Pages

Wednesday, April 30, 2014

Cerpen: Lima Permintaan Part 1



“Awak ni biar betul, Balqis? Bukan ke selama ni awak cakap awak tak berkenan dengan Iskandar tu. Macam mana pula awak boleh setuju nak kahwin dengan dia? Awak jangan main-main, ni perkara serius,” Liyana berjalan mundar-mandir di dalam bilik, seolah-olah dia pula yang akan berkahwin. Balqis yang baru keluar dari bilik air setelah berwuduk tertawa melihat gelagat Liyana seperti cacing kepanasan itu.

“Liyana, bertenanglah. Saya tak cakap pun saya tak berkenan dengan Iskandar. Saya cuma cakap yang saya tak nak fikir lagi soal kahwin. Itu sahaja. Kalau saya tak cakap macam tu, sampai bila-bilalah Iskandar akan mendesak saya,” Balqis mencapai telekungnya yang berlipat di hujung katil.

“Balqis, kalau Iskandar dapat tunaikan permintaan awak, maknanya awak mungkin kena kahwin dengan dia, tahu?” Liyana mengingatkan.

“Tengoklah dulu.”

***

Balqis menarik lengan Liyana dengan kuat, matanya merayu agar Liyana tidak beredar dari situ. Liyana mengetap bibirnya serba salah. Renungan Balqis yang tajam itu membuatkan Liyana terpaksa mengubah keputusannya untuk pergi. Dia kembali duduk di sebelah Balqis, bahu bertembung bahu. Seraya itu, Balqis pantas mengoyak senyuman lega. Keberadaan sahabat baiknya di situ sekurang-kurangnya dapat melegakan keadaan. Namun, masalah masih belum selesai. Di hadapan mereka berdua kini, seorang pemuda bermata coklat sedang merenung tepat ke arah Balqis. Pemuda Melayu kacukan Arab itu tetap tidak mahu berganjak dari tadi.

Iskandar Arif. Seorang pemuda yang sentiasa tekad dengan niat dan cita-citanya. Dia bukanlah seorang yang mudah mengalah pada keadaan. Semua yang diingininya pasti akan dapat dicapai secara cepat atau lambat. Tetapi ada satu perkara yang begitu sukar sekali untuk dimilikinya. Nurul Balqis, rakannya sejak sekolah menengah sehinggalah mereka sama-sama masuk ke universiti.

“Baiklah. Mungkin lagi bagus kalau Liyana ada sekali. Sekurang-kurangnya, dia boleh jadi saksi yang aku betul-betul ikhlas dengan kau. Balqis, ni dah kali ke berapa aku cakap pasal kahwin. Aku serius dengan kau. Aku bukannya macam Iskandar yang dulu-dulu, aku dah matang sekarang ni,” Iskandar mengerutkan dahinya. Baginya, usia yang muda bukanlah penghalang untuk berkahwin dan berjaya dalam pelajaran. Kewangannya pun cukup untuk menampung kehidupan berkeluarga.

Balqis menarik nafas panjang. Hendak pergi dari situ pun tidak ada gunanya kerana dia yakin Iskandar tetap akan menanyakan soalan yang sama sehinggalah mendapat sebuah jawapan daripadanya. “Baiklah Iskandar. Aku nak mengelak lagi pun tak ada gunanya. Betul kau nak jawapan daripada aku?” Balqis sengaja menarik tali. Iskandar mengangguk dengan wajah yang ceria. Akhirnya, Balqis akan memberikannya jawapan kepada lamarannya.

“Aku akan mempertimbangkan lamaran kau, tetapi sebelum itu aku ada lima permintaan dulu yang perlu kau penuhi dalam masa tiga bulan. Jika kau rasa tak boleh tunaikan permintaan aku, tak ada masalah,” ujar Balqis. Liyana di sebelah turut terkejut dengan pernyataan itu seperti Iskandar.

“Lima permintaan, dan kau akan kahwin dengan aku?”

“Aku akan mempertimbangkan tentangnya.”

“Baik, apa lima permintaan tu? Biar aku catatkan supaya aku tidak lupa,” Iskandar mengeluarkan buku nota kecil dan pen dari poketnya, bersedia untuk mencatat apa yang bakal dikatakan oleh Balqis.

“Baiklah. Yang pertama, setiap kali aku hantar mesej pada kau, kau harus segera membalasnya. Itu untuk membuktikan bahawa kau serius dengan aku.

Yang kedua, dalam masa tiga bulan ni, kau tak boleh pulang ke rumah ibu bapa kau atau berhubungan dengan mereka. Aku hendak pastikan bahawa kau seorang yang berdikari dan tidak bergantung kepada orang tua semata-mata.

Yang ketiga, kau tidak boleh membantu mana-mana perempuan yang lain. Itu untuk memastikan bahawa kau seorang yang setia.

Permintaan aku yang keempat, kau tak perlu mengeluarkan walau satu sen pun untuk aku dalam masa tiga bulan ni. Nanti orang fikir aku ni mata duitan pula.

Dan yang terakhir ini senang sahaja. Setiap kali kau berjalan, kau kena jalan tegak sahaja. Tak boleh bongkok. Barulah akan menyerlahkan kaliber diri kau. Itu sahaja lima permintaan aku yang perlu kau tunaikan dalam masa tiga bulan. Macam mana, boleh tak?” Balqis menghirup air sirap yang dibelinya. Iskandar menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.

“Aku tak janji aku boleh tunaikan semua, tak ada diskaun ke?” Iskandar tersengih.

Liyana pula menyampuk. “Tadi bukan main semangat lagi, sekarang minta diskaun pula.” Balqis terdiam sejenak. “Baiklah. Kalau kau dapat penuhi dua atau tiga pun bolehlah. Mungkin aku akan pertimbangkan.”


Iskandar menarik senyum sehingga menampakkan lesung pipitnya. Dia menulis sesuatu di atas buku notanya dan mengoyak halaman tersebut lalu diserahkan kepada Balqis. “Ini nombor telefon saya. Hubungilah saya bila perlu. Tiga bulan bermula dari sekarang,” ujarnya semangat lalu terus bangkit dan bergerak meninggalkan kedua-dua sahabat itu di kafetaria. Balqis dan Liyana menghantar Iskandar Arif dengan pandangan.

Sambil berjalan, otak lelaki itu ligat memikirkan kembali permintaan-permintaan yang telah dikemukakan oleh Nurul Balqis sebentar tadi. Jika dia dapat memenuhi permintaan tersebut, impiannya akan tercapai dalam masa tiga bulan ini. Sudah lima tahun lebih dia mengenali Balqis dan akhlaknya yang menepati ciri-ciri wanita solehah. Meskipun permintaan Balqis agak aneh, Iskandar yakin mampu melunaskannya. Tiga bulan, bukannya masa yang panjang.

“Iskandar!” Namanya dipanggil dari kejauhan. Iskandar menoleh dan menangkap figura Shauki, sahabatnya. “Kau menghilang ke mana? Kita kan ada musyawwarah petang ni, nak bincang tentang program motivasi tu. Kau dah lupa ya?” Iskandar menepuk dahinya sendiri. “Maafkan aku. Aku terlupalah. Sebenarnya tadi aku baru lepas berjumpa dengan Balqis dan Liyana.”

Shauki memeluk bahu Iskandar sambil ketawa kecil. “Kau ni tak habis-habis lagi ke nak melamar Nurul Balqis tu jadi zaujah kau? Dari sekolah menengah sampai masuk universiti, dia langsung tak pandang kau. Anggap kau macam kawan saja. Mungkin kau patut mengalah kali ni, Iskandar.”

Iskandar mengangkat jari telunjuk dan menggoyang-goyangkannya di hadapan Shauki tanda tidak bersetuju dengan pendapatnya. Lelaki itu kemudiannya mengukir senyuman puas hati. “Tidak, Shauki. Kali ini kau salah. Setelah berkali-kali aku cuba tanya Balqis, akhirnya Allah telah membuka pintu hatinya untuk menerima aku sebagai calon zauj dalam hidupnya.” Shauki terkejut campur tidak percaya. “Maksud kau, Balqis nak kahwin dengan kau?” Tahniah, bro!”

“Belum lagi sebenarnya, tetapi Balqis minta aku tunaikan lima perkara dalam masa tiga bulan ni, barulah dia akan mempertimbangkan nak kahwin dengan aku atau tidak,” Iskandar tersenyum gaya kemenangan.

“Lima? Kau ni dah kenapa? Cari sajalah orang lain. Ramai lagi muslimah macam Balqis di universiti kita ni.”

“Tidak, tidak, tidak. Aku tetap yakin ada sesuatu dalam diri Balqis yang membuatkan dia lain daripada yang lain. Dah lama aku menunggu, Shauki. Sudahlah, jom kita gerak ke musolla dulu, solat Zuhur. Lepas tu boleh terus pergi musyawwarah,” Iskandar menukar topik. Dia memang pakar dalam menukar topik perbualan. “Terpulanglah, Iskandar. Janji kau bahagia,” Shauki tersengih. Kedua-dua sahabat itu bergerak beriringan menuju ke musolla untuk menunaikan ibadah kepada Allah SWT.

***

“Awak ni biar betul, Balqis? Bukan ke selama ni awak cakap awak tak berkenan dengan Iskandar tu. Macam mana pula awak boleh setuju nak kahwin dengan dia? Awak jangan main-main, ni perkara serius,” Liyana berjalan mundar-mandir di dalam bilik, seolah-olah dia pula yang akan berkahwin. Balqis yang baru keluar dari bilik air setelah berwuduk tertawa melihat gelagat Liyana seperti cacing kepanasan itu.

“Liyana, bertenanglah. Saya tak cakap pun saya tak berkenan dengan Iskandar. Saya cuma cakap yang saya tak nak fikir lagi soal kahwin. Itu sahaja. Kalau saya tak cakap macam tu, sampai bila-bilalah Iskandar akan mendesak saya,” Balqis mencapai telekungnya yang berlipat di hujung katil.

“Balqis, kalau Iskandar dapat tunaikan permintaan awak, maknanya awak mungkin kena kahwin dengan dia, tahu?” Liyana mengingatkan.

“Tengoklah dulu.”

Liyana menggeleng kepala sambil memerhatikan Balqis yang sudah mula bersolat. Dia runsing dengan jawapan yang telah diberikan oleh Balqis. Semua permintaan Balqis memang pelik menurutnya. Mahu tidak mahu, dia terpaksa menyokong keputusan Balqis kerana jauh di sudut hati Liyana, dia mendapat firasat bahawa Balqis mungkin sedang merancang sesuatu.


Setelah kedua-duanya selesai mendirikan solat Zuhur, Liyana mengambil sehelai kertas kerja dari dalam begnya dan menunjukkannya kepada Balqis untuk disemak. Liyana tersenyum. “Iskandar Arif yang ketuai program motivasi kita di sekolah menengah tu. Awak sukalah tu!”

“Tolong sikit. Saya dah baca proposal program ni tadi. Kalau boleh memang saya tak nak satu program dengan Iskandar, seganlah. Tetapi bila difikir kembali, mungkin ini masa yang sesuai untuk saya perhatikan Iskandar sama ada dia boleh atau tidak penuhi lima permintaan saya itu,” Balqis berfikir sejenak.

“Balqis, saya tak fahamlah motif awak bagi syarat semua ni. Kalau awak nak kahwin dengan dia, setuju sajalah. Kalau tak nak, cakap tak nak. Peninglah saya,” Liyana mengambil kertas kerja dari tangan Balqis dan menyimpannya kembali.

“Liyana, awak percaya sajalah pada saya. Permintaan-permintaan saya tu ada sebabnya,” Balqis mendaratkan tubuhnya di atas katil, memikirkan tentang program perkhemahan dan motivasi yang akan dijalankan sepanjang lima hari itu.

***

Seperti yang dirancang, lapan orang wakil daripada universiti telah terpilih untuk menjadi fasilitator program yang melibatkan pelajar tingkatan empat sebuah sekolah menengah harian. Program motivasi berbentuk kerohanian itu diketuai oleh Iskandar Arif. Sifat kepimpinannya yang cukup dikagumi membuatkan dia terpilih menjadi ketua program. Iskandar sedang tekun mengisi beberapa borang ketika Shauki datang menghampirinya.

“Alhamdulillah, akhirnya berjaya juga kita buat program begini, Shauki. Harapnya kita dapat memberikan impak yang positif kepada budak-budak sekolah ni,” Iskandar memandang ke arah seorang fasilitator yang sedang memberikan penerangan di atas pentas dewan.

“Biidznillah, Iskandar. Tapi kan, kebetulan pula kan ‘bakal zaujah’ kau terlibat sekali dalam program ni. Atau ini semua memang idea kau?” Shauki mengangkat dua keningnya sengaja mengusik.

“Mana ada! Si Maisarah yang pilih, aku pun baru tahu masa kita musyawwarah hari tu. Walaupun aku suka Balqis, tak adalah sampai sengaja masukkan dia dalam program ni. Kita kenalah bersikap adil, bukan?” Iskandar buat gaya tidak bersalah. Memang dia tidak bersalah pun. Semuanya bukan dirancang oleh dirinya. Shauki tertawa kecil. Tidak tahu mahu percaya mahupun tidak kata-kata sahabat baiknya itu.

Zikri mendapatkan Iskandar dan Shauki yang sedang berbual untuk memberitahu pergerakan pelajar. Iskandar bangkit dan bergerak ke arah bas sekolah untuk memantau seramai 40 pelajar yang terpilih ke tapak perkhemahan serta lokasi kem motivasi mereka. Sebagai ketua program, keselamatan dan kebajikan para pelajar itu kini terletak dalam tangannya. Iskandar dan Shauki mengikuti para pelajar di dalam bas manakala fasilitator yang lain menaiki kereta untuk ke lokasi. Mereka mengambil masa hampir dua jam sebelum tiba di tapak perkhemahan.

“Subhanallah! Cantik sungguh lokasi program kita. Siap ada sungai lagi hujung sana,” ujar Liyana sejurus sahaja kakinya melangkah keluar dari kereta yang dipandu oleh Aisyah Humaira.

“Tengoklah siapa yang pilih lokasinya,” Maisara menepuk bahu Liyana. Maisara juga merupakan orang kuat yang mengusahakan supaya program ini dapat dijalankan dengan lancar. Dia juga yang memilih Aisyah Humaira, Nurul Balqis dan Liyana sebagai fasilitator wanita untuk mengendalikan para pelajar yang terlibat. “Entahlah. Takut juga saya perhatikan lokasi ni. Takut ada apa-apa yang terjadi semasa budak-budak tu pergi ke sungai nanti,” Aisyah Humaira mengunci kereta setelah Balqis keluar.

“Aisyah, janganlah cakap begitu. Kita kena sentiasa husnuzon dan mendoakan agar program kita ini berjalan dengan lancar. Setiap kata-kata itu doa, tahu?” Balqis cuba menyedapkan hati Aisyah Humaira. Balqis kerap mengikuti program-program motivasi dan perkhemahan seperti ini ketika di sekolah menengah dulu. Sekiranya semua peserta mematuhi arahan, pasti kejadian yang tidak diingini dapat dielakkan.

Zikri dan Rafiuddin mula mengedarkan riben kepada peserta program dan mengingatkan supaya mereka tidak boleh menghilangkannya sehingga ke penghujung program. Para pelajar itu kemudian dibahagikan kepada lapan kumpulan dan setiap kumpulan mendapat seorang fasilitator. Sekiranya ada riben yang hilang, markah kumpulan masing-masing akan ditolak. Setelah mendengar arahan itu, mulalah mereka menulis nama dan mengikat riben di kepala masing-masing supaya riben tidak hilang atau tercicir.

“Baiklah adik-adik. Tugasan pertama anda adalah untuk memasang khemah dan membina tapak mengikut kumpulan masing-masing. Lokasi untuk kumpulan lelaki di sebelah kanan manakala untuk kumpulan perempuan di sebelah kiri. Anda boleh membina pagar dan juga pintu gerbang untuk khemah masing-masing menggunakan semua kemudahan yang ada di sini termasuklah batu dan batang pokok. Kemudian Abang Is dan fasilitator-fasilitator yang lain akan menilai tapak masing-masing dan memberi markah mengikut kekreatifan anda. Tugasan pertama anda bermula sekarang.”

Mendengar sahaja arahan itu, semua peserta mula berbincang, merangka strategi dan membahagikan tugasan masing-masing. Semuanya kelihatan cukup bersemangat dan bersifat daya saing yang positif. Sambil membantu kumpulan bimbingannya, Iskandar turut memerhatikan tapak tujuh kumpulan yang lain. “Buat pintu gerbang cantik-cantik sikit, mesti boleh tewaskan yang lain,” dia memberi semangat. “Baik Abang Is!”

Satu jam telah berlalu dan proses pembinaan tapak masih belum selesai. Iskandar sengaja meninjau-ninjau tapak kumpulan yang lain. “Shauki, pagar kau tak kukuh tu, baik buat lain,” sengaja Iskandar mengusik Shauki. Shauki membuat tangan menghalau sebagai amaran yang berbentuk gurauan agar Iskandar pergi dari situ. Iskandar ketawa melihat tingkah laku rakannya itu. Dia berjalan pula melintasi tapak peserta perempuan.

“Apa tengok-tengok sahaja Iskandar? Sinilah tolong angkat batu besar ni. Budak-budak aku nak buat hiasan depan khemah,” panggil Maisara sejurus melihat Iskandar. Iskandar hampir sahaja bergerak untuk membantu, namun dia teringat salah satu daripada permintaan Balqis.

“Kau tidak boleh membantu mana-mana perempuan yang lain. Itu untuk memastikan bahawa kau seorang yang setia.”

Lelaki itu teragak-agak untuk membantu. “Err... suruhlah budak-budak ni angkat sama-sama. Barulah boleh pupuk semangat berpasukan sikit. Kamu berdua, pergi angkat batu besar tu,” Iskandar sesedap hati menyuruh dua peserta perempuan melakukan tugasan itu. Maisara mengerutkan dahinya. “Minta tolong sikit pun berkira. Huh.”

Iskandar dibelit sedikit rasa serba salah dan secara tidak sengaja memandang Balqis yang memerhatikan mereka. Balqis segera pandang ke arah lain apabila perasan Iskandar melihatnya. Iskandar tersenyum dan berjalan pula ke arah Balqis dan kumpulannya. “Nak aku tolong, Balqis?” Balqis berpura-pura sibuk mengikat tali rapia untuk membina rak kasut. Wanita itu menggeleng segan. Walaupun Iskandar Arif sudah lama berkawan dengannya, Balqis tetap memastikan agar batasan pergaulannya tidak melanggar syarak. Iskandar memerhatikan ikatan longgar ranting kayu Balqis. Dia tertawa kecil.

“Salah ni kau ikat. Tengok ni, longgar,” Iskandar mengambil rak kasut yang separuh siap itu daripada pegangan Balqis dan menunjukkan cara ikatan yang betul. “Kena pusing lebih sikit. Janganlah kedekut tali sangat, panjang lagi tali tu,” Iskandar ketawa.

Balqis kehairanan. “Kenapa kau gelak?”

“Tak adalah. Comel pula aku tengok kau tak reti ikat tali ni,” Iskandar menyerahkan kembali rak kasut kepada Balqis dan pergi untuk mengusik kumpulan Liyana pula. Balqis malu sendiri. Bukannya dia tidak pernah buat rak kasut semasa perkhemahan dulu. “Kak Balqis, minat Abang Is eh?” sapa Aina, salah seorang peserta kumpulan bimbingan Balqis. Dia memerhatikan sahaja Iskandar membantu fasilitator kumpulannya itu. “Ke situ pula kamu. Pergi siapkan pintu gerbang cepat, lepas ni nak makan pula,” Balqis menukar topik. Dia memandang rak kasutnya yang belum siap itu.

Bersambung... (Sambungannya di Part 2)

Wordless Wednesday: Tangan Harapan



Nama pun wordless Wednesday. Biarlah gambar yang berbicara tentang maknanya.


Friday, April 11, 2014

Hari Adik-Beradik Kebangsaan?



Assalamualaikum.

National Siblings Day? Nampaknya agak terlambat sikit saya tahu hari ni merupakan hari adik-beradik kebangsaan. Eh. Macam pelik sahaja bunyinya. Banyak foto bersama adik-beradik yang dikongsikan oleh rakan-rakan sama ada di Twitter atau Facebook. Jadi sempena hari adik-beradik ni, apa kata saya kongsikan sedikit tentang adik-beradik.

Alhamdulillah, ibu dan ayah saya telah melakukan tugas yang baik dalam membesarkan kami empat beradik. Saya merupakan anak yang ketiga. Dan sudah tentulah, saya yang paling beruntung kerana saya mempunyai peluang untuk mendapat seorang abang, kakak dan juga adik dalam masa yang sama. Abang dan kakak saya sedang melanjutkan pelajaran di universiti tempatan manakala adik saya sedang belajar di MRSM.

Bagi saya, adik-beradik merupakan pelengkap dalam kehidupan kita. Membesar sama-sama, belajar benda yang baru, bergaduh, berkongsi cerita, menonton televisyen bersama dan pokok pangkalnya sebahagian besar masa saya dikongsi bersama mereka. Gaduh sesama adik-beradik itu memang normal.


Pernah dengar tak kata-kata, “Every relationship has its up and downs. If there is no fights it means there is no communication.” Kiranya bergaduh merupakan salah satu komunikasi yang normal dalam adik-beradik. Tetapi apabila kita sudah membesar dan mampu berfikir dengan lebih matang, secara automatik pergaduhan itu akan berkurangan. Hakikatnya, hubungan adik-beradik tidak akan terputus kerana kita semua berteduh di bawah bumbung yang sama dan mempunyai ibu bapa yang sentiasa memarahi dan menasihati supaya berbaik semula. 

Mengusik? Menyakat? Itu juga sesuatu yang normal dalam kalangan adik-beradik. Sewaktu saya kecil dahulu, saya suka mengenakan kakak dan adik dengan rakan-rakan lelaki masing-masing. Asal tahu sahaja mana-mana nama kawan lelaki, mulalah mengusik. Begitu juga dengan mereka.

Mungkin sampai sekarang. But again, itu semua memang normal. Kita yang mempunyai adik-beradik perlu sangat bersyukur jika dibandingkan dengan anak tunggal. Apa pun, kedua-duanya ada kelebihan masing-masing.

Hubungan adik-beradik dalam setiap keluarga memang berbeza. Ada hubungan yang rapat, ada yang biasa-biasa sahaja dan mungkin ada yang jarang bertegur sapa. Bergantung kepada bagaimana suasana pembesaran keluarga masing-masing. Saya pasti bukan semua orang gembira mempunyai adik-beradik. Mungkin dalam keluarga akan ada krisis yang membelenggu lantas mengakibatkan kita lebih memilih untuk hidup bersendirian. Saya tidak boleh katakan bahawa konflik dalam keluarga itu suatu perkara yang normal, kerana saya tidak berada di dalam posisi tersebut.

Cuma satu perkara yang saya yakin, anak-anak adalah rezeki yang diturunkan oleh Allah kepada pasangan ibu bapa. Semakin ramai anak, semakin banyak rezeki keluarga itu. Dan setiap orang yang dilahirkan ada alasan dan takdir sendiri mengapa mereka dicipta di atas bumi ini.

Setiap adik-beradik, termasuklah kita sendiri membawa rezeki masing-masing. Jadi kita tidak layak untuk mempersoalkan kenapa kita anak tunggal, kenapa perlunya adik-beradik yang ramai dan sebagainya. Allah menciptakan setiap insan sebagai khalifah dunia.


Adik-beradik, adalah kurniaan terindah Tuhan untuk melengkapi dan mewarnai hidup kita. Jadi kita kena pandai-pandailah mewarnakan kehidupan bersama mereka. Secara tidak langsung, kita dapat hidup dalam sebuah komuniti tanpa perlu susah-payah mencari. Komuniti kecil yang membawa makna besar. Komuniti yang banyak mengajar. 

Tidak mempunyai adik-beradik juga tiada masalah. Fikirkan yang positif. Sekurang-kurangnya, anak tunggal ni boleh dapat perhatian dan bilik sendiri. Tidak perlu berkongsi.

Apabila salah satu daripada adik-beradik sudah berkahwin kelak, mungkin kita akan terpisah jua dengan mereka. Mereka ada keluarga lain yang perlu dijaga dan dibesarkan. Saya tidak tahu lagi, apa yang akan terjadi dalam hubungan adik-beradik yang sudah berumah tangga kerana kami semua masih belajar lagi. Mungkin boleh jadi renggang, tetapi mungkin juga boleh menjadi seperti sedia kala. Kita boleh berkunjung dan ziarah ke rumah mereka bukan?

Walaubagaimanapun caranya air dicincang, air tetap tidak akan putus. Semuanya terletak kepada bagaimana caranya kita berusaha untuk mengekalkan hubungan silaturahim dengan adik-beradik. Jadi apa usaha anda, untuk memastikan hubungan adik-beradik itu terus mekar? ^^

Thursday, April 10, 2014

Raef - Menyanyi Sambil Berdakwah



Assalamualaikum.

Hari ini mari kita bercerita tentang muzik. Saya rasa hampir setiap orang sudah sebati dengan muzik dan lagu. Tetapi saya bukannya mahu bercerita tentang muzik yang lagha, saya mahu menceritakan tentang muzik yang boleh dijadikan hiburan, sederhana dan dalam masa yang sama membawa mesej yang positif. Ada ke muzik seperti itu? Alhamdulillah, masih ada lagi muzik dan lagu sedemikian yang bermanfaat untuk kita semua.

Saya seorang yang menggemari  lagu English, terutamanya lagu country. Lagu Melayu pun saya dengar juga, tetapi hanya lagu-lagu yang memberikan inspirasi dan juga idea sekiranya saya mahu menghasilkan cerpen. Seorang yang suka menulis perlu mempunyai inspirasi tersendiri untuk menghasilkan karya masing-masing. Kalau lagu Melayu, mungkin saya akan memilih lagu nyanyian Aizat Amdan kerana baik-baik lirik lagunya yang bersifat kreatif.

Point utama saya menulis entry ini sebenarnya adalah untuk memperkenalkan Raef, seorang penyanyi yang berasal dari Amerika. Mungkin ramai yang sudah mengenalinya, dan mungkin ramai juga yang masih belum tahu tentang kewujudannya. Raef ialah seorang penulis lirik, penyajak, guru dan penyanyi. Beliau menggemari lagu-lagu yang berjiwa rock and roll, tetapi apa yang menjadikan Raef berbeza daripada penyanyi-penyanyi yang lain adalah setiap lagu yang dinyanyikannya mesti mempunyai unsur Islamik. Lebih kurang macam Maher Zain, Sami Yusuf dan Irfan Makki tu.




Bermulanya kehidupan Raef dalam industri muzik dakwah ketika beliau menyertai kumpulan trio acappella ketika masih belajar di kolej. Raef dan kumpulannya bermula dengan menyanyi di kedai kopi sahaja. Dengan kebolehannya bermain gitar dan suaranya yang merdu, saya pasti orang ramai yang mendengar akan tertarik dengan nyanyiannya. Bermula dari situlah Raef mula melebarkan sayapnya memperjuangkan lagu-lagu rock tetapi yang bersifat dakwah ke pelusuk negara.

Akhirnya syarikat Awakening Records, iaitu syarikat penerbitan yang terkenal dengan artis dakwah Maher Zain bersetuju untuk bekerjasama dengan Raef. Jika anda search di YouTube, Raef akan memilih lagu-lagu yang banyak mendapat hits dan digemari ramai lalu menukarkan liriknya yang membawa mesej Islam di mata dunia. Antaranya ialah Won’t Go Home Without You (Maroon 5), I’m Yours (Jason Mraz), Man In The Mirror (Michael Jackson) dan Friday (Rebecca Black). Apabila anda mendengar lirik dan nyanyian Raef di YouTube, saya pasti sama macam saya, anda pun akan terpesona mendengarnya. Walaupun Raef seorang yang menggemari rock, tetapi berdasarkan suaranya saya rasa beliau juga memiliki jiwa country.

Semoga lebih ramai lagi artis solo yang muncul membawakan lagu-lagu yang bertemakan ketuhanan, walau apa pun genre mereka. Tidak ada salahnya juga jika artis-artis di Malaysia mengambil inisiatif seperti ini untuk menyebarkan dakwah. Artis berkumpulan mungkin sudah banyak, tetapi artis solo Malaysia tidak banyak yang saya tahu melainkan Hafiz Hamidun dan Mawi. Ramai penyanyi yang lebih kepada lagu cinta mungkin.

Oh ya, apa kata kita cuba dengarkan lagu nyanyian Raef ni?



Raef - Your Mercy

They warned him before but he wouldn’t listen
He left this world and had no chance to stay
The time that we spent… it seems so frozen…
But now it’s far too late you’ve passed away 

Every night you cry yourself to sleep
Thinking: “Why does this happen to me?”
“Why does every moment have to be so hard?”
Hard to believe it!

Down on my knees tonight,
Ya Rabbee (My Lord) one more chance to make it right!
I may not make it through the night
I won’t give up on Your mercy!

Through every test, I’ll never get over
My actions and my thoughts kept me awake
The weight of the things that remained unspoken
Built up so much it crushed me everyday

Every night you cry yourself to sleep
Thinking: “Why does this happen to me?”
“Why does every moment have to be so hard?”
Hard to believe it!

Down on my knees tonight,
Ya Rabbee (My Lord) one more chance to make it right!
I may not make it through the night
I won’t give up on Your mercy!

Down on my knees tonight,
Ya Rabbee (My Lord) one more chance to make it right!
I may not make it through the night
I won’t give up on Your mercy!

Of all the things I felt but never really shown
Perhaps the worst is that I ever let it go
I should have never let it go!

Down on my knees tonight,
Ya Rabbee (My Lord) one more chance to make it right!
I may not make it through the night
I won’t give up on Your mercy!
It’s not over tonight,

Ya Rabbee (My Lord) one more chance to make it right!
I may not make it through the night
I won’t give up on Your mercy!
I won’t give up on Your mercy!
I won’t give up on Your mercy!
No, I won’t give up on Your mercy!

Lirik diciplak dari http://www.islamiclyrics.net/raef/your-mercy/

Dan cuba dengar lagu ini juga. (Sokong orang Melayu juga)

Wednesday, April 9, 2014

Filem-Filem Pendek Melayu Kegemaran Saya dan Isu Vlogger Muslimah



Assalamualaikum.

Mungkin anda pernah menyaksikan video-video pendek yang pernah saya muat naik di channel saya (Nims Productions) di YouTube sebelum ini. Saya banyak menonton filem-filem pendek dan vlog yang memberikan saya inspirasi untuk terus menghasilkan video, meskipun video saya cuma sekadar video picisan sahaja. Saya sangat mengagumi usaha pemuda-pemudi di Malaysia yang mampu menghasilkan bahan tontonan yang menarik kepada umum melalui channel masing-masing. Paling menarik apabila video yang dihasilkan mampu membawa nilai dan pengajaran yang positif kepada masyarakat.

Antara vlogger Malaysia kesukaan saya sudah tentulah mereka yang sudah tidak asing lagi di dalam dunia YouTube seperti Mr The All Shared dan Aiman Azlan yang sentiasa kreatif dalam menyampaikan pelbagai mesej positif kepada masyarakat. Selain menonton vlog, saya suka menonton filem-filem pendek yang dihasilkan oleh anak Melayu kita. Siapa lagi yang mahu menyokong filem pendek Melayu jika bukan orang Melayu sendiri, bukan?

Selalunya jika saya membuka mana-mana YouTube yang tidak menarik minat saya, saya akan langsung menutupnya. Tetapi berikut adalah dua filem pendek yang berjaya menyentuh jiwa saya sebagai seorang penonton. Meskipun berulang-ulang kali menontonnya saya tidak akan berasa bosan. Setakat ini, belum ada lagi filem pendek yang mampu menandingi keunikan filem-filem pendek ini mengikut penilaian saya. 

1. PASPORT EKSPRES - REWAN ISHAK

Filem pendek ini begitu menarik dari segi videografi dan jalan penceritaannya. Banyak mesej yang boleh kita ambil daripada kisah yang disampaikan. Anda perlu menontonnya sendiri untuk membuat penilaian.


2. SEBELAH SAYAP - MAT LUTHFI

Buat penggemar karya Mat Luthfi, saya pasti filem pendek ini sudah tidak asing lagi buat anda. Saya sangat menyukai kualiti rakamannya dan jalan cerita yang cuba dibawa. Mesej yang dipaparkan begitu menyentuh jiwa saya.


Saya berikan lima bintang untuk kedua-dua filem pendek ini meskipun sudah lama ditayangkan di YouTube. Bukan senang untuk menghasilkan karya yang mampu menarik minat masyarakat dalam masa yang sama menonjolkan mesej dan pengajaran yang bermakna. Saya sangat berharap dapat menghasilkan filem-filem pendek yang bermutu seperti ini. 

Jika difikir-fikirkan, kebanyakan YouTubers di Malaysia terdiri daripada golongan lelaki. Dan berdasarkan status-status yang pernah dikeluarkan oleh saudara Aiman Azlan dan Mr The All Shared, mereka menggalakkan agar lebih ramai vlogger muslimah yang tampil untuk berdakwah melalui alam maya kerana ada banyak perkara yang lebih mudah disampaikan oleh kita, muslimah sendiri berbanding disampaikan oleh mereka. 



Berdasarkan pendapat saya sendiri sebagai seorang muslimah, sudah tentulah ramai yang malu untuk menggunakan pendakatan dakwah melalui vlog. Tetapi jika malu berdakwah, sampai bila pun tak akan berdakwah. Hurm, apa kata kita dengarkan pendapat vlogger Shaika Nadwa tentang isu ini? 


Apa pun, setiap orang ada pendapat dan alasan sendiri tentang isu ini. Saya tidak mahu mengulas panjang cuma saya juga sebenarnya berharap lebih ramai vlogger muslimah yang tampil untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Kaedah menyampaikan mesej melalui YouTube mungkin lebih efektif daripada membaca kerana masyarakat Melayu kita lebih gemar menonton daripada membaca rasanya. Mungkin.

Menjadi seorang vlogger muslimah tidak ada salahnya dalam Islam, asalkan kita mematuhi adab-adab sopan dan tidak melanggar disiplin seorang muslimah. Yang penting, niat utama kita adalah untuk menyampaikan sesuatu kepada masyarakat, bukannya sekadar mengejar populariti murahan atau tumpuan para ikhwah di luar sana. Nope. Antara disiplin muslimah yang perlu ditekankan adalah seperti tidak bertabarruj (makeup tebal-tebal) ataupun sengaja membuat sebarang aksi yang menggoda. Vlogger muslimah, adalah seorang yang dapat menjadikan muslimah lain terinspirasi dengan ceritanya.

Menurut pandangan peribadi saya sendiri, sudah ramai vlogger wanita yang membuat video tentang cara-cara pemakaian shawl. Mungkin buat muslimah yang ingin berkecimpung dalam bidang vlog boleh mencuba pula untuk menekankan tentang isu-isu feqah wanita dan dakwah Islamiyyah? Insya Allah, sekiranya niat kita adalah untuk menegakkan agama Allah di atas muka bumi, pasti Allah akan mempermudahkan urusan kita pula. Saya juga sedang mencuba untuk membanyakkan lagi video yang bersifat dakwah, tetapi mungkin bukan vlog. Kepada pencinta YouTube sekalian, jangan lupa untuk kunjungi channel saya, Nims Productions selepas membaca entry ini.

Jazakumullah. Semoga Allah menerima usaha-usaha kita dalam bidang video ini.

Sunday, April 6, 2014

"Macam mana kalau kau jadi dia?"


Ketika saya mula-mula berjinak dengan internet dahulu, saya langsung tidak menyangka bahawa internet boleh memberikan impak yang begitu besar dalam kehidupan seseorang. Dua-dua ada, impak positif dan impak negatif. Mungkin lebih banyak pada impak negatif. Saya tidak mahu mengulas panjang tentang internet kerana semua orang mempunyai pendapat mereka masing-masing.

Meskipun saya tidak terlalu aktif di Facebook, tetapi saya pasti akan membuka Facebook juga untuk melihat perkembangan daripada rakan-rakan dan apa yang mereka kongsikan di situ. Dan secara tidak langsung, pasti ada dalam kalangan rakan-rakan yang akan ‘like’ atau komen pada gambar yang tidak menutup aurat, gambar ‘couple’ atau sebarang gambar yang kurang menyenangkan untuk ditayang di dunia siber.

Saya memuji tindakan mereka yang berani untuk menegur demi kebaikan bersama. Cuma mungkin akan ada segelintir pihak yang suka melontarkan kata-kata yang terlampau pedas, seolah-olah iman mereka sendiri sudah cukup tinggi untuk tidak melakukan perkara sedemikian. Misalnya seorang lelaki yang melihat gambar wanita Islam tidak bertudung. Terus sahaja tangannya gatal menulis ayat-ayat lebih kurang begini.

“Tutuplah aurat, kalau tak tutup dosa tahu?” 

“Ingat cantik ke tak pakai tudung?” 

Dan macam-macam lagi. Sehingga beratus-ratus komen pada foto wanita itu lebih kurang berbunyi yang sama.

Tetapi cuba kita renung-renungkan sejenak, seandainya kita berada di dalam posisi wanita itu. Adakah kita yakin seratus peratus bahawa kita akan menutup aurat dengan sempurna? Mungkin dia dilahirkan dalam persekitaran yang kurang mendapat didikan agama dan terdapat beberapa perkara yang menyebabkannya tidak menutup aurat. Tidak kiralah lelaki atau wanita, jika kita berada di tempatnya, kita tidak boleh menjamin bahawa kita akan menutup aurat dengan sempurna.


Begitu juga dengan isu ‘couple’. Memuat naik foto di laman sosial bersama pasangan masing-masing. Mungkin kita boleh katakan pada diri sendiri, “Aku tak mungkin akan upload gambar macam tu!” Itu kita. Mereka? Kita perlu faham bahawa semua orang tidak mempunyai latar belakang yang berbeza. Ada segelintir orang yang dibesarkan dalam tarbiah dan dapat memahami konsep Islam dengan betul. Ada segelintir orang yang tidak dibesarkan dengan tarbiah dan suasana Islam. Ada segelintir orang pula dibesarkan dalam tarbiah, memahami tentang Islam tetapi tidak mampu menghayati Islam dengan sebenar. Ada yang mampu melakukan semuanya. Alhamdulillah.

Bukanlah saya katakan menegur orang yang melakukan salah itu salah, alhamdulillah kita mempunyai niat yang baik untuk menegur. Tetapi kadang-kadang kita perlu juga meletakkan diri kita ke dalam posisi individu tersebut. Siapa tahu jika sebenarnya dia ingin berubah, tetapi disebabkan komen-komen kita yang mungkin keterlaluan, membuatkannya untuk menangguh niat baiknya itu. Komentar yang positif dan membina itu sangat diperlukan untuk mengajak manusia ke arah kebenaran, tetapi bukanlah kutukan atau kata-kata yang menjatuhkan mereka. Rasulullah SAW sendiri telah mengajar umat baginda untuk menegur secara berhikmah.

Isu muslimah berpurdah yang upload gambar di media sosial juga kian mendapat tumpuan banyak pihak. Namun banyak komentar tentang isu ini yang saya lihat mungkin sebenarnya lebih kepada mengeji daripada menegur. Kita menghentam, bukan menegur. Cubalah letakkan diri kita ke dalam posisi individu itu, dan bagaimana sebenarnya komen yang kita mahukan dan ingin hindarkan?

My point is, just put yourself into his or her shoes before trying to judge them. Seorang lelaki yang mengutuk perempuan tidak menutup aurat, tidak semestinya dia akan menutup aurat kiranya dia seorang perempuan. Seorang perempuan yang mengutuk lelaki merokok, tidak semestinya dia tidak akan merokok kiranya dia seorang lelaki. Kita tak tahu apa yang boleh terjadi sekarang. Mungkin iman kita kini masih lagi kuat, tetapi jangan lupa bahawa iman itu ada turun naiknya.

“Ish, tak mungkin. Aku confirm iman aku tak akan goyah.” Benarkah begitu?

Cuba bandingkan dengan ibadah solat kita. Ada satu tahap di mana kita akan rajin sangat untuk menunaikan solat. Isyak cuma 4 rakaat, tetapi kita boleh habis kerjakan sampai 8 rakaat termasuk solat sunat sekali. Tetapi apabila penyakit malas datang melanda, nak solat pun malas. Macam itulah iman sebenarnya. Ada satu tahap iman naik melonjak-lonjak, ada satu tahap iman menurun.

Menegur itu sangatlah dituntut, tetapi ada batasnya. Jangan sampai komen-komen kita yang terlalu dahsyat boleh menyebabkan orang yang ditegur itu semakin tertekan dan langsung bertindak menjauhi kebenaran. Cuba letakkan diri kita sendiri dulu di dalam posisinya, kalau tak mampu nak berbuat demikian, maka sebaiknya jangan mengutuknya. Setiap orang dilahirkan dalam keadaan yang suci tanpa dosa. Ibu bapa, keluarga, atau persekitaran yang mencorakkan kita menjadi diri kita hari ini. Walaubagaimanapun, pilihan utama tetap di tangan kita. Untuk mendekatkan diri selangkah ke syurga, atau sebaliknya.  

Kita hidup dalam komuniti. Kita perlukan satu sama lain untuk saling menegur dan membina diri kita menjadi insan yang positif, bukannya menjatuhkan kita di saat-saat kita hampir tumbang. Apa pun, ini cuma sedikit pendapat daripada saya. Setiap orang ada pendapat masing-masing bukan?