cantik sungguh lokasi program kita. Siap ada sungai lagi hujung sana,” ujar Liyana sejurus sahaja kakinya melangkah keluar dari kereta yang dipandu oleh Aisyah Humaira.

“Tengoklah siapa yang pilih lokasinya,” Maisara menepuk bahu Liyana. Maisara juga merupakan orang kuat yang mengusahakan supaya program ini dapat dijalankan dengan lancar. Dia juga yang memilih Aisyah Humaira, Nurul Balqis dan Liyana sebagai fasilitator wanita untuk mengendalikan para pelajar yang terlibat. “Entahlah. Takut juga saya perhatikan lokasi ni. Takut ada apa-apa yang terjadi semasa budak-budak tu pergi ke sungai nanti,” Aisyah Humaira mengunci kereta setelah Balqis keluar.

“Aisyah, janganlah cakap begitu. Kita kena sentiasa husnuzon dan mendoakan agar program kita ini berjalan dengan lancar. Setiap kata-kata itu doa, tahu?” Balqis cuba menyedapkan hati Aisyah Humaira. Balqis kerap mengikuti program-program motivasi dan perkhemahan seperti ini ketika di sekolah menengah dulu. Sekiranya semua peserta mematuhi arahan, pasti kejadian yang tidak diingini dapat dielakkan.

Zikri dan Rafiuddin mula mengedarkan riben kepada peserta program dan mengingatkan supaya mereka tidak boleh menghilangkannya sehingga ke penghujung program. Para pelajar itu kemudian dibahagikan kepada lapan kumpulan dan setiap kumpulan mendapat seorang fasilitator. Sekiranya ada riben yang hilang, markah kumpulan masing-masing akan ditolak. Setelah mendengar arahan itu, mulalah mereka menulis nama dan mengikat riben di kepala masing-masing supaya riben tidak hilang atau tercicir.

“Baiklah adik-adik. Tugasan pertama anda adalah untuk memasang khemah dan membina tapak mengikut kumpulan masing-masing. Lokasi untuk kumpulan lelaki di sebelah kanan manakala untuk kumpulan perempuan di sebelah kiri. Anda boleh membina pagar dan juga pintu gerbang untuk khemah masing-masing menggunakan semua kemudahan yang ada di sini termasuklah batu dan batang pokok. Kemudian Abang Is dan fasilitator-fasilitator yang lain akan menilai tapak masing-masing dan memberi markah mengikut kekreatifan anda. Tugasan pertama anda bermula sekarang.”

Mendengar sahaja arahan itu, semua peserta mula berbincang, merangka strategi dan membahagikan tugasan masing-masing. Semuanya kelihatan cukup bersemangat dan bersifat daya saing yang positif. Sambil membantu kumpulan bimbingannya, Iskandar turut memerhatikan tapak tujuh kumpulan yang lain. “Buat pintu gerbang cantik-cantik sikit, mesti boleh tewaskan yang lain,” dia memberi semangat. “Baik Abang Is!”

Satu jam telah berlalu dan proses pembinaan tapak masih belum selesai. Iskandar sengaja meninjau-ninjau tapak kumpulan yang lain. “Shauki, pagar kau tak kukuh tu, baik buat lain,” sengaja Iskandar mengusik Shauki. Shauki membuat tangan menghalau sebagai amaran yang berbentuk gurauan agar Iskandar pergi dari situ. Iskandar ketawa melihat tingkah laku rakannya itu. Dia berjalan pula melintasi tapak peserta perempuan.

“Apa tengok-tengok sahaja Iskandar? Sinilah tolong angkat batu besar ni. Budak-budak aku nak buat hiasan depan khemah,” panggil Maisara sejurus melihat Iskandar. Iskandar hampir sahaja bergerak untuk membantu, namun dia teringat salah satu daripada permintaan Balqis.

“Kau tidak boleh membantu mana-mana perempuan yang lain. Itu untuk memastikan bahawa kau seorang yang setia.”

Lelaki itu teragak-agak untuk membantu. “Err... suruhlah budak-budak ni angkat sama-sama. Barulah boleh pupuk semangat berpasukan sikit. Kamu berdua, pergi angkat batu besar tu,” Iskandar sesedap hati menyuruh dua peserta perempuan melakukan tugasan itu. Maisara mengerutkan dahinya. “Minta tolong sikit pun berkira. Huh.”

Iskandar dibelit sedikit rasa serba salah dan secara tidak sengaja memandang Balqis yang memerhatikan mereka. Balqis segera pandang ke arah lain apabila perasan Iskandar melihatnya. Iskandar tersenyum dan berjalan pula ke arah Balqis dan kumpulannya. “Nak aku tolong, Balqis?” Balqis berpura-pura sibuk mengikat tali rapia untuk membina rak kasut. Wanita itu menggeleng segan. Walaupun Iskandar Arif sudah lama berkawan dengannya, Balqis tetap memastikan agar batasan pergaulannya tidak melanggar syarak. Iskandar memerhatikan ikatan longgar ranting kayu Balqis. Dia tertawa kecil.

“Salah ni kau ikat. Tengok ni, longgar,” Iskandar mengambil rak kasut yang separuh siap itu daripada pegangan Balqis dan menunjukkan cara ikatan yang betul. “Kena pusing lebih sikit. Janganlah kedekut tali sangat, panjang lagi tali tu,” Iskandar ketawa.

Balqis kehairanan. “Kenapa kau gelak?”

“Tak adalah. Comel pula aku tengok kau tak reti ikat tali ni,” Iskandar menyerahkan kembali rak kasut kepada Balqis dan pergi untuk mengusik kumpulan Liyana pula. Balqis malu sendiri. Bukannya dia tidak pernah buat rak kasut semasa perkhemahan dulu. “Kak Balqis, minat Abang Is eh?” sapa Aina, salah seorang peserta kumpulan bimbingan Balqis. Dia memerhatikan sahaja Iskandar membantu fasilitator kumpulannya itu. “Ke situ pula kamu. Pergi siapkan pintu gerbang cepat, lepas ni nak makan pula,” Balqis menukar topik. Dia memandang rak kasutnya yang belum siap itu.

Bersambung... (Sambungannya di Part 2)

Comments

  1. Seperi biasa, akak kembali dengan cerpen yang sangat indah. ^^

    ReplyDelete

Post a Comment