Pages

Wednesday, November 30, 2011

Informasi: Penggunaan Bahasa

“Ak dh dew tat sini. Manew ag?”

Saya membaca perkataan demi perkataan. Bahasa apa ini???? Tat? Kuih tat?

Itulah mesej yang secara tiba-tiba saya peroleh pagi tadi di telefon bimbit. Yang pasti, mesej daripada nombor tidak dikenali itu bukan datangnya daripada kawan-kawan saya.


Ya, saya tahu kita sering menggunakan bahasa-bahasa yang diringkaskan dalam penulisan seharian sama ada di telefon bimbit mahupun internet. Mungkin hendak cepat, mungkin malas taip. Atau mungkin sudah terbiasa. Menggunakan perkataan ringkasan tidak ada salahnya, tetapi janganlah sehingga si penerima mesej itu tidak memahami langsung apa yang kita cuba sampaikan. Perkara ini cuma akan merumitkan lagi situasi.


Sebenarnya penulisan kita, bahasa yang kita gunakan adalah impresi atau tafsiran seseorang terhadap karakter kita. Terdapat dua jenis bahasa yang lazim diguna pakai dalam kehidupan seharian.

Penggunaan bahasa formal

Bahasa formal adalah bahasa yang teratur dan tepat mengikut cara. Bahasa ini sering digunakan dalam penulisan rasmi, terutamanya ketika berurusan. Ketika beroperasi secara formal dengan mana-mana pihak, maka kita hendaklah menggunakan bahasa baku, atau juga disebut sebagai BMT (Bahasa Melayu Tinggi) yang betul. 

Kebanyakan pihak akan memberikan impresi positif kepada mereka yang menggunakan bahasa formal, dan barulah kelihatan seperti mereka adalah profesional dan serius dalam kerja masing-masing. Saya mempelajari perkara ini ketika berurusan dengan pihak penerbit dan ketika melawat blog penulis-penulis tanah air. Rata-rata mereka menggunakan bahasa baku. 

Bahasa formal juga digunakan dalam penulisan karangan, menjawab soalan dalam sebarang peperiksaan ataupun ketika menyiapkan tugasan (folio atau assignment). Bahasa yang digunakan itu akan mempengaruhi pemarkahan kita kelak.


Penggunaan bahasa tidak formal

Bahasa tidak formal pula terbahagi kepada dua, iaitu secara lisan mahupun penulisan. Secara lisan, memang diakui ramai yang bertutur menggunakan perkataan ringkasan, tergantung, dialek atau bercampur-campur bahasa (bahasa rojak). Bahasa ini dikenali sebagai bahasa pasar ataupun bahasa slanga. Jarang untuk bertemu orang yang bertutur sepatah demi sepatah menggunakan bahasa formal. Tetapi itu tidak bermakna golongan ini tidak ada. 

Bahasa tidak formal dalam penulisan pula boleh kita jumpai di mana-mana sahaja. Seperti contoh yang saya berikan pada awal tadi. Terdapat banyak istilah yang digelar untuk bahasa-bahasa sebegini. Antara yang saya ketahui adalah bahasa SMS, bahasa “EW” ataupun bahasa comel.

Bahasa SMS adalah apabila perkataan tersebut diringkaskan seringkas-ringkasnya manakala bahasa “EW” boleh dilihat apabila huruf-huruf terakhir dalam perkataan ditukarkan kepada huruf ‘ew’. Misalnya kita menjadi ‘kitew’, saya menjadi ‘sayew’ dan begitulah selanjutnya. Bahasa comel, saya kurang pasti yang mana satu. Ada banyak lagi bahasa tidak formal dalam penulisan. Kalau anda tahu bolehlah kongsikan di sini. 

Bahasa tidak formal boleh dilihat apabila berkomunikasi di Facebook, Sype, Yahoo Messenger, SMS dan banyak lagi. Saya juga menggunakan bahasa tidak formal bila berkomunikasi sesama rakan. Nasihat saya, bahasa tersebut biarlah si penerimanya faham. Jangan sulitkan mereka untuk mentafsirkan apa yang ingin anda sampaikan.


Penutup

Jangan takut membazir masa untuk menaip kelak anda cuma membazirkan masa si penerima. Jangan takut kredit akan habis kerana satu SMS walau panjang mana pun harganya tetap sama. Tidak mengapa jika diringkaskan, asalkan berpada-pada. Sekurang-kurangnya, biarlah orang tahu kita menggunakan bahasa melayu bukannya bahasa asing. 

p/s: Saya minta maaf andai ada sebarang kesilapan dalam penulisan saya. Yang salah minta ditegur. Saya juga cuma manusia biasa, banyak berbuat kesalahan.

Gambar: Google

Tuesday, November 29, 2011

Muhasabah: Selangkah Ke Belakang #2


Terus menggerakkan angan dan cita

Bila hampir putus asa

Tuhan tunjukkan jalan-Nya

SMKSB. Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Badlishah. Semua orang belajar untuk menyesuaikan diri masing-masing dengan suasana sekolah menengah. Masing-masing cuba mencari rakan, cuba mencari tumpuan. Maklumlah, bila sekolah rendah semua cikgu ingat nama kita. Sekolah menengah adalah kehidupan baru. Saya, Aina dan Ayuni tidak sama kelas. Mencari sahabat adalah satu kekangan bagi saya kerana saya tidak petah berbicara. Hari pertama bayangkan, saya cuma sembang dengan kawan sebelah sahaja. Itu pun dia yang tanya. Namanya Nur Syahirah. Masih berkawan sehingga ke hari ini. Walau apa pun, menjadi sebahagian daripada Badlishans adalah sesuatu yang menggembirakan. 


Waktu itu, dunia penulisan saya agak tergantung. Saya terkontang-kanting dalam suasana baru. Tahun 2009 itu juga adalah tahun pertama di mana saya mula melibatkan diri dalam kancah blogging. Insan yang memperkenalkan dunia blog kepada saya ialah guru ICTL saya, Cikgu Izwanzuhairi. Meskipun dia mungkin tidak ingat bahkan dia mengenali pun saya sekarang ini, saya tetap akan mengingatinya. 

Tingkatan dua. 2010. Tahun itu adalah tahun yang paling bermakna kepada saya. Tahun novel saya diterbitkan. Tahun saya mengenali erti kesusahan. Tahun saya mengenal proposal, manuskrip dan pruf. Saya tidak akan melupakan juga insan-insan yang menarik saya ke dalam dunia penulisan. Cikgu Norhazany Hamzah, Encik Zakaria Sungib dan akhi Hilal Asyraf. Mereka membawa warna pada hidup saya. Tidak lupa pastinya yang memberikan dorongan, mum dan ayah. 

Cikgu Hazany, guru bahasa melayu saya. Beliau suka bercerita kisah-kisah menarik dan panjang lebar dalam kelas. Saya suka mendengar cerita-cerita beliau. Setiap kali peperiksaan, saya selalu mendapat markah tertinggi dalam bahasa melayu, juga bahagian C iaitu bahagian karangan. Bukanlah untuk menunjuk-nunjuk, sama sekali tidak. Cikgu Hazany selalu puji saya. Namun hanya kepada Allah segala pujian itu diserahkan. Allah yang berikan saya sedikit kelebihan. Allah yang gerakkan saya. Alhamdulillah.

Saya rasa terdorong dengan segala dorongan Cikgu Hazany. Beliau pernah kata, “Nanti kamu cubalah terbitkan buku pula, Nurina.” Dan saya pegang kata-kata itu. Suatu hari, saya terjumpa majalah Anis. Ada tawaran menerbitkan buku dalam satu kolum majalah itu. Maka saya pun cuba bersuara kepada mum menyatakan hasrat saya. Alhamdulillah, mum bersetuju. Saya dengan semangatnya meneruskan penulisan novel pertama. Ketika Encik Zakaria beritahu proposal saya diterima, cuma Tuhan yang tahu betapa gembiranya saya ketika itu. Encik Zakaria, seorang penulis yang disegani, banyak membantu saya dan membimbing saya. Saya menulis sesuai dengan iringan beliau. Tetapi takdir Allah SWT, bila Dia berkata jadi maka jadilah. Komputer saya diserang virus. Pendrive juga turut rosak. Semua hasil kerja saya sebanyak 80% hilang begitu sahaja. 

Dalam diam, entah kenapa, titisan air mata tidak berhenti mengalir. Ya, saya menangis. Saya kecewa. Saya buntu, dan segala macam lagilah. Tarikh dateline cuma dua minggu lagi. Mum suruh saya beritahu Encik Zakaria, editor saya supaya minta masa untuk tangguh. Saya mendiam. Saya malu minta tangguh. Tidak pernah menyangka hal sebegini akan terjadi. Saya berdoa pada Allah. Pada ketika itu saya berkata, “Allah, bagilah penyelesaian semua ini.” Cuma itu yang sama minta. Cuma itu doa saya. 

Kemudian saya menerima kiriman emel daripada Encik Zakaria memberitahu tentang bengkel penulisan yang bakal dikendalikan oleh penulis Hilal Asyraf. Jujurnya, saya tidak tahu pun siapa Hilal Asyraf ni. Mum hantar saya ke bengkel penulisan tersebut. Subhanallah, semuanya tergerak di situ. Allah benar-benar membuka mata saya melalui Akhi Hilal. Berusia 21 tahun, beliau sudah menerbitkan lebih kurang lima buah buku dalam dua tahun. Beliau mengajar dan membimbing saya dalam dunia penulisan. 

Melalui satu bengkel, hati saya benar-benar tergerak. Beliau juga seorang blogger seperti saya. Tetapi jauh seribu kali lebih bagus daripada sayalah. Beliau mengajar cara berdakwah melalui penulisan. Banyak yang saya pelajari. Saya jadi kagum dengan akhi Hilal. Saya hendak membeli semua buku beliau yang dijual di bengkel itu, tetapi saya bukannya banyak duit. Saya cuma beli VT, Sinergi dan Remaja Mulia. Jujur. Saya sangat, sangat suka penulisan beliau. Ketika di bengkel itu juga saya bertemu Encik Zakaria. Mum suruh saya nyatakan hasrat minta tangguh. Dan saya geleng. Saya bertekad untuk memulakan dan menghabiskan semua ini dalam masa seminggu lagi yang tinggal.

Balik daripada bengkel, alhamdulillah, Allah kembalikan semangat menulis saya yang pernah hancur dulu. Saya seolah-olah boleh dengar Allah kata, “Kau minta penyelesaian, Aku berikan.” Subhanallah. Allah itu Maha Penyayang dan Maha Kuasa. Dalam masa seminggu, alhamdulillah saya berjaya menghabiskan novel pertama. Tetapi editor saya telah digantikan dengan Encik Amir yang baru bekerja di Galeri Ilmu. Tidak mengapa, asalkan dakwah saya boleh diterbitkan. Novel Single Unavailable diterbitkan sekitar Disember 2010.

Tahun 2011, saya susuli pula dengan penerbitan novel Idris dan Alif Ba Ta. Tahun ini juga, satu cabaran hebat bagi saya. Hari pertama persekolahan sahaja sudah mendatangkan cabaran besar. Cikgu Azizah, bekas pengetua merangkap pendidik saya memanggil saya untuk berucap di hadapan orang ramai. Ada pelajar tingkatan 3-6. Mungkin bagi anda berucap sebegitu cuma perkara kcil, tetapi bagi saya hal ini merupakan cabaran. Saya tidak petah berbicara. Namun saya gagahkan jua melangkah atas pentas, menceritakan tentang dakwah kepada couple. Bila sebut sahaja perkataan itu, orang macam mengejek pun ada. Bunyi macam-macam. Tapi saya teruskan juga ucapan sehingga ayat terakhir. Ucapan spontan.

Selepas itu, di mana-mana orang berbisik-bisik, “Inilah penulis novel tu.” “Itulah novelis sekolah.” Sampai masuk di kelas pun, cikgu-cikgu tegur. Dapat publisiti percuma saja. Malu. 

Saya pernah berjumpa dengan mereka yang meminati karya saya, bahkan ada yang sampai e-mel kepada saya. Ada yang ingin berjumpa, malahan ada yang menjadikan saya sebagai idola. Saya rasa tidak layak. Saya bukannya bagus sangat. Namun saya hargai semua insan yang menyokong saya dan sentiasa menolak saya dari belakang. Saya tidak akan melupakan jasa-jasa anda, insyaAllah. 

Doakan supaya perjuangan saya tidak tersasar. Hari esok masih belum tentu ada, tetapi kalau Allah izinkan saya untuk terus menjejak kaki di atas bumi ini, saya pasti akan berusaha membaiki lagi kekhilafan diri di samping menebarkan ilmu agama melalui al-Quran dan as-Sunnah. Saya ingin menjadi salah satu daripada pejuang Allah. Segala apa yang saya kerjakan, saya harap Allah redha. Perjalanan ini masih panjang…

-Tamat-

Monday, November 28, 2011

Muhasabah: Selangkah Ke Belakang #1


Setiap hasil bermula daripada usaha

Ada tangan-tangan yang menghayunkan

Namun tangan Allah jua yang terbaik…

Semalam saya tidur lambat. Membuat sesi berkongsi kisah dan pengalaman bersama adik tersayang. Rakan gaduh, rakan bergelak tawa saya. Semenjak abang masuk UIAM (Universiti Islam Antarabangsa) dan kakak meneruskan perjuangan di SMSKP (Sekolah Menengah Sains Kubang Pasu), saya cuma mampu curahan dengan adik. Saya bukanlah seorang yang jenis peramah dan sedia untuk berkongsi semuanya dengan orang lain. Saya lebih menyendiri, lebih privasi. Tetapi alhamdulillah, Allah tetap kurniakan saya sahabat-sahabat yang boleh dipercayai untuk curahan.


Saya menceritakan kembali kepada bagaimana proses sehingga saya berhasil menerbitkan novel pertama seterusnya disusuli yang kedua. Biasalah, hendak berjaya pun ada asam garamnya juga. Dalam hidup saya, selain agama, pelajaran, keluarga, guru, sahabat, saya juga fokus terhadap dua benda iaitu penulisan dan blogging. Dan saya melewati kesulitan dalam kedua-duanya. Saya coretkan kisah di blog peneman ini tiadalah melainkan untuk membuat satu lagi perkongsian dengan anda. Bagi saya, hidup adalah tentang perkongsian.

Saya memang minat menulis sejak kecil. Antara cerita terawal yang saya reka sekitar usia enam tahun, adalah sebuah kisah tentang kucing. Ya, saya akui imaginasi saya agak berlebihan ketika itu. Saya menceritakan bagaimana kehidupan seekor kucing yang membesar bersama sebuah keluarga. Agak lucu sebenarnya jika dibaca kembali. Saya masih menyimpan salinan buku (tak pasti jika boleh dipanggil buku) yang berjudul Kisah Siti. Siti adalah watak utama cerita tersebut. Kucing itu pula bernama Hello Comel. Mungkin saya terlalu suka pada Hello Kitty pada ketika itu. Hasilnya ada lah sekitar 20 halaman termasuk isi kandungan dan cover hadapan yang cuma ada tajuk.

Ayah yang mengajar saya menggunakan Microsoft Word. Kadang-kadang, ayah yang bantu saya taip. Ayah hendak saya berdikari dan belajar menggunakan Microsoft Word sendiri. Ketika itu Microsoft Word 2007 dan 2010 belum ada lagi. Saya berasa puas setelah ayah print hasil kerja saya itu. Kenangan pertama saya dalam dunia penulisan, tak akan saya lupa. Kalau ada permintaan, bolehlah saya kongsikan cerita budak enam tahun yang tinggi imaginasi itu di blog. TANPA SEBARANG EDITING. Kalaulah ada orang yang nak baca… ada ke? Bila masuk sekolah rendah, saya cuma sekadar menulis cerita-cerita pendek, ringkas-ringkas dalam buku latihan sekolah. Percaya atau tidak, saya masih menyimpannya sehingga kini. 

Sekolah rendah, saya mula bergerak secara berkumpulan. Saya dan rakan-rakan pengawas yang lain mempunyai minat dalam penyiasatan. Terdapat banyak budak-budak nakal di sekolah, suka cari masalah. Biasalah, nama pun budak-budak. Kemudian entah bagaimana kami dapat idea untuk menulis cerita penyiasatan. Kami menubuhkan kumpulan Sazana, gabungan daripada nama saya dan rakan-rakan iaitu Siti Sarah Safina, Aina Zalia Izzati, Mohamad Zulhelmi, Siti Nur Ayuni, Nurina Izzati (saya) dan Nur Atiqah. 

Sarah dan Ayuni bukan pengawas, tetapi kami bersahabat baik. Kami membahagikan tugas untuk membukukan kisah tentang penyiasatan. Sayang sekali, tidak ada satu salinan pun yang kami simpan. Semua sudah hilang. Ada sekitar 20 buku jika tidak salah. Cuma nipis sahaja. Saya dan Aina Zalia Izzati merupakan penulis cerita. Aina memang banyak imaginasi. Kami sekepala. Cuma bezanya dia banyak cakap sedikit dan saya kurang. Zulhelmi dan Ayuni kami serahkan tugas-tugas printing. Sarah dan Atiqah pula uruskan penyewaan. Penyewaan? Ya, kami sewakan buku-buku tersebut kepada rakan-rakan seusia dengan harga tidak lebih daripada 50 sen pun. Selepas baca, mereka pulangkan kembali dan giliran orang lain untuk menyewa. Alhamdulillah, agak mendapat sambutan.

Ketika itu, saya belum lagi mengenali dunia dakwah dan tarbiah, jadi kami cuma fikirkan keseronokan dan kepuasan hati pembaca. Kami berkongsi cerita. Dan mereka suka. Bersama Sazana, saya lakukan pelbagai aktiviti. Namun disebabkan masalah yang tidak dapat saya kongsikan di sini, Atiqah menarik diri daripada kumpulan dan kami rasa kekurangan seorang Sazana. Alhamdulillah, tidak lama pun kami dapat menarik ahli baru iaitu Azam, sahabat baik Zulhelmi. Kami mula menceburkan diri dalam bidang lakonan. Kebetulan ada minggu English di sekolah. Mana-mana pelajar yang membuat persembahan dalam bahasa inggeris akan diberikan imbuhan. 

Minda saya dan Aina bertembung. Kami tahu apa yang patut kami lakukan. Saya cari buku cerita bahasa inggeris di perpustakaan. Berhari-hari jugalah baru jumpa buku yang sesuai. Cerita yang ingin dilakonkan itu adalah tentang tiga adik-beradik yang termasuk dalam dunia fantasi dan cuba menyelamatkan diri daripada ancaman seekor naga. Azam yang menjadi naga. Saya juga bertindak sebagai pencerita. Ketika hari lakonan, ada peristiwa yang tidak diduga terjadi iaitu Aina tersadung wayar mikrofon di hadapan khalayak ramai. Kalau Aina baca bingkisan ini, mesti dia rasa nak belasah saya. Hehe. 

Selepas lakonan itu, kami teruskan pula membuat buku dalam bahasa inggeris. Lakonan tersebut benar-benar memberikan inspirasi kepada saya untuk menulis. Aina kata dia tidak pandai sangat bahasa inggeris, jadi saya yang menulis ceritanya. Tetapi tidak ada sambutan pun kerana saya dapati pelajar-pelajar pada ketika itu lebih menggemari penulisan dalam bahasa yang mudah mereka fahami. Oh well, saya sembunyi sorang-sorang sebab tak ada siapa nak baca. XD

Ketika hendak memilih untuk ke sekolah aliran apa, saya sempat bertanya kepada ibu bapa. Mum kata masuklah sahaja ke sekolah aliran sains seperti abang dan kakak. Saya tidak membantah meskipun sebenarnya teringin hendak masuk sekolah aliran agama. Saya tidak meluahkan hal itu. Namun hari ini, mencermin kembali di mana posisi saya, saya tidak pernah menyesali hal itu. Saya bersyukur dengan kehidupan saya. Tidak ada ruginya masuk sekolah sains. Sekarang sudah menjadi sekolah kluster pula tu. 

Masuk ke sekolah menengah yang sama ialah saya, Aina dan Ayuni. Sarah sudah terbang ke United Kingdom kerana ibunya, guru yang pernah mengajar saya subjek bahasa inggeris melanjutkan pelajaran di sana. Azam pula bersekolah di sekolah lain. Zulhelmi juga begitu, tetapi tidak lama kemudian berpindah masuk ke sekolah saya. 


Bersambung …

Sunday, November 27, 2011

Contest: Azam Smart Maal Hijrah by DRC & CTK

1 Muharram 1433H@27 November 2011. Ya, hari ini merupakan tahun baru Hijrah. Tahun baru Islam. Kalendar Hijrah bermula dari tarikh Rasulullah dan para sahabat berhijrah dari Mekah ke Kota Madinah. Peristiwa ini adalah satu peristiwa besar yang sungguh mengharukan. Perjalanan hijrah tersebut mengambil masa selama lapan hari dan sepanjang 320 kilometer.

Hijrah dalam bahasa arab bermaksud meninggalkan satu tempat untuk menuju ke tempat yang lain. Tetapi hijrah bagi saya, adalah meninggalkan segala unsur-unsur negatif dan menukarkannya kepada yang positif.



Bukan senang sebenarnya untuk meninggalkan sikap atau tabiat buruk yang memang telah lama berada dalam diri masing-masing. Namun saya percaya, kita sebenarnya boleh. Kita perlu berazam dan bersungguh-sungguh untuk berubah ke arah yang lebih diredhai Ilah supaya dapat terus menaikkan imej Islam ke serata dunia. InsyaAllah, seandainya kita menolong agama-Nya, Allah pasti akan menolong kita.

Jadi di sini saya ingin menyeru anda beramai-ramai, untuk menyertai satu contest anjuran DRC dan CTK. Motif contest ini adalah untuk memberi peluang kepada setiap bloggers untuk mempunyai satu azam sempena maal hijrah. 

Anda mempunyai azam tahun baru? Tulislah di entry anda sambil menyertai contest ini. Anda boleh baca syarat-syarat penyertaan di blog CTK atau DRC. Saya juga turut tidak mahu melepaskan peluang bila terjumpa contest ini di blog abang DRC.




Azam Smart saya sempena Maal Hijrah tahun ini adalah untuk mendapatkan markah yang cemerlang dalam subjek Physics, Chemistry dan Biology. Sebabnya? Ya, saya akui saya memang lemah subjek sains. Saya tidak berapa minat subjek tersebut meskipun saya bersekolah di sekolah kluster beraliran sains. Aneh kan? Tetapi tahun baru ini, adalah satu penghijrahan buat saya. Saya ingin meninggalkan rasa tidak minat tersebut kepada rasa ingin tahu dan suka. Lagipun, sains juga berkaitan dengan agama Allah. Melalui sains, kita dapat mengkaji punca, sebab dan akibat sesuatu kejadian itu. 

Islam juga banyak disebarkan melalui sains. Buktinya, ramai juga para doktor, saintis dan ilmuwan yang memeluk islam setelah mengkaji sains dengan mendalam. Banyak karier di masa hadapan yang memerlukan sains. Sains juga banyak dinyatakan melalui kalam Allah. Menjadi seorang doktor itu sendiri adalah satu ibadah. Melalui budi pekerti yang bagus, sahsiah yang terpuji, dan sentiasa mengingati pesakit-pesakitnya akan kekuasaan Allah. Pasti ramai yang akan tertarik dengan islam.

Saya menyertai contest ini tidaklah mengharapkan kemenangan. Cuma ingin menyokong penganjur dan mengajak anda untuk sama-sama kita menanam azam pada tahun baru hijrah ini. Ayuh kongsikan bersama. Dan saya harapkan amin anda supaya saya mendapat keputusan cemerlang dalam subjek Physics, Chemistry dan Biology

Terima kasih kepada penganjur kerana mengadakan contest menarik seperti ini. Salam Maal Hijrah kepada abang DRC kita, kak CTK dan anda yang membaca. Semoga azam anda tercapai. Apa tunggu lagi, ayuhlah sertai contest ini! =)

Tag:

Saturday, November 26, 2011

Informasi: Adab Menelefon - Majalah Q&A

Sempat saya membelek dan membaca sebuah majalah yang baru sahaja diterbitkan oleh syarikat Galeri Ilmu Sdn. Bhd, iaitu Q&A. Saya pasti ramai daripada anda telah mengetahui tentang majalah yang sungguh bermanfaat ini. Para kolumnis yang menulis dalam majalah ini bukannya calang-calang orang. Mereka merupakan para motivator yang berjaya seperti Ustaz Kazim Elias, Ustaz Azhar Idrus, Ustaz Amal, Ustaz Zul Ramli dan ramai lagi. Mungkin anda telah pun mengenali sebahagian besar daripada mereka.


Majalah ini insyaAllah dapat membantu kita serta menjawab sebarang keraguan yang ada tentang ilmu agama. Membaca terbitannya yang pertama sahaja saya sudah mendapat ilmu baru yang sebelum ini tidak pernah saya ketahui. 

Tahukah anda, jika hendak menelefon orang juga mempunyai adabnya yang tersendiri? Menelefon orang ini lebih kurang sama dengan bunyi ketukan pintu ketika menziarahi orang. Seandainya kita menelefon orang, jangan biarkan deringan tersebut terlalu lama. Kita tidak tahu apa yang tuan telefon tersebut sedang lakukan. Mungkin dia ada kerja-kerja lain yang lebih mustahak pada ketika itu. Sebaik-baiknya jika hendak teruskan untuk panggilan kedua, kita hendaklah tunggu dahulu sekitar lima hingga sepuluh minit, masa anggaran kira-kira selesai satu solat fardhu. Ya, mungkin sahaja orang yang ditelefon itu sedang menunaikan ibadah solat.

Jika tiga kali ditelefon tetap juga tidak diangkat, sebaiknya jangan ditelefon lagi. Mungkin orang tersebut benar-benar sibuk ataupun tertinggal telefon di rumah, siapa tahu kan? Sama seperti ketukan tadi. Jika pintu rumah tidak dibuka, maka pulanglah ya. Dan info tambahan daripada saya sendiri, sebaik-baiknya janganlah menelefon pada setiap awal waktu solat fardhu kerana mungkin pada waktu itu azan sedang berkumandang dan kita tidak dibolehkan bersembang ketika azan. Waktu-waktu lain yang kurang sesuai juga adalah ketika tengah malam waktu berehat dan tidur. Telefon hanya benar-benar perlu dan jangan bazirkan bayaran telefon atas hal-hal yang tidak penting kerana membazir itu kan amalan syaitan…

Ijmalnya, carilah waktu-waktu yang sesuai untuk menelefon orang dan amalkan adab menelefon ini dalam kehidupan anda seharian. Marilah kita menelefon sambil beradab! Jangan lupa dapatkan majalah Q&A ini yang mengupas isu-isu berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah. Cuma RM10 sahaja. Ala, duit topup anda ditukar sekali-sekala untuk membeli majalah ilmu apa salahnya. ^^


p/s: Terkejut sangat malam tadi sebab ada nombor tidak dikenali telefon pukul satu. Ingatkan mimpi.



Motivasi: Aiskrim dan Azam


Credits: Google

Hari ini adalah hari terakhir dalam tahun 1432H. Satu lagi tahun bermakna yang akan berlalu pergi seiring dengan waktu yang menemani. Tetapi saya rasa saya macam tidak memanfaatkan sepenuhnya tahun ini, maka saya berharap agar Allah berikan peluang untuk saya gunakan tahun 1433H dengan lebih baik lagi. Menjelang tahun baru, pasti kebanyakan daripada kita telah pun menyemat azam dan harapan masing-masing. Tetapi mungkin bila sampai sahaja pertengahan tahun, kadang-kadang beberapa bulan sahaja selepas tahun baru, azam tersebut telah dilupakan begitu sahaja.

Berapa ramaikah yang bersungguh-sungguh dengan azam masing-masing? Atau sekadar melepaskan batuk di tangga sahaja. Tepuk dada tanya hati. Azam utama saya pada awal tahun 1432H dahulu, iaitu untuk mendapatkan 8A dalam peperiksaan PMR serta menerbitkan sebuah novel. Terdapat juga beberapa azam-azam sampingan yang lain. Alhamdulillah, azam menerbitkan novel itu telah pun Allah SWT tunaikan. Meskipun tahun ini tahun yang penting, iaitu PMR, saya cuba juga mencuri-curi masa untuk melaksanakan azam saya itu. Azam untuk mendapatkan 8A, kita tunggu sahaja bulan Disember nanti ya? Namun sekiranya azam itu tidak tertunai, saya harap saya akan tetap bersabar dan tenang seperti sekarang. Bicara tentang usaha, telah pun dilakukan. Sekaranglah masanya untuk benar-benar tawakkal dan menanti.


Baiklah, mungkin ramai yang tertanya-tanya, mengapa tajuk artikel saya ini berkenaan aiskrim. Saya terimbas kembali dahulu sewaktu kanak-kanak, saya dan kanak-kanak seusia pada ketika itu memang menggemari aiskrim. Malah saya sehingga sekarang pun masih menggemarinya. Aiskrim dulu tidak seperti sekarang. Dahulu cuma sekadar sen sahaja untuk mendapatkan aiskrim. Kini, harga aiskrim jenis yang sama telah melonjak naik. Kami akan mengumpul wang dan singgah ke kedai berhampiran taman perumahan saya. Nah, selepas membeli terus sahaja kami menikmatinya di hadapan kedai itu.

Saya percaya, mungkin ramai di kalangan anda juga menggemari aiskrim kerana aiskrim mempunyai pelbagai perisa, sejuk, dan segar malahan boleh dinikmati di mana-mana sahaja pada bila-bila masa. Terutama pada cuaca panas. Makin ramailah yang singgah ke kedai runcit atau membuka peti sejuk hanya semata-mata ingin mendapatkan ais krim itu. Kalau tidak ada snek dan malas memasak macam… (tak boleh beritahu, rahsia.. hehe), ais krim pun jadilah. Kadang-kadang anda sanggup melakukan apa sahaja hanya semata-mata untuk merasai hidangan itu masuk ke dalam tekak anda.

Ya, di sinilah saya cuba kaitkan dengan azam. Bukan nama orang tetapi tekad, kemahuan, kehendak dan keinginan anda. Setiap orang ada azam masing-masing, dan harus ada. Tetapi azam itu boleh berubah sesuai dengan peredaran waktu dan suasana. Saya cuma ingin tekankan di sini, jika anda telah menetapkan azam anda, then go for it! Asalkan azam tersebut adalah yang positif. Jangan biarkan apa pun yang menghalang anda. Bila anda telah mencapai azam tersebut, anda akan rasa lega, bahagia. Dan kebahagiaan itu sebenarnya bukannya sesuatu yang mudah untuk dikecap. Demi mendapatkan bahagia, perlukan azam. Perlukan tekad.

Macam aiskrim tadi. Kalau anda nak makan, sanggup buat apa sahaja. Samalah juga dengan azam. Tetapi untuk mencapai azam, haruslah ada sedikit usaha. Takkanlah anda mengharapkan aiskrim itu merangkak sampai di hadapan anda? 

Pokok-pangkalnya, segalanya bermula dengan azam. Ada azam, adalah usaha. Ada usaha, adalah hasilnya. Namun jika azam anda tidak berjaya dicapai, tidak usah khuatir. Kita muhasabah kembali di mana kekurangan dan cacat-cela yang telah dilakukan. Dan mungkin itu memang aturan yang Allah tetapkan. Kadang-kadang Allah turunkan hujan, tetapi Dia berikan kita pelangi yang lebih indah. Ayuhlah kita sama-sama sematkan azam tahun baru. Anda sudah ada azam? ^^

p/s: Teringin nak makan aiskrim.

Friday, November 25, 2011

Unexpected Life

“You’re nothing but a loser!” Asri shouted. He kept blaming Saufi for everything happened. He never gave any chance for Saufi to explain anything. Not a single line.

“Asri, please, you can’t totally blame me for this..” Saufi paused his words. Asri left the room as usual. They both used to be best brothers, good friends. But since dad passed away, Asri kept blaming Saufi for their father’s death. Dad pushed Saufi aside from the road and he ended up replacing Saufi’s position. Saufi reached his diary and sat on his bed. He reached his favourite purple pen and start writing something.



Not everything in our lives will be working well. If dad didn’t push me aside, I was the one who would be the car’s victim. And know, my little brother seems to hate me. Everything about me. Why Allah treats me like this? Why dad? 

Two years ago, we all used to live as a happy family. Dad, mom, Asri and I. I remember when dad promised to place me in a boarding school. It was my dream to stay in a place called International Kulim High School. It is a boarding school for the boys. But now, I have to go to a kampung school. And everybody there did not really accept me just because I could not do a lot of kampung staff. I wish dad was here. He always stood beside me in every situations. He would wipe my tears away. And if he was here, he would say that he loves me. I just need someone to rely on.

In a sudden, Saufi heard a knocking sound at the door. He quickly closed his diary and opened the door. His mom stared at him with an anxious look. 

“What have you done to your brother? I warned you not to pick a fight with him.”

“Mom, I was not the one who lost his bike. It was stolen when I went into the grocery shop. I don’t know who took it, but I’m very sure I didn’t misplace it. Mom, I’m begging you. Please trust me,” his tears rolled down his cheeks. He stared his mom.

“I’m sorry Saufi, I can’t put my trust on you,” and she also followed Asri’s action by leaving the room. A room filled with tears and sadness. Even his own mom would not trust him. Saufi was really clueless. He felt as if everyone in this world are going against him. So he decided to take a walk outside. Well, maybe it can help to make him feel better.

Saufi went to the field at the kampung area. They moved here since dad passed away. Dad spent his childhood years here. But that evening, there was nobody. No children, no voices, no happiness. The Sun shone brightly that day, so the poor boy decided to rest under a shady tree. The breezes seemed as if they wanted to whisper something to him. The birds sang sweetly, but not good enough to distract Saufi.

Slowly, he felt a hand touching his shoulder. He was very shocked. As he looked behind, he saw a handsome man standing and staring at him. The man was smiling from ear to ear. His other hand was holding a sketchbook and some brushes. He did not look like the rest of the villagers here. 

“May I have a seat?” he asked politely, touching Saufi’s heart. No one had ever been such as gentle as this to him before. Saufi nodded. The man sat beside Saufi and started to paint something on the sketchbook. “So, what’s on your mind, young boy?”

Saufi did not know whether he must answer that question or not. He did not even know the person that was sitting beside him. But then, the man said, “You might not trust me, but you can trust my words. I’ve been there before.”

“Where?” the boy was still puzzled.

“In your position. Sadness.” That sentence knocked Saufi’s mind. Maybe this guy had a lot of common.

“My dad died in a road accident. I was the one who crossed the road, but he gave his life for me. Since then, I have some family and friends issues. I feel like I am alone in this world, nobody seems to care about me,” Saufi sighed. He took a deep breath and let it go.

“Well boy, we sure have a common. My son also died, but not in an accident. He suffered from brain tumor.” 

Saufi was shocked. The man continued his story, “My wife and I was in the hospital that time. We already knew about our son. A few months before that, the doctor said that he only had not much time left. On that day, my son was suffering a great pain. The doctors were trying their best to save him. I saw my son’s tears. He kept calling my name. And I can’t do anything but cried. The last words he said, ‘Take care of mom’. I asked him not to close his eyes, but he did. My wife fainted. A few months later, she died because of the great stress she had. She really loved our son.”

“I’m very sorry to hear that,” Saufi felt symphatized with him. 

“Don’t be. After the loss of my son and my wife, I lost my directions. I did not know what to do. My boss fired me because I always came late to the office.”

“What is your occupation?”

“I used to be an architect. I love drawings, paintings… but I lost my career. I thought that was the end of my life. I lost my faith to God. But a few weeks after that someone called me. They offered to buy my paintings. I was over excited. I couldn’t believe, Allah took away my family, my job, but he then gave me some happiness. I realized that I really love paintings, so I paint. Just do not let anything overcome your happiness. If Allah tests you, that is because He wants you to become a better person. You just have to find your own way to settle your problems, or fate will settle it for you,” the man kept smiling. 

What the man said just now had give Saufi a lot of thinking. He always heard the sentence ‘Every problem has a solution’. He just need to come out for the solutions by himself. But how? His friends hate him because he could not play the congkak, batu seremban or wear his own kain pelekat. His brother did not want to listen to him. His mom always scold him for everything, sometimes even grounded him. Yes, Saufi. You have to quit crying and start acting! “I have to think positive in every situations!”

“Are you sure?” the man asked. “Do not ever change your mind when something happened to you or your family. Your faith to God will always be tested. It was a sign of life, young boy.”

Life. It always has its own upside and down. Sometimes we live in happiness, but sometimes we live in agony. Dear Allah, give me some strength.

“Thank you very much…” he wanted to thank the man but he was not there. Saufi tried to search everywhere but the man was already gone. ‘Ah, maybe he just bored sitting here,’ he thought, then quickly arranged his steps back home. He wanted to say sorry for not taking a good care of Asri’s bicycle. He just wants to hug him and tell how much he loves him. He wants to explain about their father’s death and says that it was Allah’s fate. 

He felt weird when a lot of people came to his house. Mom never told him that she wanted to invite some guests today. He kept searching for his mom or Asri. 

“Asri? Mom?” Then his mom appeared with a sad face.

“Mom, I’m so sorry if I made a lot of mistakes before. I hope Asri will forgive me, eventhough it was not my fault. But still, sometimes we have to sacrifice something for others’ happiness, right?” His mom still kept quiet.

“Mom?”

“Son, I’m glad for every of your sacrification. But dear, your brother just passed away. He fell and drowned in the river,” tears kept rolling down from mom’s beautiful eyes.

Saufi was speechless. 

Dear Allah, is this one of Your tests?




~FINISH~

*Cubaan pertama saya untuk menghasilkan cerpen bahasa inggeris di blog ini. Jangan segan-segan tinggalkan komentar anda. ^^

Thursday, November 24, 2011

Contest: I Love My Blog

Kali kelima menyertai contest. Selama ini saya tidak berapa gemar sangat sertai contest, cuma sekadar mengisi kelapangan. Tetapi disebabkan FARAH HAJI SALEH yang tag, maka saya menggagahkan diri jua untuk sertai. Hehe. Baiklah, contest I Love My Blog ini dianjurkan oleh adik blogger kita, Nurul Aien. Usia baru sebelas tahun sudah pandai anjurkan contest. Ha, jangan terkejut!




Sedikit coretan tentang blog ini:


Blog ini dibuat sekitar April 2009. Pada awalnya terus-terang saya katakan, saya langsung tidak ada motif untuk buat blog. Disebabkan guru subjek ICTL pada ketika itu, Cikgu Izwanzuhairi memberikan tugasan kepada semua pelajarnya untuk membuat blog masing-masing, maka saya pun buatlah satu. Entry pertama di blog ini merupakan puisi suka-suka yang dikarang sendiri, boleh baca di SINI. Kemudian saya fikir untuk berkongsi segala ilmu yang diperoleh, dibaca, dan dipelajari dalam blog ini. Pesan Rasulullah, sampaikanlah walaupun sepotong ayat. Jika kita berpesan-pesan pada kebenaran, insyaAllah ada pahalanya yang Allah kurniakan. Kadang-kadang mungkin juga saya akan kongsikan diari kehidupan di blog ini, namun fokus sebenar blog ini adalah tentang perkongsian. Kalau terasa hendak luahkan perasaan yang terpendam, saya selalunya kongsikan di blog private saya. Cuma orang tertentu yang dijemput sahaja boleh baca.

Berkenaan teletubbies yang diambil sebagai blog header. Dahulu waktu kecil saya memang suka menonton rancangan itu, jadi apa salahnya mengadaptasi sesuatu yang disukai dalam blog ini. Latar belakang pula berwarna biru kerana itulah warna kegemaran saya. Dalam blog ini, anda boleh temui karya-karya saya, sama ada cerpen, puisi ataupun motivasi. Jadi jangan segan-segan untuk berikan komentar terhadap karya-karya tersebut. Saya sangat menghargai setiap individu yang meluangkan masa mereka di blog ini. Baiklah, sedikit sahaja coretan yang ditulis tentang blog ini. Kepada sesiapa yang turut menyertai contest ini, saya ucapkan semoga berjaya. Terima kasih juga kepada Farah Haji Saleh atas tag-nya. Dan dua blogger yang di-tag ialah HanZulkifli serta Dea Arematt.

Wednesday, November 23, 2011

Diari#27: Penyesalan

Penyesalan. Setiap orang ada. Sesal itu datang tatkala kita sedang benar-benar yakin dengan setiap tindakan kita, dan menyangka segalanya akan terus berjalan dengan sempurna. Sesal itu datang tatkala kita khilaf dalam sesuatu tindakan. Sesal itu datang tatkala kita tersalah membuat pilihan.




Namun penyesalan juga yang akan membantu hati kita untuk bertindak lebih tegas lain kali. Sesal membuatkan hati terasa begitu perit, namun membantu untuk jadi lebih matang. Penyesalan mungkin datang berkali-kali dalam hidup kita, tetapi percayalah, sesal akan bergerak pergi seiring dengan waktu melainkan kita yang menguncinya di dalam hati.


Belajarlah untuk mengawal hati, belajarlah untuk menggerakkan minda. Hidup adalah penentuan daripada keputusan anda. 

Dan saya menafikan pepatah 'Sesal kemudian tidak berguna lagi', kerana banyak manfaat yang boleh diperoleh dengan penyesalan. Kita akan belajar, untuk menjadi lebih matang dalam setiap tindakan supaya tidak akan ada penyesalan untuk kali kedua. Itupun jika Allah masih berikan ruang dan kesempatan untuk hidup bernafas di atas nikmat ciptaanNya.

Tuesday, November 1, 2011

Cerpen: Peluang Kedua

“Jadi, macam mana? Kau jadi temankan aku petang esok?” Arif merenung sisi wajah Soleh tatkala mereka sedang membeli makanan di kantin. Soleh cuma mendiamkan diri dan mengatur langkah ke meja makan. Arif mengerutkan dahi, hairan dengan perangai Soleh. Dia juga ikut melabuhkan punggung di kerusi berhadapan dengan Soleh.

“InsyaAllah, aku usaha,” pendek Soleh menjawab. Kali ini, Arif merenung tepat wajah sahabat baiknya itu. Usaha? Apa maksud Soleh? Dia ada rancangan lain ke esok?

“Aku bukannya apa Soleh, aku betul-betul harap kau boleh ada dekat pesta buku sekolah esok. InsyaAllah, kalau kau ada, tak adalah aku gugup masa beri ucapan nanti,” Arif mengukir senyum indah. Soleh cuma mengangguk sambil menyuapkan mi goreng ke dalam mulutnya.


***
“MasyaAllah, aku dah lambat ke pesta tu!” Soleh bergegas menyarungkan baju sukan sekolah yang sudah disediakan sedari semalam. Pesta buku yang julung kali diadakan di sekolahnya itu telah lima belas minit bermula. Soleh pantas mencapai basikalnya dan mengayuh lagak pelumba basikal negara, Azizulhasni Awang.



“Mesti Arif marah aku,” desis hati kecilnya. Disebabkan jalan utama ke sekolah dipenuhi kenderaan pada waktu petang, Soleh memutuskan untuk menggunakan jalan sempit yang agak berliku. Dia mahir dengan jalan di situ kerana sering menggunakannya. Namun di pertengahan jalan, Soleh berhenti tatkala mendengar namanya dipanggil beberapa orang. Soleh menoleh ke belakang.



“Soleh, kau dah fikir masak-masak tawaran kami,” seorang remaja berusia sekitar tujuh belas tahun yang berambut kerinting menyoal. Soleh terdiam seketika sambil berfikir.



“Err, maaf. Aku ada janji dengan Arif.”



“Kau yakin?” Seorang lagi yang bermisai menyoal. “Kalau kau ikut kami, kau akan dapat berkenalan dengan Humairah. Kau juga dapat sesuaikan diri dengan kawan-kawan yang lain. Kalau kau terus berkawan dengan Arif, apa yang kau dapat?”



Soleh berfikir panjang. Humairah. Dia sangat ingin mengenali empunya nama itu. Dan peluang yang datang sekali seumur hidup ini sangat sukar dilepaskan begitu sahaja. Beberapa hari lalu, Ikhlas dan rakan-rakan yang lain mengajak Soleh melepak di sebuah kompleks beli-belah, tempat ayah Humairah bekerja. Soleh ragu-ragu untuk menerima ajakan mereka kerana telah berjanji dengan Arif.



“Aku dengar, hari ni Humairah temankan mak dia sampai habis bekerja,” Ikhlas menokok tambah sambil merenung kedua-dua anak mata lelaki di hadapannya. Soleh menarik nafas panjang, kemudian menutup matanya. Maafkan aku, Arif. Humairah lebih penting.



“Baiklah, aku setuju.” Ikhlas dan rakan-rakannya tersengih. Soleh membuntuti pergerakan Ikhlas. Perjalanan ke kompleks merebut masa hampir dua puluh minit. Namun, semua itu tidak menjadi halangan buat Soleh asal dia dapat menemui gadis yang bernama Humairah itu. Soleh tersenyum sendiri.



“Aduh, ramailah pengunjung hari ni!” Ikhlas merungut. “Tapi tidak mengapa, yang penting kita bersuka-ria!”



“Apa maksud kau? Bersuka-ria?” Soleh mengerut kening.



“Ya lah. Kau jangan banyak cakap. Perempuan sebenarnya sukakan orang yang cool,” ujar Ikhlas seraya menarik lengan Soleh supaya membuntutinya. Soleh kemudiannya dibawa ke sebuah pusat permainan. Beberapa keeping duit syiling miliknya ditukarkan kepada kepingan koin supaya mereka dapat memulakan permainan.



“Err, aku tak pandailah main benda-benda macam ni.”



“Belajar!” serentak yang lainnya bersuara. Hampir satu jam mereka melepak di situ. Soleh juga terikut-ikut dengan kumpulan yang tidak tahu hala tuju mereka itu. Ikhlas lantas mengajak Soleh ke tempat kerja ayah Humairah. Sebuah kedai buku. Ayahnya yang mengasaskan kedai tersebut. Pandangan mata Soleh meliar di sekitar kawasan itu. Kebanyakan buku-buku yang terjual adalah buku-buku islamik, sirah dan motivasi. Soleh sempat membelek sedikit demi sedikit buku-buku yang ada di situ.



Ikhlas mendekatkan bibirnya ke telinga Soleh sambil berbisik, “Kau ada bawa duit lebih?” Soleh mengangguk. Tanpa mempedulikan judul buku yang berada di tangannya, Ikhlas menyerahkannya kepada Soleh. Dia menunjuk tepat ke arah kaunter, member isyarat supaya Soleh segera membayarnya. Tatkala melabuhkan pandangan ke kaunter, hati Soleh berdegup kencang. Tidak semena-mena. Seorang gadis yang sering dilihatnya selama ini, baik hati dan tidak pernah lekang dek senyuman.



“Pergi cepat. Buat-buatlah tanya apa yang kau nak. Kami pasti akan tolong kau.” Ikhlas menolak belakang tubuh Soleh. Tubuh ringan itu tergerak ke hadapan. Setapak demi setapak diatur. Buku diletakkan di atas kaunter.



“Be..berapa ya?”



Gadis itu membelek-belek halaman belakang buku tersebut. “Dua puluh sahaja.” Soleh mencari-cari dompetnya. Pandangan matanya dapat melihat Ikhlas dan rakan-rakannya yang berpura-pura membelek buku di kedai itu. Ikhlas memberikan isyarat supaya dia memulakan sedikit perbualan.



“Ayah mana?”



“Ayah, ada hal di luar sekejap.”



“Tak apakah jaga kedai ini sendirian?” Humairah menggeleng sambil meletakkan buku tersebut ke dalam beg plastik. Seketika kemudian, Soleh terdiam melihat respons Humairah yang tidak melayannya.



“Jarang orang muda macam awak beli buku ni,” wang dua puluh ringgit bertukar tangan.



“Oh, saya memang suka buku-buku macam ni,” balas Soleh tanpa sedar apa yang dibicarakannya. Fokusnya hanya satu, iaitu seorang Humairah yang sedang berdiri di hadapannya, meskipun dihalang oleh kaunter. Setelah beberapa minit berlalu dan menyedari tidak ada respons lagi daripada gadis itu, Soleh akhirnya beredar meninggalkan tempat tersebut. Dia tersenyum sendiri.



Ikhlas mengangkat dua jari tanda thumbs up. “Ada kemajuan!” Soleh masih tersengih. Ini merupakan kali pertama dia memberanikan diri menegur seorang perempuan seperti itu.



***

“Soleh! Soleh!” Arif mengejar Soleh ketika mereka sedang bersama-sama menjalani latihan riadah pagi di padang. Soleh memperlahankan lariannya, namun tetap berharap agar Arif tidak menyoal tentang ketiadaaannya semalam. Dia serba salah.



“Kenapa kau tak datang semalam? Penat aku tunggu kau. Mak kau sakit ya?” Arif bersungguh-sungguh menginginkan jawapan. Dia begitu cemas sekali semalam memikirkan sekiranya ada apa-apa kejadian yang tidak diingini menimpa diri sahabatnya sepanjang perjalanan ke sekolah. Soleh menggeleng perlahan.



“Mak kau sakit apa?”



“Arif, aku betul-betul minta maaf sebab tidak dapat datang semalam. Aku rasa serba salah,” tanpa disedari, Soleh mengeluh kecil.



“La, kenapa pula kau rasa serba salah? Dah mak kau sakit. Bukannya kau saja-saja tak datang,” sekuntum senyuman dilontarkan Arif. Manis. ‘Ahh, Arif, kau memang kawan aku yang terbaik. Kau percayakan aku, walaupun aku bohong,’ monolog si pesalah itu. Dia kemudiannya memecut laju ke hadapan, meninggalkan Arif.



“Arif!” panggilan spontan dari belakang mengejutkan remaja itu. Ikhlas?



Arif meneruskan lariannya, membiarkan Ikhlas bercakap dari belakang. Senior sekolah yang suka melepak itu memang sering mengganggu pelajar-pelajar di sekolah. Malas dilayan.



“Aku dengar kau menggigil-gigil masa berucap semalam,” hamburan tawa yang kuat kedengaran. Arif memerhatikan Soleh yang sudah jauh berlari meninggalkannya. Dia tidak mahu Soleh tahu bahawa dia tidak dapat berucap dengan lancar semalam kerana risaukan Soleh. Khuatir Soleh makin serba salah. Larian diteruskan.



“Oh ya. Lagi satu, kenapa kau tak pernah beritahu aku Soleh pandai main game?” Ketawa lagi, namun perlahan-lahan menghilang. Larian Arif terhenti. Ikhlas sudah bergerak pergi. Soleh… betulkah apa yang aku baru dengar ni?



“Baiklah semua! Masa rehat! Lima minit sahaja,” teriak Cikgu Sanusi yang merupakan jurulatih pasukan bola sepak sekolah. Arif mengambil posisi rehat di bawah pohon yang redup, bukan seperti hatinya yang mendung, menunggu bila-bila masa sahaja untuk memuntahkan hujan.



“Arif, aku minum air kau sikit,” Soleh benar-benar dahaga saat itu. Tekaknya terasa nyaman sewaktu air melaluinya.



“Soleh, dekat tempat kerja ayah Humairah yang selalu kau ceritakan tu, ada game tak?” Arif menyoal ingin tahu.



“Oh, ada. Permainan di situ semuanya menarik. Aku boleh menang sekejap sahaja,” Soleh bercerita bersungguh-sungguh. “Arif, boleh tak aku pinjam topi kesayangan kau nanti bila kita pergi rumah Hisyam esok? Bolehlah.. kau kan kawan baik aku.”



“Aku tak pergi.” Soleh terdiam. Arif tidak pergi? Padahal sebelum ini dia yang beria-ria mengajaknya pergi bersama. “Dan aku bukan kawan baik kau.”



“Kejap, kejap. Apa? Tapi kenapa?” Soleh mengerut dahi tanda tidak percaya. Kenapa?



“Sebab kau tak boleh renung mata aku dan katakan yang kau keluar dengan Ikhlas semalam.” Arif menapak langkah pergi, membawa hati yang dikhianati. Soleh tidak percaya. Mana Arif tahu semua itu? Cuma kumpulan Ikhlas sahaja yang tahu.



“Arif.. Arif!”



“Apa lagi? Tak cukupkah dengan pembohongan kau? Kan lagi senang kalau kau berterus-terang. Aku tak sangka kau boleh buat aku macam ni. Aku ingat kita kawan baik,” nada suara Arif sedikit meninggi. Bengang.



Bahu lelaki itu disentuh. “Rif, kita memang kawan baik.”



“Kawan baik apa yang berbohong dengan kawan baiknya sendiri? Sudahlah Soleh…” Arif menolak tangan Soleh jatuh.



“Arif, aku memang nak berada dengan kau. Saat-saat kau perlukan aku, aku ingin sekali dapat tolong kau. Tetapi aku tersalah membuat pilihan. Aku biarkan diri aku terhanyut dengan pujukan manis Ikhlas dan kawan-kawannya. Aku biarkan hati aku dipenuhi dengan gadis yang bernama Humairah. Tapi akhirnya aku sedar, dia langsung tidak berminat dengan aku. Aku belajar, yang aku kena sayangkan orang yang menyayangi aku, bukan orang yang aku sayangi. Aku betul-betul menyesal. Aku harap kau dapat beri aku peluang kedua. Tolong, Arif?”



Arif mendiam. Angin pagi itu menampar lembut wajahnya. Dia tahu, memaafkan adalah ubat yang terbaik untuk seseorang.



“Aku boleh bagi kau peluang kedua, tetapi kau kena janji dengan aku sesuatu.”



“Janji apa?”



“Kau akan maafkan aku sebab aku emosi tadi. Kira macam 1-1 la. Boleh?”



Soleh tersengih manja, “Apa sahaja untuk kau.” Arif merangkul bahu Soleh dan berjalan bersama-sama menuju ke padang sekolah. Cikgu Sanusi sudah menunggu.



“Jadi kau kata nak pinjam topi aku tadi? Kau dah jumpa baju yang sesuai? Nak aku carikan? Mesti Humairah nanti suka.”



Soleh menyinggung lengan Arif. Mereka berdua kemudiannya tertawa mesra. Ukhuwah kembali mekar dalam diri masing-masing. Ternyata, memaafkan mungkin bukan perkara yang mudah, tetapi ia merupakan ubat kepada sesuatu yang pahit.