Motivasi: Di Sebalik Ujian

Bahagian yang termanis dalam kehidupan ini adalah cabarannya. Hidup tanpa cabaran, sudah pasti membosankan. Semakin banyak cabaran diterima, kita harus semakin kuat kerana Allah melihat bagaimana kita mengatasi dugaan-dugaan yang diberikanNya.

Namun bukan semua yang kita sangka buruk itu adalah ujian. Misalnya kita mempunyai wajah yang kurang cantik dan tertanya-tanya mengapa Allah menjadikan sebegitu. Mungkin itu adalah ujianNya. Tetapi boleh jadi juga Allah sedang melindungi kita daripada kemaksiatan di dunia. Cuba fikirkan yang positif. Allah tidak mahu kita terjebak dengan dosa bercampur gaul dengan bukan mahram.

Bila seseorang itu cantik, kacak, berkemungkinan besar dia bangga dengan keelokan parasnya. Dan tentu sekali ramai peminat. Maka bermula dari situlah terjadinya ikhtilat (pergaulan bebas lelaki dan perempuan) dan macam-macam lagi. Kadang-kadang kita tidak menyedari Allah selalu membantu kita dan melindungi kita.




Gambar DeviantArt


Contoh yang kedua, dikhianati atau dimusuhi seseorang yang sangat dipercayai. Mungkin ada sesetengah pembaca blog ini yang pernah rasa sedemikian. Boleh jadi ini merupakan ujian besar Allah buat kita, dan boleh jadi juga Allah sedang cuba melindungi dan menunjukkan kita sifat sebenar seseorang itu. Melalui pengkhianatan atau perbuatan buruk yang ditunjukkannya, Allah mahu kita berhati-hati dan tahu yang mana benar yang mana salah. Allah itu Maha Adil. Subhanallah.

Oleh sebab itu, ayuhlah kita sentiasa berfikiran positif dan kurangkan mengeluh. Marilah menjadi hambaNya yang lebih baik. Allah sentiasa tahu apa yang dilakukannya. 

Comments