Pages

Monday, December 31, 2012

Count Allah Azzawajalla's Blessings



I recently found this note without the source. Instead of keeping it alone, I think I rather share it with you guys. Well I believe everyone knows that 2013 is coming. Let us raise our hands and pray to Allah Azzawajalla for every moment we spent since the day we were born until today. Praise Him for every single breath we take. Alhamdulillah. 


If you have food in the refrigerator, clothes on your back, a roof overhead
and a place to sleep ... you are richer than 75% of this world.

If you have money in the bank, in your wallet, and spare change in a dish
someplace ... you are among the top 8% of the world's wealthy.

If you woke up this morning with more health than illness ... you are more
Blessed than the million who will not survive this week.

If you have never experienced the danger of battle, the loneliness of
imprisonment, the agony of torture, or the pangs of starvation...you are
ahead of 500 million people in the world.

If you can pray in a Mosque without fear of harassment, arrest, torture, or
death ... you are more blessed than three billion people in the world.

If your parents are still alive and still married ... you are very rare.

If you hold up your head with a smile on your face and are Truly
Thankful... you are Blessed because the majority can, but most do not.

If you can read this message, you just received a double Blessing in that
someone was thinking of you, and furthermore, you are more Blessed than
over two billion people in the world who cannot read this message at all.

www.mynewnormals.com

MasyaAllah, Allah gives us a lot of reasons to be grateful in our life. Let's spend our moment wisely.  

Note: Alhamdulillah I finally arrived in Selangor. Tomorrow is the day for me to be back in school. Another wonderful day to be grateful of. 

Cerpen: Hadirnya Dia Bersama Semangat



Alhamdulillah, pengikut blog ini sudah pun melebihi 1000. Tercapai juga sasaran saya untuk mendapatkan 1000 pengikut menjelang 2012. Dan inilah hadiah hari terakhir 2013 saya. Alhamdulillah. Berikut ialah pengikut ke 999 dan 1000 saya. Dua-dua nombor cantik.



Sebagai hadiah, saya sediakan cerpen yang berjudul Hadirnya Dia Bersama Semangat. Ini merupakan cerpen terakhir saya untuk tahun 2012. Sob3. Selamat membaca. Jangan lupa komen ya. 


Aku senang mendengar kisahnya. Aku bahagia mendengar ceritanya. Dia selalu bercerita dengan penuh perasaan dan bersungguh-sungguh. Aku selalu menongkat dagu dan hanyut dalam setiap butir bicaranya.

Semenjak tiga bulan dia ditugaskan ke sekolah ini, aku jadi tertarik dengan peribadinya. Dia sabar melayan kerenah kami. Sepanjang dua tahun ini, dialah guru pertama yang pecah rekod tidak minta untuk ditukarkan ke kelas lain atau berhenti mengajar di kelas 4 Dahlia. Guru-guru yang lain semuanya tidak mungkin mampu bertahan dengan kami selama lebih seminggu. Tetapi guru yang ini lain. Semangatnya begitu mendalam untuk mengajar kami dan membentuk kami supaya menjadi remaja harapan bangsa.

***

Mengajar di kelas 4 Dahlia bukanlah suatu perkara yang mudah. Kelas ini terdiri daripada remaja enam belas tahun yang bermasalah, termasuklah aku. Aku mengakui hakikat itu kerana aku pernah lari dari rumah dulu, namun abang berjaya menemuiku dan membawaku pulang. Tetapi situasi di rumah masih tidak nyaman dan bahagia seperti yang aku impikan.

Selama ini aku menganggap bahawa sekolah itu adalah membosankan. Sekolah adalah institusi untuk remaja yang pintar dan kaya, tidak seperti aku. Orang seperti aku tidak punya lagi harapan untuk memacu negara kelak. Orang seperti aku layaknya cuma berpeleseran di kompleks beli-belah dan mengganggu pengunjung yang datang. Orang seperti aku cuma dianggap seperti sampah masyarakat.

Pernah satu ketika aku ingin ponteng sekolah. Aku berjalan sehinggalah ke pintu pagar belakang sekolah. Aku menyangka perbuatanku itu tidak dikesan oleh sesiapa, namun sangkaanku meleset. Aku mendengar seseorang memanggil namaku. Aku terkejut dan menoleh. Seorang lelaki berkaca mata dan bersongkok kemas berdiri tegak di situ. Itulah kali pertama aku melihatnya dalam hidupku.

***

“Tak guna kau!” kesabaranku sudah tidak ada hadnya lagi. Kali ini dia sudah sangat melampau. Aku tidak akan memaafkan kesalahannya itu. Aku merenung pelajar lelaki di hadapanku ini dalam-dalam. Dia juga membalas renunganku. Aku dapat melihat pipinya bertukar merah kerana menahan marah namun tidak kuendahkan. Aku yakin dialah pelakunya.

“Engkaulah tak guna! Sudahlah sombong, miskin pula tu,” Zhafran meludah di atas lantai. Dia menghinaku dan aku paling tidak tahan diperlakukan sebegitu. Kemarahanku sudah tidak dapat dibendung lagi. Aku mengangkat penumbuk sulungku dan kusasarkan pada kepalanya. Zhafran bergerak ke tepi untuk mengelak seranganku itu. Dengan pantas, tangan kiriku segera mendarat pada perutnya.

Zhafran memegang perutnya dan menatapku dengan amarah. Rakan-rakan yang lain semuanya tidak mahu terlepas daripada menyaksikan pertarungan kami. Ada yang berteriak menyokong aku tetapi Zhafran juga tidak kurang hebatnya. Semua orang tahu Zhafran anak orang kaya yang bermasalah. Tetapi semua orang juga tahu aku kaki pukul dan tidak mahu menerima kekalahan. Zhafran membalas tumbukanku, tepat mengenai dagu aku. Saat itu, aku rasa kesakitan. Aku menyentuh hidungku, berdarah. Tumbukan Zhafran begitu kuat sekali ditambah lagi dengan kemarahannya.

Kali ini, aku mengangkat kaki dan menghayunkannya ke pinggang Zhafran dengan kuat. Zhafran terdorong ke tepi namun dia juga tidak mahu mengalah. Dia menghampiriku dan melancarkan tumbukan bertubi-tubi. Aku berjaya mengelak namun terkena juga satu dua tumbukan. Tubuhku tergerak ke belakang. Kemudian, aku akhirnya memegang kuat kepala Zhafran. Tangan kananku sudah bersiap sedia. Aku menarik tangan itu ke belakang sedikit dan bersiap sedia untuk menumbuk kepalanya. Aku menolak tanganku dan sedikit sahaja lagi untukku pecahkan kepalanya sebelum dihalang oleh tangan yang lain.

Tangan itu menghalang penumbukku daripada mendarat di kepala Zhafran. Aku mendengus geram dan mencari gerangan penghalang kemenanganku itu. Dalam dua saat sahaja, ekspresi mukaku bertukar terkejut tatkala melihat Cikgu Muiz menatapku dengan wajah serius. Zhafran tersengih. Aku tidak tahu kenapa. Dia membuatku semakin benci kepadanya. Namun benci itu terpaksa ditangguhkan dahulu kerana guru baru itu menghalang.  

Fazli selaku ketua tingkatan memberi salam dengan gaya malas. Dia sendiri tidak tahu mengapa rakan-rakan yang lain memilihnya sebagai ketua kelas. Mungkin kerana dia mempunyai rekod disiplin yang paling sedikit di antara kami semua. Cikgu Muiz menyuruh semua pelajar untuk duduk di tempat masing-masing. Aku dengan gaya protes duduk di atas meja dan menghadap ke belakang. Aku tidak suka duduk di atas kerusi apatah lagi menghadap guru yang sedang mengajar. Buat apa belajar jika apa yang aku pelajari cuma seperti masuk angin keluar asap.

Amirul di sebelah sudah buat gaya tidur. Tangannya dijadikan sebagai alas untuk kepalanya. Lain pula dengan Zikri di belakangku. Dia memandang cikgu itu dengan pandangan mengejek. Kedua-dua kakinya diletakkan ke atas kerusi aku dan kedua-dua tangannya melekat di belakang kepalanya. Agaknya dia tertanya-tanya sampai bila guru baru itu akan bertahan.

“Zakwan, kenapa duduk atas meja? Pusing depan,” Cikgu Muiz memberikan arahan pertamanya. Geramku terhadapnya masih tersisa. Aku kekal dengan posisiku.

“Wan, dia tahu nama kaulah. Hebatnya,” Zikri yang masih dalam posisinya memuji. Dia tersengih sinis.

“Aku pernah jumpa dia sekali masa nak ponteng sekolah dulu. Dia bagi ceramah panjang,” aku memberitahu seolah-olah Cikgu Muiz tidak ada di hadapan. Aku berpura-pura tidak meminati Cikgu Muiz sedangkan di satu sudut hatiku, ada sesuatu yang berjaya mencuri tumpuanku terhadap guru ini.

“Untunglah dapat jumpa dulu cikgu muda yang kacak ni. Kenalkanlah aku kepadanya,” Zaharah mengeyit matanya padaku.

Memang itulah rutin yang akan dilakukan oleh semua orang setiap kali guru baru masuk ke dalam kelas. Tujuannya adalah untuk menyakitkan hati guru tersebut sehinggalah dia serik dan tidak mahu mengajar di situ lagi. Aku menoleh ke belakang seketika untuk memerhatikan reaksi Cikgu Muiz. Dia kelihatan terkejut dan terpinga-pinga. Mungkin taktik kami sudah berjaya. Beberapa minit lagi pasti dia akan keluar dari kelas itu tanpa sebarang kata-kata. Tekaanku tersasar kerana Cikgu Muiz masih bersabar. Dia menghampiri dan memerhatikan kami semua. Dan yang paling lama, dia perhatikan aku.

“Kenapa cikgu? Kacak sangatkah saya ni sampai cikgu perhatikan begitu sekali?” aku bersuara kuat, sengaja mahu rakan-rakan yang lain mendengar. Kemarahanku terhadap Zhafran tadi dilupakan seketika. Terhambur ketawa daripada mereka.

“Kacak, tapi tidak sekacak cikgu,” Cikgu Muiz memberitahu, mengikuti permainanku. Kali ini, rakan-rakan yang lain ketawa lebih kuat. Aku mengerutkan dahiku, pantang dicabar. Cikgu Muiz mengukir senyum. Senyuman itu seolah-olah sedang mencabar diriku.

“Cikgu, aku rasa lebih baik cikgu pergi dari sini. Dalam kelas 4 Dahlia ni, tak ada tempat untuk orang macam cikgu. Cuba cikgu perhatikan, semua orang di sini enam belas tahun, tapi cikgu dah tua,” sinis sahaja ucapan itu kulontarkan.

“Siapa kata saya dah tua? Saya muda lagi, bahkan saya boleh jadi lebih muda daripada yang kamu semua sangka.” Pintar guru itu bermain kata-kata. Aku memandang Zikri. Zikri juga terkejut. Kakinya sudah diturunkan ke bawah. Hebat juga guru baru ini.

“Dah tua tak sedar diri pula,” Zaharah pula memainkan peranan. Gula-gula getah yang dikunyahnya sejak tadi dikeluarkan dan dilekatkan di bawah meja. Dia tidak peduli langsung sesiapa yang memerhatikan tindakannya itu. Pada fikiranku, boleh tahan juga si Zaharah itu. Tahap kenakalannya tidak perlu dipertikaikan lagi.

Aku memerhatikan Amirul pula yang baru tersedar setelah mejanya diketuk oleh Cikgu Muiz. Setelah Cikgu Muiz berlalu, Amirul bergerak ke arah papan putih tanpa pengetahuannya. Meskipun rakan-rakan yang lain melihat, sudah pastilah mereka tidak akan beritahu. Amirul mencapai pemadam papan putih dan bersiap sedia untuk membalingnya. Lontaran dilakukan. Pemadam papan putih itu melambung di udara dan akhirnya kepala Cikgu Muiz. Kami semua bertepuk tangan termasuklah aku.

Aku kagum dengan kehebatan Amirul. Dengan lagak selamba, Amirul kembali ke tempat duduknya. Cikgu Muiz mengusap belakang kepalanya yang kesakitan. Dia menyembunyikan senyumannya dan mahu kembali ke meja guru. Namun dalam perjalanan singkat itu kakinya disadung oleh Zhafran dan mengakibatkan dia hampir-hampir terjatuh. Nasib baiklah kedua-dua telapak tangannya menahan meja.

“Kenapa kamu buat cikgu macam tu?” Cikgu Muiz memandang Zhafran.  Zhafran menguap di hadapan Cikgu Muiz. Aku tersengih. Mungkin Cikgu Muiz tidaklah seperti yang aku sangkakan. Mungkin dia tidaklah sehebat mana. Sebentar lagi dia pasti akan melangkah keluar dari kelas.

“Kau nak bertaruh dengan aku tak? Cikgu Muiz mesti akan keluar kelas, aku jamin,” Amirul bersuara.

“Yang tu memang tidak dapat diragui lagi,” Ariffah bersetuju. Rakan-rakan ketawa.

Cikgu Muiz mendapatkan bukunya. Dia berdiri di hadapan kelas dan berjaya mencuri tumpuan semua orang. Nampaknya tiga puluh penghuni kelas 4 Dahlia ingin tahu tindakannya yang selanjutnya.

“Baiklah murid-murid. Nampaknya ramai yang sudah tidak sabar lagi mahu belajar. Belum pernah lagi saya jumpa kelas yang begitu bersemangat seperti kelas ini. Sebelum itu saya perkenalkan diri saya dahulu. Nama saya Muizuddin Saifullah. Kamu semua boleh panggil saya Ustaz Muiz. Saya akan mengajar Pendidikan Islam untuk kelas 4 Dahlia.”

“Apa?!” Kami semua terkejut bercampur tidak percaya. Aku sangka guru ini hanyalah guru biasa sahaja. Dia ada memberitahu namanya hari itu tetapi tidak pula dia ceritakan bahawa dia seorang ustaz.

Ustaz Muiz menarik senyum di hadapan. Bukunya sudah dibuka.

***

“Mana kau tahu nama aku?” aku memandang lelaki di hadapanku itu dengan pandangan tidak rela. Gara-gara dialah hasratku jadi terbantut untuk ponteng sekolah sebentar tadi.

“Tadi saya dah nampak kamu ikut jalan belakang, jadi saya tanya dua pelajar yang kebetulan lalu. Mereka beritahu saya nama kamu. Kata mereka kamu mesti nak ponteng sekolah macam biasa. Nampaknya kamu terkenal juga ya di kalangan pelajar sekolah ni,” dia memegang bahuku. Aku menepis pegangannya.

“Dahlah, tak perlu nak berlagak mesra dengan aku. Kau ni siapa, tiba-tiba saja datang mengganggu?” aku melepaskan hembusan kecil.

“Oh ya, maaf. Saya terlupa pula perkenalkan diri. Saya Muizuddin Saifullah, guru baru di sekolah ni. Saya akan mula masuk mengajar lusa. Kalau bernasib baik, mungkin saya akan mengajar kelas kamu,” ujarnya sambil memerhatikan pekerja kantin yang datang sambil membawa dua cawan minuman. Cikgu Muiz menolak cawan air teh ais ke hadapanku. Aku masih merenungnya tajam.

“Minumlah, saya belanja. Awaklah pelajar pertama yang saya belanja di sekolah ni tahu?”

“Dan mungkin yang terakhir,” aku berkata sendiri namun kata-kataku itu berjaya ditangkap oleh Cikgu Muiz. Dia kelihatan hairan namun tidak pula menyoalku tentang itu.

Aku meneguk minuman yang telah disediakan. Rezeki jangan ditolak. Tetapi, adakah ini rasuah? Mungkin Cikgu Muiz akan mengajar kelas 4 Dahlia nanti dan dia mahu meminta pertolonganku nanti. Aku segera menolak air teh ais itu ke tepi. Cikgu Muiz bertambah hairan.

“Kenapa kamu tolak air tu?”

“Aku tak terima rasuah,” ujarku pendek. Aku mengeluarkan sekotak rokok dan mengambil satu. Setelah api dinyalakan, aku menghisapnya. Begitu nikmat sekali menghisap rokok. Aku dapat melegakan sebarang tekanan yang menari-nari di dalam mindaku. Cikgu Muiz diam dan mengamati tingkahku. Aku tidak peduli langsung terhadap reaksi guru itu. Menurutku, lebih baik aku menjadi diri aku yang sendiri daripada bersikap hipokrit. Aku menawarkan rokok kepada guru itu. Dia tersenyum.

“Tak apalah, saya tak merokok.” Dia kelihatannya sedang memikirkan sesuatu dan kemudiannya tertawa sendiri. Kali ini, aku pula yang aneh melihatnya.

“Kenapa cikgu ketawa?” Aku mula memanggilnya dengan gelaran cikgu.

“Itu, kamu lihat kotak rokok tu,” ujar Cikgu Muiz. Aku melakukan seperti yang disuruhnya.

“Kenapa? Tak ada apa-apa pun,” aku mengeluh. Sudah hilang kewarasannya barangkali.

“Ada, cuba lihat gambar itu,” Cikgu Muiz menunjuk ke arah gambar kanser-kanser yang dipaparkan. Jadi kenapa? Aku masih lagi bingung.

“Apa yang lucunya?” aku menggaru kepalaku yang tidak gatal.

“Pihak kerajaan sudah buat bermacam-macam jenis iklan untuk menghalang rakyat daripada merokok. Banyak papan tanda, iklan di akhbar, televisyen, bahkan mereka mengambil tindakan yang lebih tegas dengan membuat kempen anti-merokok di kotak rokok itu sendiri. Tetapi masih juga ramai yang membeli rokok walaupun mereka sudah tahu kesannya yang bahaya. Lucu ya?”

Aku mengerutkan keningku. Benar juga katanya, tetapi seorang perokok tegar seperti aku mana mungkin boleh berhenti merokok dengan cuma melihat iklan-iklan seperti itu.
“Motif?” aku menyoal Cikgu Muiz.
“Anak muda, erm, begitulah dunia ini. Rokok itu cuma sebagai analogi. Walaupun seorang perokok tegar tak akan berhenti merokok dengan melihat iklan-iklan begitu, tetapi sekurang-kurangnya pihak kerajaan berusaha. Tidak semua orang akan berhenti, tetapi sebahagian lagi mungkin.”

“Tak faham,” aku melepaskan asap berkepul-kepul di udara.

“Dalam apa jua yang kita kerjakan, kita tak boleh berputus asa sama sekali. Kita kena terus lakukan apa yang kita percaya. Walaupun bukan semua orang akan menerima impaknya, sekurang-kurangnya diri kita akan berasa puas kerana mencuba dan ada juga segelintir pihak yang pasti akan menerima impak daripada usaha yang kita kerjakan itu,” Cikgu Muiz masih senyum. Aku menatapnya dengan sedikit pandangan teruja. Cikgu Muiz memandangku.

“Zakwan, walau apa pun yang berlaku, jangan berhenti mencuba,” pesannya. Pesanan yang sungguh bererti buatku. Namun ego masih menguasai diriku. Aku pergi meninggalkan Cikgu Muiz di situ bersama teh ais yang sudah diminum sedikit.

***

“Hari ini kita akan belajar dosa-dosa besar yang membawa kemurkaan Allah. Sesiapa yang ada buku teks boleh buka halaman 86 ya,” pinta Ustaz Muiz. Namun yang pasti, semua pelajar memandangnya dengan pandangan kosong. Beg sekolah pun tidak dibawa, apatah lagi buku-bukunya. Jauh sekali alat tulis.

“Ada banyak dosa besar yang mesti kita hindari dalam dunia ini, tapi yang disebut dalam buku teks cuma empat iaitu menghina dan menderhaka ibu bapa, menipu dan berbohong, mencuri dan merompak serta riba. Antara...” kata-kata ustaz itu dipotong oleh Zhafran.

“Sudahlah pak lebai. Kalau nak berceramah, pergi ke masjid saja. Sini bukannya masjid.” Zhafran melakar-lakar sesuatu di atas buku skrapnya. Dia seorang yang pintar melukis, lukisannya juga menarik. Aku pernah melihatnya sekali. Itu pun secara curi-curi. Dia tidak suka aku melihat lukisannya. Dia selalu memperlakukan aku dengan buruk. Itulah yang meyakinkanku bahawa dia yang mencurinya sehingga mengakibatkan aku bergaduh dengannya sebentar tadi, sebelum Ustaz Muiz ini masuk ke kelas dan mahu mengajar.

Seorang guru yang mengajar di hadapan sudah cukup mengerikan. Aku dan rakan-rakan yang lain tahu kami harus berbuat sesuatu untuk menghalau Ustaz Muiz pergi.

“Hurm, Zhafran ya?” Ustaz Muiz membaca tanda namanya.

“Belajar agama ni bukannya setakat di masjid sahaja. Agama ni meliputi setiap aspek hidup kita. Kalau saya kena mengajar agama di masjid, habis tu orang yang tak pergi masjid siapa nak ajar?” soal Ustaz Muiz membuatku terkesan sekali. Aku yakin Zhafran dan yang lain-lain juga begitu. Kami memang bukan kelompok manusia yang pergi ke masjid, jauh sekali untuk mendengar ceramah agama.

Amirul di sebelahku bangkit dan berkata, “Aku nak keluar dari kelas. Siapa nak ikut aku jom.” Satu per satu pelajar 4 Dahlia bangkit dan keluar. Aku menjadi yang terakhir. Sebelum sempat aku keluar, Ustaz Muiz menahanku.

“Ada apa?”

“Zakwan, saya akan pastikan kamu dan rakan-rakan yang lain mendapat pendidikan. Saya tak mahu biarkan kamu semua begini sahaja,” ujarnya.

“Kenapa ustaz beritahu semua ini kepada saya?” aku mengerutkan dahi.

“Sebab saya tahu, jauh di sudut hati kamu, ada satu keinginan untuk mendapatkan hidup yang lebih baik. Dan saya yakin kamu ni baik budaknya sebenarnya,” Ustaz Muiz berkata begitu yakin.

“Kenapa ustaz begitu yakin saya ni baik? Bukannya ustaz kenal pun saya. Ustaz cuma tahu nama saya sahaja.”

“Buktinya, kamu sanggup tawarkan rokok pada ustaz hari tu. Kamu seorang yang suka berkongsi kan?”

Aku merenung Ustaz Muiz dalam-dalam dan meninggalkannya. Ustaz itu berlagak seolah-olah dapat memahami perangaiku. Masakan menawarkan rokok dianggap benda yang baik? Aneh.

“Zakwan,” Ustaz Muiz mengejarku. Aku menoleh ke belakang. Apa lagi yang dimahukan oleh guru baru ini?

“Kalau boleh saya tahu, kenapa kamu bergaduh dengan Zhafran tadi?”

“Alah ustaz, kenapa kau nak sibuk-sibuk jaga tepi kain orang lain? Jaga sajalah tepi kain sendiri.”

“Kenapa kamu bergaduh dengan Zhafran tadi?” dia mengulangi pertanyaannya.

Akhirnya aku akur dan menjawab pertanyaannya. Aku memberitahu bahawa tiga kotak rokokku sudah hilang dan aku begitu yakin bahawa Zhafran yang mengambilnya. Tak mungkin ada orang lain yang akan mengambilnya selain dia.

“Zhafran tu selalu hina aku. Aku tahulah aku miskin, tapi tak payahlah sampai macam tu. Dah lama aku tahan dengan perangai dia, tapi hari ni aku puas sebab dapat lepaskan,” nadaku berbaur geram.

“Kata cikgu-cikgu di sini, kelas kamu ialah kelas yang paling banyak masalah disiplin. Setiap orang dalam kelas kamu ada masalah disiplin. Jadi kenapa nak tuduh Zhafran sedangkan ada lagi 28 orang yang mungkin mencuri kotak rokok tu. Tak pun kamu sendiri yang tersalah letak,” ujarnya. Pasti Ustaz Muiz sengaja mahu mengujiku. Aku menghembus nafas.

“Ustaz, kalau ustaz tak percaya juga aku boleh boleh buktikanlah. Takkan aku nak bohong pula,” aku sudah mula bosan melayan Ustaz Muiz.

“Boleh ke? Baiklah, jom,” Ustaz Muiz memegang pergelangan tanganku dan menarik aku masuk ke dalam kelas semula. Aku terpaksa membuka begku dan aku menunjuk ruangan kosong di dalam beg itu. Ustaz Muiz tertawa.

“Beg kamu kosong.”

“Mestilah, rokok aku dicuri,” aku menjadi aneh.

“Kamu tak bawa buku pun, jadi buat apa kamu bawa beg?” soalnya.

“Aku nak isi kotak rokoklah,” aku membalas. Aku semakin tidak mengerti permainan Ustaz Muiz.

“Tahun lepas kamu kelas mana?”

“3 Cempaka.”

“Saya hairan bagaimana orang yang berasal dari kelas sederhana seperti kamu boleh masuk ke dalam kelas ini. Saya boleh agak kamu ni sebenarnya suka menuntut ilmu, cuma atas alasan tertentu kamu jadi begini,” Ustaz Muiz sudah mula dengan teorinya. Aku memandangnya mengharapkan penjelasan. “Saya boleh lihat berdasarkan beg yang kamu bawa. Kamu tengoklah, kawan-kawan kamu yang lain semuanya tak bawa beg tetapi kamu seorang saja yang bawa. Dan kalau betul Zhafran yang curi, di mana pula dia nak letakkan tiga kotak rokok tu?”

Aku ligat memerah otak. Aku akui terdapat kebenaran yang terselit di celah-celah kata-kata itu. Ustaz Muiz mengambil begku dan membeleknya.

“Kan aku dah cakap beg tu kosong.”

“Zip ni letak apa?” Ustaz Muiz menunjukkan satu zip di bahagian hadapan beg tersebut. Aku menggeleng. Aku tidak meletakkan apa-apa di situ melainkan...

“Aha! Ni kan rokok kamu?” Ustaz Muiz menunjukkan kepadaku. Ketika itu, pelbagai perasaan yang aku rasakan. Rasa tak betul pun ada. Rasa bersalah pun ada kerana telah menuduh Zhafran sebentar tadi.

Aku tiba-tiba ketawa. Kali ini, aku pula yang mengikut jejak Ustaz Muiz yang suka ketawa tiba-tiba. Aku terasa bagai orang yang nyanyuk pula.

***

Aku senang mendengar kisahnya. Aku bahagia mendengar ceritanya. Dia selalu bercerita dengan penuh perasaan dan bersungguh-sungguh. Aku selalu menongkat dagu dan hanyut dalam setiap butir bicaranya.

Semenjak tiga bulan dia ditugaskan ke sekolah ini, aku jadi tertarik dengan peribadinya. Dia sabar melayan kerenah kami. Sepanjang dua tahun ini, dialah guru pertama yang pecah rekod tidak minta untuk ditukarkan ke kelas lain atau berhenti mengajar di kelas 4 Dahlia. Guru-guru yang lain semuanya tidak mungkin mampu bertahan dengan kami selama lebih seminggu. Tetapi guru yang ini lain. Semangatnya begitu mendalam untuk mengajar kami dan membentuk kami supaya menjadi remaja harapan bangsa.

Aku sudah lama perasan semua ini semenjak hari pertama Ustaz Muiz di sini lagi. Cuma rakan-rakan yang lain belum menyedari semua itu. Setiap kali Ustaz Muiz masuk, aku sudah tidak menoleh ke arah Zikri lagi tetapi aku mendengar dia mengajar di hadapan. Cuma aku masih belum terbiasa untuk duduk di atas kerusi. Terpaksalah aku meneruskan kelazimanku dengan duduk di atas meja.

Google

Rakan-rakan yang lain mungkin perasan dengan perubahanku namun aku tidak peduli. Terdapat satu tarikan dari dalam diri Ustaz Muiz. Meskipun Ustaz Muiz masih dilempar dengan sampah kadangkala, dia tetap bersemangat untuk mengajar kelas 4 Dahlia.

“Asal kau ni? Dah terpikat dengan Ustaz Muiz pula? Ingatkan aku seorang saja,” Zaharah bersuara.

“Zaharah, kau tak rasa pelik ke cikgu seorang ni dapat bertahan?” aku pula menyoal. Dan sudah pastilah perbualan itu dapat didengari oleh Ustaz Muiz seperti biasanya.

“Peliklah juga, aku pun tak tahu kenapa dia boleh tahan, padahal macam-macam aku dah cuba. Aku letakakkan katak dalam beg dia pun dia tak takut,” Zaharah mengeluh sekaligus membongkarkan rahsia. Kali ini, Ustaz Muiz berhenti bercakap.

“Jadi kamulah yang letakkan katak dalam beg ustaz?”

“Kenapa? Ada masalah?”

“Tak ada. Ustaz nak ucapkan terima kasih saja. Ustaz memang suka pun dengan katak. Kadang-kadang, ada juga ustaz simpan katak-katak di rumah tetapi kakak ustaz marah sebab dia tak suka,” jelas Ustaz Muiz sambil tertawa.

Ustaz Muiz membuatkan kami semua tidak percaya. Segala apa yang dirancang pasti tidak akan menjadi, malah lain pula hasilnya.

“Ustaz, kenapa ustaz tak nak pergi lagi?” Ariffah bertanya.

Ustaz Muiz menutup bukunya. Dia memandang kami semua serius.

“Sebab ustaz percayakan setiap seorang dari kamu. Ustaz tahu semua orang ada harapan. Jadi ustaz mahu didik kamu supaya cintakan ilmu dan kembangkan segala kemahiran kamu. Ustaz tahu Zakwan dulu suka baca buku.”

Aku terkejut. Ustaz Muiz mula menyenaraikan beberapa kemahiran yang dimiliki oleh rakan-rakan sekelasku. Dia memberitahu bahawa dia telah bercakap dengan guru-guru kami yang terdahulu. Ya, memang benar. Ketika di tingkatan satu, perangai kami semua tidaklah seteruk sekarang. Aku tidak merokok dulu sehinggalah selepas ayah berkahwin lagi satu dan jarang pulang ke rumah.

“...dan ustaz tahu, Zhafran pandai melukis. Kalau dia percaya dengan bakatnya itu, mungkin satu hari nanti dia boleh menjadi seorang pelukis terkenal dan siapa tahu pelukis komik dakwah pula? Tapi sayang, dia tak ada dalam kelas. Amirul, kamu tahu Zhafran pergi mana?”

Amirul menggeleng. Amirul juga nampaknya sudah mulai patuh pada Ustaz Muiz. Seketika kemudian, Zhafran muncul di muka pintu dengan muka termengah-mengah. Dia seolah-olah baru lepas berlari.

“Zhafran, ustaz baru sahaja bercakap tentang kamu. Kenapa kamu macam baru lepas jumpa hantu?” Ustaz Muiz bergurau.

“Ustaz.. kakak ustaz...”

Kali ini, ekspresi muka ustaz berubah total.

“Kakak ustaz kemalangan, patah kaki. Dia ada di hospital sekarang,” ujar Zhafran. Aku terkejut atas kejadian yang baru menimpa itu. Air mata ustaz mulai menitis. Air mata pertama yang aku lihat keluar dari seorang ustaz. Pasti dia sangat menyayangi kakaknya itu. Ustaz keluar dari kelas tanpa berkata apa-apa. Aku bertambah risau. Sejurus sahaja ustaz keluar, Zhafran ketawa terbahak-bahak.

“Dah kenapa? Orang kemalangan kau bukan main suka lagi,” Zikri memandang Zhafran curiga.

“Haha. Mana ada orang yang kemalangan. Ustaz kena tipu! Lepas ni, dia mesti tak akan balik dah ke sini,” ujar Zhafran.

Aku terkejut dan naik berang. Aku meluru ke arah Zhafran dan menumbuk mukanya.

“Kenapa kau buat ustaz begitu?” aku mengumpul amarah yang terpendam.

“Bukan kau orang semua yang nak ustaz pindah? Aku cuma memudahkan kerja kita. Kau patut berterima kasih kepada aku,” katanya.

“Tapi, aku dah mula sukakan cikgu baru tu. Cara dia ajar macam menarik,” ujar Ariffah disokong Zaharah.

“Ya lah, sejak dia mengajar tak adalah bosan sangat aku datang ke sekolah ni,” ujar Amirul.

“Apa dah jadi dengan kau semua? Dah berjangkit dengan si miskin ni?”

Ingin sahaja aku melayangkan lagi penumbuk ke arahnya, namun aku teringat kata-kata Ustaz Muiz yang menyuruh aku bersabar. Kata ustaz, jika bersabar pasti ada hikmahnya. Namun aku tidak boleh bayangkan keadaan ustaz sekarang. Dia pasti sedih setelah mengetahui segala pembohongan ini.

Keesokan harinya, aku menunggu kedatangan Ustaz Muiz. Dia masuk agak lambat dari biasanya. Belum pernah dia lambat begini. Aku bertambah risau. Adakah ustaz sudah pindah seperti yang dikatakan Zhafran? Aku tidak mahu ustaz pindah. Aku sudah mula menyayanginya.

Beberapa minit kemudian Ustaz Muiz masuk ke dalam kelas. Fazli memberi salam dengan bersemangat. Nampaknya dia juga tidak mahu Ustaz Muiz pindah. Ustaz Muiz menjawab salam dengan muram, tidak seperti biasanya. Ustaz Muiz mengemaskan buku-bukunya di atas meja guru. Aku sudah mulai panik.

“Ustaz, ustaz tak nak pindah kan?” Zaharah menyoal. Rasa hormatnya terhadap guru muda itu telah mulai terbit.

Ustaz Muiz memandang semua orang. “Terima kasih kepada Zhafran. Selama ni, kamu semua memang nak saya pindah kan? Cuma saya saja yang berlebihan. Saya percaya pada kamu, tetapi kamu dah melampau. Orang kemalangan, bukan sesuatu yang boleh dijadikan bahan lawak. Saya kesal. Terima kasih sebab luangkan masa selama ni. Kamu menang.”

Ustaz Muiz melangkah keluar. Semua terpana. ‘Kamu menang’. Aku terasa seperti seorang pengalah. Aku tidak mahu ustaz pergi. Ariffah sudah mulai menangis. Saat itu, aku merasakan suasana yang belum pernah aku rasakan sebelum ini. Kali ini, rakan-rakanku sudah terkesan. Bererti, peribadi yangg ditunjukkan oleh Ustaz Muiz sebelum ini memang menarik perhatian mereka. Cuma segelintir yang masih lagi tidak terkesan.

Aku menunduk kesal. Kalaulah sebelum ini aku bertindak lebih baik terhadap Ustaz Muiz. Aku teringat analogi rokok yang diberikannya waktu pertama kali kami bertemu. Dan langsung aku teringat satu ayat yang diberikannya kepadaku. Aku berlari keluar dari kelas. Harap-harap masih sempat mengejar Ustaz Muiz.

Ustaz Muiz sudah mahu masuk ke dalam kereta. Aku memanggil namanya. Ustaz Muiz memandangku. Tidak ada senyuman di bibirnya seperti biasa. Namun aku tidak akan mengalah.

“Ustaz, kembalilah. Jangan pindah,” pintaku. Ustaz Muiz kelihatan terkejut.

“Saya tahu saya jahat terhadap ustaz selama ini, tetapi saya betul-betul harap ustaz dapat terus bimbing saya dan rakan-rakan yang lain.”

Ustaz Muiz berfikir seketika.

“Ustaz, seseorang pernah berpesan kepada saya walau apa pun yang berlaku, jangan berhenti mencuba.”

“Siapa yang pesan?” dia memandangku.

“Ustaz.”

Ustaz Muiz senyum. Senyumannya telah kembali. “Kamu memang budak yang pandai.”

Ustaz Muiz telah mengajarku sesuatu yang cukup bermakna. Tidak ada istilah putus asa atau kecewa dalam kehidupan ini kerana hidup ini indah. Sebarang peristiwa yang berlaku pasti ada hikmahnya yang tersendiri. Ustaz tidak serik mengajar kami. Dia merupakan seorang guru yang istimewa dan pendidik seperti inilah yang diperlukan oleh orang ramai.

Ustaz Muiz merangkul bahuku dan kami sama-sama menuju ke kelas 4 Dahlia. Ustaz Muiz masih ada misi untuk mendidik dan membentuk akhlak kami. Aku pasti akan mencuba yang terbaik. Dan jika ustaz mahu pindah, aku tidak akan berputus asa melakukan sebarang cara untuk menghalangnya pergi.

Sunday, December 30, 2012

Passion and Enthusiasm



Hey guys. The school days are just around the corner and the holidays will be leaving us away. Say goodbye  to 2012 and let's welcome 2013! Yeah. A new fresh start and a new fresh year. Let's do amazing and cool stuffs around 2013.

Talking about my holidays, I hope I did spend them wisely. Well, sort of. Online, reading books and magazines, tuition classes, vacations, watching the big box and some other random stuffs. I did wish that I could have a trip to Sabah this year but I think I'll just have to keep that wish till the next few years. 

I love wandering inside my house. Seriously. And every steps I took, I'll be thinking of something. My past, my present and I will be wondering about my future ahead. Yesterday as I was performing my routine, suddenly I remembered a word that I used to hear before. 'Semangat' in malay or passion. I was one of the members for the malay debate team before but for sure I never entered any of those competitions. You know, I'm kind of a shy person and sometimes I love to call myself as the sheepish one. 


I followed the debate team around and every time they're going to compete, they would ask each other to be passion in what they're doing. Since then, I love the word passion. I want to adapt this words, passion and enthusiasm in my life. Everytime the lazy part of me comes, I'll try my best to fight against it. Sometimes I win and vice versa. But next year is a very scary year for me and the rest form five students. We're going to take the SPM! So I must double my efforts and push it quite hard.

This evening when I was studying in my mom's saloon, I overheard my mom's conversation with her customers. They were talking about me. Yeah I know it's not a proper thing to hear some adults conversations but when  it involves me, how can I ignore it right? My mom told her I love writing and as usual, she promoted my novels. So the customer's daughter asked my signature and came to meet me. She took my right hand and kissed it (salam tangan).

We had a good conversation at the first but she challenged my mind without her notice when she asked me this question. "Until when you'll keep on writing?" I kept quiet for a while and trying to figure out the best answer to reply her question. And I kept thinking by myself, when? Even I could not answer just a simple question like that. Staring at me for some moments, she finally decided to ask my permission to leave. I nodded and acting as if I wanted to continue my work.

For the fact, I actually stunted by a question. Maybe I'll write until tomorrow, and stop. Maybe I'll write for the next twenty years and stop. I don't know! If I don't have the enthusiasm in me, I'll definitely quit. This is when I truly realized the importance of having a passion in yourself.

There was once when I almost lost hope in my friendship. I was in a situation which I felt like a kick in the teeth. But at the other side, there were my friends standing and cheered me up. I learned that this 'passion' thing comes and goes, but it will surely come  if you have some shoulders to lean on. Just do not give up in any situations and we just have to handle it bravely. And one more thing, there's no need to be hurry in learning something meaningful in life. The learning in life lessons comes and goes, same as passion. Don't get discouraged when life becomes a bit difficult. We can do it. Let's make a change that worth it. 

Diari Pendek#39: Cat!



Cat, dalam bahasa melayu. Bukannya kucing. Cat dinding tu. Hari ini, SMK Sultan Badlishah (bekas sekolah) mengadakan gotong-royong. Kalau tahun-tahun sebelum ni mungkin saya akan rasa malas untuk hadir tetapi pada tahun ini, entah kenapa terasa semangat nak pergi pula. Yalah, sudah hampir setahun tak jejakkan kaki ke gedung ilmu itu. Semangat nak jumpa kawan-kawan.

Jadi saya pun ikut ibu saya, YDP PIBG sekolah tu untuk tampal gambar di buletin PIBG di kantin. Sampai-sampai, kawasan buletin itu masih lagi belum dicat seperti yang dirancang. Ibu saya dah sponsor cat, tetapi tak tahulah siapa punya kerja yang sepatutnya cat tempat tu. Alih-alih, sayalah yang kena cat. Jumpa Cikgu Zuki, kaunselor sekolah tetapi dia tak ingat saya. Cikgu Tugimin lagilah. 


Tetapi berdasarkan apa yang saya amati, macam tak banyak cikgu dan pelajar pun yang hadir. Dan saya yakin, pelajar tingkatan lima tahun depan kebanyakannya memang tak hadir. Sempat juga saya berjumpa dengan pak guard sekolah, Pak Cik Abu Seman. Dulu, setiap kali balik sekolah saya akan bagi salam kepadanya. Kadang-kadang sambil menunggu ibu datang jemput, saya akan berbual-bual dengannya.

Pada awalnya dia tak berapa cam saya, mungkin kerana penampilan saya yang memakai kaca mata. Kemudian dia tanya tentang sekolah baru dan sebagainya. Apa yang menghampakan, satu pun kawan-kawan tidak saya temui. Mungkin masing-masing sibuk mengemas kelas masing-masing. Tak mengapalah, mungkin tiada rezeki. Tahun depan siapa tahu saya boleh jumpa mereka lagi kan? 

Saturday, December 29, 2012

Yang muslimah sering terlepas pandang!



Apa yang muslimah sering terlepas pandang ni? Dalam entry kali ni saya sekadar ingin berpesan tentang suatu hal yang selalu dipandang sebelah mata sahaja, ataupun tak dipandang sama sekali. Buat pemakai baju kurung, jubah ataupun skirt labuh (trend masa kini), cuba kita imbas kembali sepanjang pemakaian kita, adakah kita memakai seluar atau kain dalam di bahagian dalam?

Muslimah selalu mengambil ringan sahaja tentang perkara ini. Kenapa kita perlu tegaskan pemakaian seluar atau kain di dalam? Situasi pertama, cuba bayangkan jika kita sedang berjalan-jalan di tempat awam. Buat pelajar yang masih bersekolah, bayangkan saja anda sedang berjalan di kantin sambil memakai uniform sekolah masing-masing. Dan takdir Allah SWT, tiba-tiba saja ada kulit pisang atau batu di atas jalan. Akhirnya kita pun terjatuh. Waktu itu jugalah kain terselak. Jeng jeng jeng. Peringatan! Anda akan berada dalam situasi yang selamat sekiranya memakai seluar di bahagian dalam.

Situasi kedua. Naik motor. Sudah tentulah skirt, kain baju kurung akan terangkat sedikit dan sekaligus menampakkan bahagian betis seseorang. Maka, anda akan berada dalam situasi yang selamat sekiranya anda memakai seluar di dalam, insyaAllah. Jangan meremehkan hal ini, kerana betis juga merupakan sebahagian daripada aurat muslimah. 

"Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan." (An-Nur: 31)


Situasi ketiga. Naik tangga. Seboleh-bolehnya, jika kita sedang menaiki tangga, janganlah berjalan di hadapan ajnabi. Bukan naik tangga sahaja, di mana-mana pun, sebolehnya harus elakkan dari berjalan di hadapan ajnabi. Masih ingatkah lagi dengan kisah Nabi Musa dan Safura?

Pada suatu hari Nabi Musa hendak bertemu dengan Nabi Shuaib. Baginda berjalan di belakang Safura (anak Nabi Shuaib) untuk menuju ke rumahnya. Dalam perjalanan angin bertiup agak kencang sehingga kain Safura terselak dan nampak betisnya. Oleh kerana risau godaan nafsu akhirnya Nabi Musa meminta agar Safura berjalan di belakangnya. Begitulah, sedangkan seorang nabi pun risau akan godaan nafsu, apatah lagi para lelaki di luar sana. Kita, muslimah yang perlu menjaga diri agar tidak menjadi godaan kepada lelaki. 

Berbalik kepada situasi naik tangga tadi, kalau boleh elakkanlah sekiranya ada lelaki di belakang kerana dikhuatiri kain kita akan terselak secara automatik. Kerana itulah, pemakaian perlindungan di dalam itu penting. 

Suatu lagi kisah tentang seluar ini diceritakan oleh Imam Mujahid, pada suatu hari terdapat seorang wanita yang terjatuh dari kenderaannya sehingga terselak kainnya di hadapan Nabi dan para sahabat, maka dengan segera Nabi SAW memalingkan wajahnya, maka para sahabat mengatakan bahawa wanita itu memakai seluar di bahagian dalam. Lalu Rasulullah memujinya dan menyebut hadis di bawah ini. 

"Allah sentiasa merahmati para wanita yang memakai seluar panjang" (Riwayat Al-Uqayli, Dar Qutni dari Abu Hurairah, Musannaf Abd Razak, no 5043; Kanzul Ummal, no 41245) .

Nah, demikianlah pentingnya pemakaian seluar atau kain dalam di dalam kain. Harapnya kita, muslimah tidak akan terlepas pandang lagi tentang perkara ini. Selepas ini, kalau pergi ke mana-mana, jangan lupa ya pakai seluar di bahagian dalam! Ayuh kita betulkan yang biasa dan biasakan yang betul.

www.fizgraphic.com

Bergambar dengan Sultan dan Sultanah Perak



Kali ini saya ingin kongsikan pengalaman bercuti ke Perak yang lalu. Selalunya jika cuti sekolah panjang macam ni, mestilah ramai rakyat Malaysia yang memilih destinasi percutian menarik, sama ada di dalam ataupun di luar negara. Namun destinasi untuk saya pada tahun ini ialah di Taiping, Perak.

Bukannya lama, cuma tiga hari saja saya dan keluarga menghabiskan masa di sana. Antara tempat yang dilawati ialah Zoo Taiping. Mungkin melawat zoo cuma satu pengalaman biasa bagi sesetengah orang, tetapi bagi saya pengalaman itu akan menjadi lebih menarik sekiranya keluarga ada bersama. 

Tempat yang paling menarik dan tak akan saya lupakan ialah lawatan ke Galeri Sultan Azlah Shah. Masuk sahaja, saya dapat lihat banyak kereta yang berjenama mahal dan menarik tersusun di pekarangan galeri. Lepas bertanya kepada pengawal keselamatan, barulah kami tahu yang sultan dan sultanah Perak sedang mengadakan lawatan di galeri mereka. 

Galeri Sultan Azlan Shah ada tiga buah bangunan jika tidak salah saya. Kami masuk ke salah sebuah bangunan, tak nak kacau bangunan yang sedang dilawati oleh baginda kononnya. Kebetulan cuma kami sahaja keluarga yang berada di situ pada masa itu. Rasanyalah. Baru sahaja hendak menjejakkan kaki ke dalam bangunan tu, sultan dan kaum kerabatnya keluar dari bangunan.

Ingatkan mereka dah nak pulang, rupa-rupanya mereka menuju ke bangunan kami pada waktu itu. Apa lagi, mulalah cuak. Mereka cakap kena angkat sembahlah apa lah. Nervous juga sebab pertama kali jumpa baginda. Waktu baginda masuk, saya lihat satu persatu kaum kerabat yang ikut dari belakang. Kacukan mat saleh pun ada. Bertuah sungguh saya pada hari itu.


Sebelum Sultan keluar, baginda berhenti betul-betul di depan kami. Baginda tawarkan diri untuk bergambar dengan kami, yang sudah tentunya nak! Baik hati sungguh pemimpin Perak ini. Beginilah prihatinnya seorang sultan terhadap rakyatnya. Siap tanya lagi kami berasal dari mana, buat apa segala. Waktu ambil gambar, segan juga saya sebab semua kaum kerabat dan pengiring-pengiring baginda fokus kepada kami. Terasa seperti artis glamour gitu.

Kesimpulannya, saya tak akan lupakanlah pengalaman bertuah pada hari itu. Selepas sultan berangkat pergi, barulah kami melawat di sekitar galeri. Galeri itu mengumpulkan segala koleksi peribadi sultan seperti pakaian, jam tangan, kayu hoki, kayu golf dan macam-macam lagilah. Menurut sumber, galeri tersebut dahulunya merupakan istana yang kini dibuka untuk kunjungan ramai. Pintu-pintu dan lantai semuanya dihias dengan gah. Ada juga lampu chandelier. Bila besar nanti, teringin juga hendak buat rumah macam istana. Hehe. InsyaAllah. Angan-angan pun, kalau ada usaha, tak mustahil kan?

Inspirations and Collections In My Room

My inspiration grows in my room. Well I include some photos of my beloved items in this 2012. 

Necklaces, bracelets and rings

Collections of sunglasses

My bed of course

There's so much to pick

My novels

The B cap stands for Badlishah, my former school. The one with flowers is for the beach.

House slippers.

Teddy bears. Well I'm not collecting them but they're gifts.

Trophies

Friday, December 28, 2012

Azam Nurina Izzati!

2012 sudah sampai ke penghujungnya. Satu lagi tahun yang bakal ditinggalkan. Mengenang kembali apa yang saya dapat sepanjang tahun ini, memang banyak. Pengalaman pahit, manis, semuanya ada. Tambah yang paling bermakna, saya baru transfer ke sekolah baru. 

Jadi pelajar baru. Memang susah nak sesuaikan diri pada mula-mula, tetapi alhamdulillah lambat-laun berjaya juga sebatikan diri menjadi seorang pelajar KUSESS.

Apa yang sedikit menghampakan ialah azam saya tahun ini tidak tercapai. Too bad! Nak tengok apa azam saya? Tekan SINI. Itulah azam saya yang cuma tinggal harapan kosong. Tetapi tidak mengapa, jika tahun lepas tak dapat, insyaAllah saya akan cuba untuk 2013 pula. Bercakap tentang 2013, pastilah ramai yang sudah mula memasang azam baru, ataupun, mungkin ada yang tidak berazam lagi. Setiap orang ada harapan bermakna mereka yang ingin mereka laksanakan. Begitu juga saya.

Azam saya untuk 2013? Pertama, sudah pastilah SPM 9A. Tahun depan adalah tahun yang sangat mencabar buat saya dan rakan-rakan tingkatan lima yang lain. Sembilan subjek untuk dipertandingkan di olimpik SPM. Sudah tentulah saya mahukan keputusan yang terbaik untuk diri sendiri dan kedua-dua ibu bapa. Saya berharap sangat dapat realisasikan azam yang utama ini. Dengan keputusan yang cemerlang, barulah senang dapat kerja atau tawaran universiti yang bagus. Silap-silap boleh ke luar negara terus. 


Google

Azam seterusnya, saya nak cerpen saya tersiar dalam majalah. Tak salah kan pasang harapan? Tak kisahlah mana-mana majalah pun, asalkan majalah. Disebabkan kekangan untuk menghasilkan novel ketiga, saya sangat berharap azam yang ini tercapai. Sekurang-kurangnya, bila tengok cerpen tersiar dalam majalah nanti, dapatlah saya berpuas hati melihat nama saya sebagai penulisnya. Untuk pengetahuan anda, saya sudah berkali-kali mencuba untuk hantar cerpen dalam majalah sebelum ini, cuma rezeki belum sampai. Cerpen saya pastinya belum memenuhi piawaian. Tidak mengapa. Harapnya, azam ini akan tertunai. InsyaAllah.

Yang ketiga, saya teringin nak masuk Minggu Penulis Remaja (MPR) 2013. Saya mula tertarik untuk sertai program ini setelah terbaca dalam Dewan Siswa. Program yang mengumpulkan penulis-penulis remaja. Tetapi pemilihan untuk sertai program ini ditapis. Mungkin peluang saya tipis, tetapi tidak ada salahnya saya mencuba. Tak mustahil, tak mustahil. Saya target, lepas SPM, program saya ialah MPR!



Buat masa ini, itulah tiga azam utama saya untuk 2013. Dan bila kita berazam, sudah tentulah kita perlu berusaha untuk mendapatkannya. Jangan jadi seperti saya tahun lepas, azam jadi angan-angan kosong sahaja. Tapi kali ini, saya akan pastikan azam saya tercapai! Semangat Nurina Izzati! Dengan sokongan dan bantuan daripada semua orang, sudah pastilah saya akan menjadi lebih semangat lagi dalam merealisasikan impian itu. Semoga Allah bantu saya. Ameen. 

Saturday, December 22, 2012

Diari#38: Sekecil-kecil Peristiwa


Alhamdulillah, syukur kerana saya dapat hidup dalam nikmat Islam, yang bukan semua orang di muka bumi ini dapat menerimanya. Syukur kerana masih diberikan peluang untuk dapat bersolat dan beribadat di atas bumi pinjaman ini. Terdapat juga sesetengah pihak yang susah untuk beribadat, dihalang, diseksa, dibunuh kiranya mereka bersolat. Alhamdulillah, Malaysia ini bukannya negara yang seperti itu.

Saya sekadar ingin berkongsi coretan hidup dan situasi yang dapat saya tangkap. Hari ini saya pergi ke kelas tuisyen untuk subjek Physics dan Additional Mathematics. Ya, memang saya sangat lemah. Hari ini buat ulang kaji tingkatan empat. Jam 6 petang sehingga 10.30 malam. Solat Maghrib dan Isyak di rumah cikgu tuisyen tersebut, tak perlulah susah payah berulang alik.

Sewaktu hendak menunaikan solat Maghrib berjemaah, tiba-tiba anak kecil Cikgu Nasrul keluar dari bilik dan memanggil ayahnya. Berdasarkan agakan saya, mungkin anak perempuan itu berusia sekitar tiga, empat tahun rasanya. Wajahnya comel, macam ada kacukan arab sikit. Entahlah, saya teka saja. Tak sempat tanya apa-apa pada Cikgu Nasrul. Berbalik kepada cerita, anak itu kecil itu keluar dari bilik sambil memeluk patung dan memegang beberapa alat permainannya yang lain. Dia memakai tudung. Subhanallah. 

Terimbas kembali pula saya sewaktu kecil. Macam itu jugalah. Pakai tudung tak betul, peluk patung ke sana ke mari. Tapi sekarang tak adalah. Hehe. Anak Cikgu Nasrul itu kelihatan terkejut seketika melihat jemaah yang hendak bersolat. Selepas itu dia memanggil lagi ayahnya dan cakap, "Ayah, nak solat!"

Saya tersenyum. Cikgu Nasrul ambil sejadah kecil dan bentangkan di tepi. Sejadah itu rasanya memang khusus untuk dia. Selepas iqamat, anak itu melihat saja perbuatan kami dan ikut tadah tangan berdoa. Dia mengikuti pergerakan solat kami. Selesai solat, barulah dia bangun dan bermain kembali.

Anak ibarat kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya. Alhamdulillah, rasanya Cikgu Nasrul telah mencorakkan anaknya dengan warna-warni Islam dari kecil. InsyaAllah, generasi-generasi seperti inilah yang akan membangunkan negara dan agama. 

Saya jadi teringat pula petang tadi. Bilik saya dicat semula dengan warna coklat. Adik sayalah yang beria-ia mahu bilik itu dicat. Sewaktu tengah sibuk-sibuk, adik panggil. Rupa-rupanya, di rak buku sebelah meja belajar saya terselindung sarang semut. Geli saya ingat kembali. Sekali dengan telur-telurnya. Sarang itu dijumpai di bahagian rak yang paling bawah, tak bersentuh lama dah fail-fail di situ. Patutlah boleh dijadikan sarang.

Daripada semut-semut itu, saya perhatikan. Bagaimana mereka boleh membentuk sarang yang sangat besar? Dengan kerajaan yang besar? Macam manalah agaknya mereka berkomunikasi tanpa sebarang salah faham. Dan macam mana juga semut-semut itu bersetuju untuk bersarang di situ? Entahlah. Itulah rahsia semut. Alhamdulillah, semut itu menjadikan saya muhasabah. Kalau umat Islam di negara itu dapat bersatu dan ada matlamat, pastilah kita dapat membentuk kerajaan yang kuat. Bangsa yang hebat. Niat yang tekad.

Tapi, cuma satu pesan saya, kita kena rancang matlamat betul-betul. Tengok macam sarang semut tadi, terpaksa saya hapuskan. They should have tried better. Hehe. Maaflah, saya terpaksa hapuskan rumah mereka. Yalah, siapa yang sanggup hidup dengan semut yang banyak macam itu. Apa pun, bilik saya masih belum selesai lagi dicat. Baru alihkan rak buku dan meja komputer saya, belum lagi alihkan almari. Harap-harap tak adalah serangga lain yang bersarang. InsyaAllah tak ada pun. ^^

Sebenarnya, setiap orang merupakan harapan. Pemimpin. Setiap orang dilahirkan sebagai pemimpin. Tak ada orang yang dilahirkan untuk menjadi kuli semata-mata. Serendah mana pun pangkat seseorang itu, saya percaya dia tetap diamanahkan untuk memimpin orang lain. Paling tidak keluarganya sendiri.

Dan semua orang perlu bergerak untuk menjadi pemimpin. Kalau saya imbas kembali tentang kepimpinan, saya telah bermula daripada menjadi seorang pengawas sewaktu sembilan tahun. Kemudian, waktu darjah enam, jadi ketua pengawas. Dari situlah, saya belajar pentingnya sifat kepemimpinan dalam diri setiap individu. Sesiapa sahaja boleh jadi pemimpin. Ya, anda yang sedang membaca, juga mungkin seorang pemimpin atau bakal pemimpin.

Saya paling suka kisah Sultan Muhammad al-Fateh yang saya pasti semua sudah tahu. Pada usia 21 tahun telah berjaya menakluk sebuah negara yang besar iaitu Konstantinopel meskipun tiada satu raja sebelumnya pun yang mampu melakukan perkara itu sebelumnya. MasyaAllah, dahsyatnya. Begitu juga kisah Usamah bin Zaid yang berjaya menjadi panglima perang termuda iaitu ketika baru berusia belasan tahun. Beliau selalu mengikuti perang Rasulullah dan akhirnya menjadi pemimpin yang hebat.

Walau siapa pun anda, berapa pun umur anda, anda semua pemimpin. Kita semua pemimpin. Saya selitkan satu kata-kata yang sering kita dengar untuk renungan semua. Jangan persoalkan apa yang Islam lakukan untuk anda, tetapi tanyalah apa yang anda sumbangkan untuk Islam.

Wednesday, December 5, 2012

Cerpen: The Mysterious Briefcase


It was a breezy night. Only the sound of the grasshoppers was heard. There I was, sitting next to the window, trapped in a humongous boring room. I was wasting my time alone, observing and talking to the crescent moon. Suddenly, I heard a knock coming from outside. I quickly opened the door.

                A man who was wearing a black coat was standing in front of my room. He was a good-looking person. I called him dad. Dad asked me if I want to follow him to his friend’s party. Of course I want to go! Who wants to miss a party?

                After two hours, we finally arrived at the location. It was a double-storey house, but only Uncle Thomas and his wife lived there. There were so many people in the house. They all wore gorgeous and  elegant dresses for the party. I saw a waiter busy offering the guests for drinks. There was a woman in red hair, seemed to be looking for something. She must probably searching for a friend.

                I saw a teenager walking around and took some photographs of the house. This house is kind of cool and awesome. Two men, wearing black coats were walking towards us. They also wore sunglasses eventhough it was late at night. I wonder why, but I only kept that question in my mind.


                “Hey Mr. Smith, how are you? It has been a long time since we last met,” the man who held a briefcase asked. Dad smiled and talked with the men for a while. Meanwhile, my eyes kept wandering around. I walked towards the food table. They served mouth-watering meal. Steak, grilled chickens, pasta, you name it. I was thirsty at that moment, so my hands reached a glass and pour some cocktail into it.

                Without my expectations, I accidentally bumped into a guy and made his shirt wet because of the cocktail. I apologized several time. It was the guy whom I saw taking photographs just now.

                “It is nothing,” he smiled. He went to the toilet to change his attire and left me in guilt. A few moments later, he showed up.

                “So, you must be the daughter of Mr. Felix Smith, the famous author I guess?” he made an early assumption.

                “How did you know that?” I was shocked. The guy told me that he saw my dad and I just now. He also told his name, Leonardo.

                “Well then, I guess you already know my name, I am Nancy Smith.”

                We both started to talk about the house and its owner. Leo told me to be aware tonight because anything might happen. His warning was freaking me out.

                I excused him for a while to go to the ladies. It was located upstairs. While walking, I saw one of the rooms was opened. There was a noisy sound coming from the room. I heard a woman’s voice, scolding someone which I did not know who. I felt very curious. But of course, it was inappropriate for a teenager like me to be a busybody at Uncle Thomas’ house. I continued my walk.

                As I wanted to go downstairs, I passed by the room again. But this time, the door was closed. Suddenly, all of the lights turned off. I could not see my way. Luckily, I remembered my handphone which I kept in my handbag. I used it to get a source of light.

                Although it was dark, my pair of eyes still managed to capture the image of a woman running downstairs. I saw her red hair. it was obvious that she had just done something bad based on her face expression.

                “Miss, why are you running?” I asked. She was shocked to see me and told me to get out of her way. By that time, I was totally convinced that she had done something with the lights. She must had switched off the main system of the lights.

                Without wasting any time, the woman continued running to escape. I saw her holding a briefcase. Why did she ran? What briefcase was she holding? Those questions were dancing in my mind. I followed and tried to stop her, but there were too many people in the house.

                “Stop her!” I shouted. I did not even sure if anyone saw the woman. But whatever it was, she must be stopped. I heard dad’s voice calling my name. He must had been worried for me.

                The woman pushed all of the guests that blocked her way aside. I kept chasing her from behind. In a blink of an eye, the lights were turned on. So, I could see her clearly. Finally, after the chasing incident, Leo managed to stop her. Coincidently, there were two police officers in the house. I explained everything that I saw to them. A man who talked to my dad earlier approached. He quickly grabbed the briefcase from the woman’s hand.

                He finally explained everything. Uncle Thomas also approached. Actually, the two men which I saw when I first arrived here were Uncle Thomas’ bodyguards. They brought along some secret documents which contained information about Uncle Thomas’ latest project. Uncle Thomas was a successful inventor, so a lot of people tried to steal his inventions and ideas.

                The red hair woman forced the bodyguard to hand in the briefcase, but he would not listen. the small fight in the room ended up with the woman hit him with a steel on his neck. After that, she quickly went to the main switch to turn off the lights. She was afraid that the people would catch her. The woman turned panicked when she saw me and decided to run away.

              The police officers praised me for my fast action chasing the woman. Finally, Uncle Thomas’ project was safe. Dad hugged me and told how much he was proud for me. Uncle Thomas also thanked me and Leonardo for our help. At the end, everyone clapped and smiled.


More: Unexpected Life

Monday, December 3, 2012

Kenapa Islam, Yahudi dan Kristian Perlukan Palestin?


Palestin. Palestin. Palestin. Bila terfikirkankan Palestin, saya teringat ada sebuah buku berjudul 20 Persoalan Asas Palestin yang ditulis oleh Maszlee Malik. Maka, terdetiklah di hati untuk berkongsi sedikit ilmu dan fakta menarik tentang keistimewaan negara Palestin kepada Islam, Yahudi dan Kristian.

Dari segi geografi ni, memang saya kurang mahir. Tapi untuk pengetahuan, Palestin bersempadan dengan laut Mediteranian dan terletak di barat benua Asia. Palestin berada di kawasan yang beriklim Mediteranian dan luasnya mencecah 27, 900 km persegi. Bumi Palestin merupakan salah satu penempatan tertua di dunia.


Terdapat banyak sebenarnya keistimewaan bumi Palestin kepada Islam, tetapi saya sertakan segelintir di sini. Antaranya ialah:

           # Bumi ini dianggap suci dan diberkati kerana terdapat Masjid al-Aqsa, masjid yang menjadi kiblat pertama orang Islam dulu dan masjid ketiga paling suci bagi umat Islam. Sesiapa yang solat di masjid ini akan mendapat 500 kali ganda pahala. MasyaAllah. Banyaknya melebihi daripada kita bersembahyang jemaah. Patutlah orang ramai berebut-rebut untuk solat di Masjid al-Aqsa.

·       # Di bumi ini jugalah berlakunya kejadian Israk, di mana Rasulullah melakukan pengembaraan malam yang penuh keajaiban ke langit. Peristiwa Israk Mikraj ni menjadi peristiwa yang penting untuk umat Islam.

·       # Ramai para anbiya’ yang disebut dalam al-Quran telah dilahirkan, dibesarkan dan disemadikan di bumi ini (lebih 50 orang).

·         # Bumi Palestin juga dianggap sebagai pusat untuk kumpulan-kumpulan yang sentiasa teguh menegakkan kebenaran dan hak orang Islam sehingga Hari Kiamat nanti.

Namun, bukan orang Islam sahaja yang perlukan Palestin. Orang Yahudi dan Nasrani juga telah menganggap Palestin sebagai bumi yang suci kepada bangsa mereka. Yahudi menganggap Palestin sebagai bumi yang dijanjikan oleh Tuhan (Yahweh) kepada bangsa mereka. Menurut mereka, di situlah berlakunya peristiwa-peristiwa bersejarah dan tempat pengebumian nabi-nabi mereka.

Manakala bagi penganut agama Kristian pula, mereka menganggap Palestin sebagai tempat bermulanya agama mereka.  Di situlah Nabi Isa yang dianggap sebagai anak Tuhan dilahirkan dan memulakan misi dakwahnya. Markas-markas keagamaan mereka juga berada di Palestin seperti al-Quds (Jerusalem) dan dua nama lagi yang tidak saya ingat. Maaf ya. Selain itu, ada juga sebuah gereja di Palestin yang dipercayai sebagai tempat kelahiran Nabi Isa.

Begitulah istimewanya Palestin kepada mata dunia. Semua berebut mahukan Palestin, sedangkan Palestin sebenarnya merupakan hak sejati orang Islam. Ayuhlah kita pertahankan hak kita dan jangan beri peluang kepada Yahudi untuk merampasnya! Semoga Allah sentiasa membantu perjuangan-perjuangan penduduk Palestin dan mempermudahkan urusan mereka. InsyaAllah.

Gurauan Rasulullah

Berikut saya kongsikan antara gurauan-gurauan Rasulullah bersama para sahabat. Comel je.

1. Anas bin Malik r.a. menukil, seorang telah datang kepada Nabi SAW meminta Baginda SAW untuk membantunya menaiki atas seekor unta. Rasulullah lantas berkata kepadanya, “Baiklah, aku akan membantumu menaiki anak unta ini!” Beliau berasa hairan lantas bertanya, “Ya Rasulullah! Mana mungkin untukku menaiki anak unta?” Baginda SAW bersabda kepada Anas yang terpinga-pinga itu, “Apakah mungkin bagi unta ini dilahirkan dalam keadaan ia sudah pun dewasa?” (Hadis riwayat at-Tirmidzi, Abu Ðaud dan yang lainnya)

Peristiwa ini sekaligus menjadi teka-teki agar sahabat ini berfikir bahawa setiap makhluk merupakan ‘anak’ kepada ibu yang melahirkannya. Namun maksud sebenarnya ialah Baginda tidak mampu menunaikan permintaan itu.

Google Search

2. Satu ketika, Rasulullah SAW dan para sahabat sedang makan buah kurma, biji-bijinya mereka sisihkan di tempatnya masing-masing. Beberapa saat kemudian, Ali menyedari bahawa dia memakan terlalu banyak kurma.

Biji-biji kurma sisa mereka berkumpul lebih banyak di sisi Ali dibandingkan di sisi Rasulullah SAW. Maka Ali pun secara diam-diam memindahkan biji-biji kurma tersebut ke sisi Rasulullah.

Kemudian Ali r.a. dengan tersipu-sipu mengatakan, “Wahai Nabi, engkau memakan kurma lebih banyak daripada aku. Lihatlah biji-biji kurma yang berkumpul di tempatmu.”

Nabi pun tersenyum dan menjawab, “Ali, kamulah yang memakan lebih banyak kurma. Aku memakan kurma dan masih menyisakan biji-bijinya. Sedangkan engkau, memakan kurma berikut biji-bijinya.” (Hadis riwayat Bukhari)

3. Anas r.a. yang pernah berkhidmat dengan Nabi SAW selama lebih 10 tahun, meriwayatkan bahawa Nabi sesekali memanggilnya dengan gelaran “Wahai yang memiliki dua telinga”. Panggilan yang berupa gurauan ini nyata merupakan satu fakta yang benar. Jelas, gelaran itu adalah satu panggilan yang disenangi oleh Anas kerana memang setiap manusia memiliki sepasang cuping telinga. Tetapi kenyataan itu sebenarnya untuk menunjukkan bahawa Anas amat peka dengan apa yang disabdakan Nabi.

4. Suatu hari Abu Bakar al-Siddiq r.a. berasa marah kepada puterinya Aisyah r.ha. dan peristiwa itu menyebabkan beliau hampir menamparnya.

Namun Rasulullah telah menjadi penyelamat, dengan memasukkan Aisyah r.ha. ke dalam kamarnya. Setelah Abu Bakar pergi, Nabi SAW lantas berkata kepada isterinya, Aisyah r.ha. dengan nada bisikan : “Bagaimana? Hebat bukan caraku menyelamatkanmu daripada orang itu (Abu Bakar)?”

5. Ðalam sebuah hadis yang dikemukakan oleh al-Nawawi dalam al-Azkar, seorang wanita sedang mencari suaminya. Nabi yang melihatnya lantas bertanya, “Apakah kamu sedang mencari lelaki yang di matanya terdapat warna putih?”

Wanita itu terkejut lantas menangis dengan sangkaan suaminya sudah menjadi buta.

Rasulullah SAW akhirnya menjelaskan bahawa setiap mata pasti mempunyai bahagian yang berwarna putih. Gurauan Baginda itu adalah menunjukkan suaminya itu masih hidup.