Pages

Saturday, March 30, 2013

Motivasi: Kisah Air Milo


Sara menuju ke warung pada pagi itu dengan berbekalkan seringgit yang dimilikinya. Sebagai seorang pelajar, dia tidak memiliki duit yang banyak untuk berbelanja. Sara teringin sekali untuk menikmati minuman Milo ais. Kebetulan, cuaca pada hari itu memang agak panas terik. Sampai sahaja di warung Mak Piah, Sara terus menjatuhkan basikalnya dan menuju ke kaunter pesanan. Sudah tidak sabar lagi rasanya dia mahu membasahi tekaknya dengan air Milo yang sungguh menyelerakan itu.

Tiba-tiba, dia didatangi seorang pengemis tua yang berpakaian compang-camping dan kelihatan sangat tidak terurus. Sara naik hairan kerana dia belum pernah melihat wanita itu di kawasan kejiranannya sebelum ini. Pengemis itu meminta wang seringgit daripada Sara untuk membeli makanan. Sara berfikir sejenak. Pada saat itu dia terasa begitu haus dan dia cuma mempunyai duit satu ringgit untuk membeli minuman. Jika dia menyerahkan duit tersebut, alamatnya dia akan pulang ke rumah kehausan. Sara memerhatikan wajah pengemis tua tersebut. 

Dek kerana dasar simpati yang tinggi terhadapnya, Sara menyerahkan satu-satunya duit yang dimiliki kepada pengemis itu. "Ambillah nek. Ini saja yang Sara mampu bagi," katanya dengan penuh lemah lembut. Pengemis itu mengambil duit yang dihulurkan dan membalas dengan senyuman. Sara kemudian berlalu pergi dan mendapatkan basikalnya. Belum sempat dia membetulkan kedudukan basikalnya, dia mendengar namanya dipanggil. Sara mencari punca suara itu.

Ternyata, Farha yang memanggilnya. Sara mengukir senyum. Tidak sangka akan menjumpai sahabatnya di situ. Farha menyerahkan sebungkus air Milo ikat tepi kepada Sara. "Ambillah, sebenarnya saya belikan untuk adik saya, tetapi dia sudah pulang terlebih dahulu. Kalau sampai rumah takut ais cair dan tak sedap," beritahu Farha. 


Sara menjadi begitu gembira dan bersyukur atas rezeki yang Allah kurniakan. Dia segera mencari pengemis tua tadi untuk berkongsi air Milo yang baru diterimanya itu. Namun, nenek pengemis itu sudah tiada lagi di tempatnya. Sara menoleh sekeliling, namun kelibatnya tidak langsung ditemui....

Cerita di atas cuma rekaan saya semata-mata. Jika ada kaitan dengan sebarang perkara mungkin cuma kebetulan. Apa pun, moral yang cuba saya sampaikan di sini adalah hidup haruslah sentiasa memberi. Jika kita memberi, kita pasti akan menerima. Allah akan berikan rezeki dengan cara yang mungkin kita sendiri tidak menduganya.


"Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup Dan diberikannya rezeki dari sumber yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu." 

[Surah At-Talaq, ayat 2 - 3.]

 photo sign-2_zps160b16ac.png

Friday, March 29, 2013

Kisah Basikal


Ketua Weekang. Saya masih ingat lagi dahulu saya pernah terkenal dengan gelaran itu. Sewaktu di sekolah rendah, saya dan rakan-rakan selalu menunggang basikal bersama-sama untuk menghadiri aktiviti kokurikulum pada waktu petang. Setiap minggu paling kurang tiga kali. Satu hari untuk persatuan, satu hari untuk permainan dan satu hari lagi untuk unit beruniform. 

Saya ingat lagi, waktu darjah enam. Setiap kali tamat perjumpaan, kami akan bersama-sama cari makan di gerai nasi lemak sebelah sekolah. Satu aktiviti yang pasti kami lakukan ialah berlumba basikal. Yalah, zaman budak-budak. Tipulah siapa yang tidak tercabar setiap kali diajak berlumba.


Pernah sekali, kami berlumba siapa yang akan sampai dahulu ke sekolah. Masing-masing sibuk tunjuk skil masing-masing. Tunggang basikal sebelah tanganlah, berpusing-pusinglah. Masa hendak sampai sekolah, saya pun pecut laju-laju. Bangga bukan main sebab saya menjadi orang pertama yang masuk ke pekarangan sekolah. Dan kebetulan, ada satu jalan yang agak curam di sekolah. Kami perlu melalui jalan itu untuk sampai ke tempat letak basikal. Brek saya tidak berfungsi pada masa itu. Jadi saya dan basikal saya yang berada pada tahap kelajuan maksima itu meluncur turun ke bawah. Kawan-kawan di belakang sudah memperlahankan basikal mereka.

Saya langsung tidak fikir sebarang kemungkinan yang boleh terjadi. Angin pada masa itu bertiup dengan kencang, bila-bila masa saja saya boleh melayang ditiup angin. Alhamdulillah, di depan jalan yang curam itu baru selesai dibina kawasan untuk para pelajar bermain catur. Ada tembok penghadang. Jadi basikal dan saya menghentam tembok itu sekaligus mengakibatkan tayar belakang basikal saya terangkat. Masa tu rasa macam jaguh basikal pula. Kawan-kawan bertanya sama ada saya ok atau tidak. Saya tersengih-sengih dan beritahu saya baik-baik sahaja.

Masih awal lagi sebelum perjumpaan bermula. Kami pun berjalan menuju ke blok tempat perjumpaan diadakan. Takdir menemukan kami dengan geng-geng lelaki bising darjah lima. Waktu sekolah rendah, tak ada istilah panggilan abang dan kakak ni. Masuk sekolah menengah barulah muncul istilah-istilah tu. Dalam kalangan rakan-rakan yang menunggang basikal bersama saya tadi, adalah seorang kawan ni yang mulutnya agak bising. Perkara normallah kan. Dia pun segera menceritakan peristiwa tadi kepada mereka.

Hendak dijadikan cerita saya ni sebenarnya pada waktu itu merupakan ketua pengawas sekolah. Yalah, bila dah jadi ketua pengawas ni macam artislah pula. Semua yang kita buat, ada orang akan buat liputan. Jadi salah seorang daripada pelajar lelaki darjah lima tadi terus menukar gelaran saya daripada Ketua Pengawas kepada Ketua Weekang. Saya tersengih-sengih tetapi dalam hati berkata, “habislah aku.”

Gelaran itu melekat selama beberapa bulan. Semenjak itu, saya tidak pernah lagi berlumba basikal. 



 photo sign-2_zps160b16ac.png

SPM '12 Result

Is it too late for me to post about SPM? I was there, at Dewan Prima KUSESS on the day when they announced the result. We were helping Miss Shy in distributing the Paradigma magazines for the ex-students. Sarah was helping Miss Shy handling the 5 Delima if I'm not mistaken. And I asked her, "What can I help?" Sarah told me to find other teachers and ask them if they need a hand.

I thought for a while. I am not close to any of last year form five's mentors. So I stood there, and slowly moved to the Paradigma room. The guys were busy searching for some name list. I tried to help, and suddenly Diana found the list which was compiled with the recycled papers. And soon, everyone was like running to the hall, leaving the room. I stood for a while and decided to look after the room. I've been waiting for half an hour but there was still no sign of them. I looked out of the door and suddenly saw Kak Anum with one of her friends. I opened the door and called her name.

Kak Anum was surprised to see me. She was my ex-dorm mate and a very understanding person. We talked a lot. Well, actually she was the one who talked a lot. And everytime she told me her stories about her life, I would just kept quiet and listen. We were close. She asked me what I was doing there and who was inside the room with me.

I smiled and said, "Nothing and nobody. But that doesn't matter. I miss you." We hugged and she promised she would come back to see me in that room after taking her result. In order to see her again, I waited and waited. But a few hours past and it was time for my Chemistry class. So I went up to class but unfortunately Miss Eley was not in. She met with Aidil Kashry, the super genius guy in that school. Well, used to be. He was no longer a student in my school. He got straight A+ for SPM '12 and was a big inspiration for the school. I think the teachers respect him as well. 

I logged in my Facebook account recently and saw this status. I was like totally impressed because Aidil Kashry was ranked as the top 50 for international. This guy, one day, will be someone success, have a lot of money and travels around the world. Who knows? He may be somebody famous. Congratulations senior. Same goes for Kak Sarah and Izzat.

                                                      
 
                               
I did not remember the time but suddenly Elisa, Fireen, Anis and Izyan came and they were like scolding me while showing Aidil Kashry's signature for me. I could not go against them so I just smiled. I knew they were just joking. Or might took it seriously? Well, I don't think I have to explain where I got the signature and what happens next.

                                         

Back to the story, because I was not in the Paradigma room, I did not get the chance to meet Kak Anum. And the rest of the seniors. But it was okay for me. Who am I to meet those people? School was finally over and I walked to asrama alone after all of my friends were gone. Yeah, maybe they were busy talking about SPM and forgot about me. Haha. That afternoon, I didn't took my lunch. I went straight to my dorm and finally I saw Kak Anum. We chit-chatted about her ambition and my future. She told me not to be lazy in studying. She learned from her experience. She asked me to take a good care of the dorm. We took some photographs together and she left me with a note.


Dear Nurina Izzati,
Blajar lek lok,
Taon ni SPM,
Make sure result straight As,
Jangan malas-malas,
Jaga dorm lek lok,
Jadi kakak yang baik,
Orang keliling kite memainkan peranan untuk kite taw,
Hati semua org kte kne jge,
Ingat ye,
Akak sayang Nurina,
Sampai bebila x kan pernah lupe,
Banyak kenangan dekat sini dengan semua,
Ok,
Nice girl and good muslimah,
Bye, take care,
Love you,
Assalamualaikum.


 photo sign-2_zps160b16ac.png

Thursday, March 28, 2013

Muhasabah: Saya Bosan!



Bosan, malas, antara perkataan yang sudah sebati dalam hidup insan-insan yang bergelar manusia. Bila malas, bosan akan datang dan bila bosan, malas akan datang. Antara punca bosan adalah kerana kita kerap melakukan sesuatu perkara berulang-ulang kali, ataupun kita tidak tahu hendak melakukan apa. Perkara ini pasti akan terjadi kepada semua orang, tidak kira cepat atau lambat. Bosanlah yang menimpa saya malam semalam sehingga menggerakkan hati saya untuk buat video. Menggunakan video cam Sony, saya merakam aktiviti-aktiviti yang dibuat ketika saya bosan.





Saya pernah mendengar satu ceramah yang saya tidak ingat siapa penyampainya. Ceramah itu berkisar tentang bosan. Mengapa manusia boleh bosan. Walaupun kita cuba melakukan itu dan ini, tetap sahaja rasa bosan. Bila kita berhibur, mungkin boleh menghilangkan kebosanan tetapi apabila selesai menghiburkan diri sendiri, kebosanan itu pasti akan datang melanda kembali. 

Kata penceramah itu, sebenarnya bila kita mengingati Allah, kita tidak akan rasa bosan. Kenapa? Kerana hati kita akan sentiasa ada connection dengan Allah. Kita tidak hanya mengingati Allah dalam solat saja, tetapi bila-bila masa tidak kira apa yang kita lakukan. Kita akan jadi lebih kuat untuk melawan perasaan bosan yang cuba hendak menyelinap masuk ke dalam hati itu. Allah merupakan motivasi yang terbaik untuk semua orang. 

Baiklah, apa pula aktiviti yang boleh dilakukan selain daripada mengingati Allah dengan hati? Kalau saya, hrmm, saya lebih suka menulis (menaip sebenarnya) dan buat video, walaupun video tersebut entah apa-apa. Terpulanglah kepada diri masing-masing, setiap orang ada kegemaran mereka tersendiri. 

Saya mempunyai seorang ibu saudara yang sangat menyukai kucing. Jadi setiap kali ada kelapangan, dia akan membelai-belai kucing-kucingnya dan bermain dengan mereka. Nenek saya pula suka menjahit. Setiap masa, ada sahaja kain yang ingin dijahit. Entah dapat dari mana pun saya tak tahu. 

Kalau di kampung, ramai yang suka berkebun. Di belakang kampung saya di Johor itu ada kebun   sayur-sayuran jika tidak salah dan reban ayam. Ada seorang abang sepupu ni subuh lagi sudah keluar dari rumah untuk mengerjakan kebun. Ada juga rakan yang gemar buat kira-kira. Bila bosan saja, mulalah dia buka buku Additional Mathematics dan menyelesaikan soalan-soalan. Seorang lagi rakan saya ni pula, gemar ke masjid. Setiap kali solat dia akan pergi ke masjid yang terletak berdekatan rumahnya. Katanya dia lebih suka pergi ke masjid daripada solat di rumah.

Walau bagaimanapun caranya kita menghabiskan masa mengisi kebosanan yang melanda, cukuplah kita memastikan aktiviti itu bermanfaat. Saya juga sebenarnya bukan manusia sempurna, banyak saja masa yang dibazirkan dengan perkara-perkara tidak berfaedah. Tetapi tidak ada salahnya juga untuk saya mengajak anda ke arah kebaikan. Kalau nak tunggu diri sendiri sempurna, sampai bila kita mahu mengajak orang lain ke arah yang lebih baik, kan?

Sebenarnya terdapat satu lagi aktiviti bermakna yang boleh kita semua lakukan untuk mengisi masa, iaitu menyibukkan diri dengan mengimbangi amalan dunia dan bekalan akhirat. Jihad, sama ada dengan belajar atau cara-cara yang lain. Ada banyak cara untuk kita semua hilangkan bosan. :)

Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.” Mereka berkata: “Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?” Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.” [al-Baqarah : 30]
 photo sign-2_zps160b16ac.png

Wednesday, March 27, 2013

Wordless Wednesday: S.I.C.K

Google image


 photo sign-2_zps160b16ac.png

Monday, March 25, 2013

Diari#42: Perkampungan Ilmu



Pernah tak anda mengalami satu perasaan yang lain macam apabila datang awal sebelum orang lain datang? Perasaan gembira dan semangat yang tinggi. Ya, itulah apa yang dirasai oleh saya ketika ini. Satu lagi pagi yang indah di Kusess. Satu pagi di mana semua para pelajar sudah pun dibenarkan pulang ke pangkuan keluarga kecuali para pelajar tingkatan tiga dan lima yang bakal menghadapi peperiksaan pada tahun ini. Program yang kami jalani ini dinamakan perkampungan ilmu di mana kami semua berkampung untuk menuntut ilmu. Alhamdulillah, sebenarnya perkampungan ilmu ini banyak juga membantu. Dalam masa yang sama saya dan rakan-rakan dapat mengeratkan hubungan kami yang sedia ada.

Berikut merupakan antara video yang ditayangkan untuk subjek bahasa inggeris semalam. 




Kisah kedua iaitu tentang awan yang berkawan baik dengan burung sebenarnya cukup menyentuh hati saya. Susah untuk mendapatkan seorang rakan yang sangat setia sebagaimana yang ditunjukkan oleh burung tersebut. Pada awalnya awan menyangka mungkin burung telah pergi meninggalkannya untuk selama-lamanya tetapi tanggapannya salah. Burung kembali bersama perisai untuk tetap berjuang menjayakan misi mereka.

Sukar untuk semua ini terjadi di alam realiti. Dan kadang-kadang, kita terlalu menangisi rakan-rakan yang pergi sehingga tidak bersyukur dengan rakan-rakan yang sentiasa ada. Rakan yang muncul tatkala tidak diduga dan datang menemani tatkala kita menyendiri. Semua manusia bersifat lemah dan tidak sempurna, oleh itu janganlah terlalu asyik mengejar kesempurnaan sehingga mengabaikan anugerah yang tidak kita sedari. Banyak juga pengalaman yang saya pelajari dalam hidup ini dan rata-ratanya banyak yang dipelajari di Kusess. 

Hitung-hitung, esok kami dibenarkan pulang ke rumah masing-masing. Sudah tidak sabar rasanya untuk pulang meskipun bukannya pulang ke rumah di Kulim. Saya pasti rakan-rakan yang lain juga mempunyai perasaan yang sama. :)

Cool and steady! 

Wednesday, March 20, 2013

Wordless Wednesday: Ayah


Taklah wordless sangat. Tadi ada ujian lisan dalam kelas. Baru empat orang yang selesai melakukan ujian tersebut, dan salah seorang bercerita tentang perkahwinan iaitu topik yang baru kami pelajari sebelum kelas bahasa melayu. Dalam kelas Pendidikan Islam, ustazah menyuruh kami berdiri dan menghafal susunan wali nikah.

1. Ayah
2. Datuk
3. Adik beradik lelaki seibu sebapa
4. Adik beradik lelaki sebapa
5. Anak saudara lelaki daripada adik beradik lelaki seibu sebapa
6. Anak saudara lelaki daripada adik beradik lelaki sebapa
7. Bapa saudara seibu sebapa dengan bapa
8. Bapa saudara sebapa dengan bapa
9. Anak lelaki kepada bapa saudara seibu sebapa dengan bapa
10. Anak lelaki kepada bapa saudara sebapa dengan bapa
11. Wali hakim

Harap, ayah dapat menjadi wali nikah dan menyaksikan sendiri anaknya ini membesar. InsyaAllah.

Tuesday, March 12, 2013

Diari#41: MC Paksaan

Hari Ahad malam, tiba-tiba sahaja saya dipaksa untuk menjadi pengacara majlis perhimpunan rasmi sekolah. Setiap minggu, perhimpunan akan dikendalikan secara bergilir-gilir. Bermakna, setiap kelas akan berpeluang untuk mengendalikan perhimpunan. Kebetulan, semalam giliran kelas saya. Pengacara majlis atau MC perhimpunan mestilah pelajar perempuan kerana lelaki mengetuai doa, nyanyian dan ikrar.

Akhirnya, secara paksa rela saya menerima cabaran menjadi MC. Alhamdulillah, ramai pengawas yang bantu saya jadi kuranglah bebanan yang dihadapi. Selalunya saya cuma bercakap di hadapan pelajar perempuan sahaja ketika liqo' puteri, bukannya perhimpunan rasmi. Tetapi syukurlah ketika bercakap di hadapan para guru dan pelajar Kusess, tak rasa gementar pun dan semuanya berjalan dengan lancar. Selesai sahaja perhimpunan, Cikgu Eley beritahu dia terkejut kerana dia kenal benar sifat saya yang kurang suka tampil di depan. 

Cikgu Mukharita pula ada sedikit memuji suara saya dan beritahu sepatutnya saya perlu jadi pengacara dari tahun lepas lagi. Apa yang saya pelajari, tampil di hadapan orang ramai ni sebenarnya sangat membantu dan melatih kita ke arah keyakinan diri yang tinggi. 

Malam itu pula selepas bacaan al-Mathurat, saya juga beranikan diri untuk bangun dan berkongsi sedikit cerita ringkas dengan sebahagian pelajar puteri. Ilmu atau pengetahuan yang kita miliki tidak eloklah dibazirkan begitu sahaja, bukan? Jadi lebih baik saya berkongsi. Hari demi hari, saya semakin belajar untuk yakin kepada diri sendiri terutamanya apabila mendapat sokongan daripada rakan-rakan.

Hikmah yang saya pelajari juga beberapa minggu ini, sokongan dari rakan itu sebenarnya memainkan peranan yang penting dalam hidup. Apabila ditimpa masalah ataupun kurang keyakinan diri dan ketika menyangka bahawa satu dunia sedang menunding jari kepada kita, sebenarnya ada juga orang yang menyokong kita daripada belakang iaitu keluarga, guru dan sahabat. Pengajarannya, sokongan dan keyakinan diri merupakan dua elemen penting dalam hidup ini. :)

Sunday, March 10, 2013

Scenery Around KUSESS









Puisi: Suatu Hari



Hujan renyai di awal pagi
dingin hari menyelimuti tubuh
burung terbang menyanyi di langit
suara merdunya janganlah berakhir

Kamar kosong tiada penghuni
semua dicengkam kesibukan sendiri
aku di sini terdiam menyendiri
menghadap indahnya alam bergelar Bumi
cantiknya tiada tara
bagai syurga kecil penuh pancaroba

Sekumpulan memori kembali bercantum
berdansa dan melintasi pemikiran yang tadinya tenang
ceritera masa dahulu
tentang pengorbanan dan kesedihan
namun segalanya telah menjauh

Saat mengusir segalanya pergi
kisah baru datang menguji
anehnya menggeletek hati
tetapi menyentap sanubari
berkisar tentang amanah 

Aku biarkan imaginasi berkeliaran
tidak tahu di mana mahu mencari persinggahan
meminta sesuatu yang sukar ditolak
menjadikan mulut bisu seribu
aku di sini terdiam menyendiri 
bakal pergi tidak peduli

11.11 am
10/3/2013
Silent mood