Motivasi: 5 Jenis Penyesalan



Kesalahan yang jelas. Penyesalan yang melanda. Rasa bersalah yang menerpa. Namun semua itu tidak ada gunanya lagi. Perkara yang sudah lepas biarlah lepas, tidak perlu diungkit-ungkit lagi. Yang penting, kita jalani setiap hari yang masih tersisa dan meneruskan kehidupan serta belajar daripada pengalaman dan peristiwa yang lepas. Sebenarnya, Tuhan membesarkan dan menghebatkan kita dengan meletakkan penyesalan di belakang kita. Selalunya, penyesalan ni hanya akan datang di saat-saat akhir, dan ketika itu barulah kita akan membuka mata kita seluas-luasnya.

Tetapi apa yang saya belajar, kita perlu menjauhkan penyesalan dalam diri kita. Kita belajar daripada penyesalan tetapi jangan hidup di dalam penyesalan itu. Antara jenis-jenis penyesalan yang lazim kita alami dalam kehidupan kita seharian. 
 

 




Ya, masih ada waktu lagi untuk kita memilih jalan yang selamat. Yakini Allah sebagai Tuhan dan lakukan perkara yang sebenarnya. Jangan kecewa dan biarkan semuanya memakan diri sendiri. Gangguan-gangguan sebegini boleh menewaskan diri kita dan membuatkan kita melencong. Akhirnya syaitan pun ikut menggoda dan terjadilah perkara-perkara yang tidak dikehendaki kelak.

Kenali dan sedari apa kesalahan kita. Inilah yang membantu kita untuk tidak mengulangi kesalahan yang sama lagi. Jangan biarkan kesalahan itu menjadi penghalang untuk kita melakukan perkara terbaik dalam hidup. 

Saya juga tidak mahu hidup dalam penyesalan. Harapnya majalah Paradigma yang sedang dalam proses editing ini akan siap juga akhirnya. Cuma sedikit kesal kerana tidak dapat pulang di saat pelajar-pelajar KUSESS yang lain bergembira di rumah masing-masing. Tidak mengapa, saya dapati tinggal di sekolah saat pelajar asrama yang lain  pulang juga agak menarik. Tidak berapa terikat dengan peraturan dan makan tengah hari pun ada yang belanja. Semalam Miss Shy bawa saya dan rakan-rakan lain ke pasar malam. Saya yakin ada hikmahnya di sebalik semua ini.



p/s: Betullah cakap orang. Dunia ni memang kecil. Tak sangka pula boleh jumpa dua orang bekas pelajar SMK Sultan Badlishah, Kedah di pasar malam semalam.


Comments

  1. Terima kasih atas nasihat... :)
    Penyesalan yang paling mengerunkan penyesalan yg ke-5...
    minta dijauhkan... huhu

    ReplyDelete
  2. Penyesalan yang paling diratapi kalau gagal dalam ujian mendatang.. so jangan main2 lagi... fokus... fokus and fokus! All d best... i know u can do it.

    ReplyDelete

Post a Comment