Pages

Friday, February 18, 2011

Frekuensi Part 9

PERAMPAS.

Mata Nurul Fatini sedikit membesar. Gadis itu terkejut besar tatkala melihat sehelai kertas yang disisipkan di dalam buku rujukannya. What is going on? Apa ni? Perampas? Kalau tuduh aku pemalas tak pe lah juga, ni perampas?

“Assalamualaikum!” Hafizah menyapa Nurul Fatini. Dia perasan ada yang tidak beres pada wajah sahabatnya itu.

“Kenapa ni Nurul? Ada masalah?” Nurul Fatini teragak-agak memberitahu. Dia menyerahkan helaian kecil itu pada Hafizah.

“Apa? Perampas? Rampas apa? Apa yang anti rampas?” Hafizah menyerbunya dengan pelbagai soalan bagai polis yang melepaskan berdas-das tembakan pada penjahat.

“Manalah ana tahu. Ana pun bingung.” Nurul Fatini menggaru-garu kepalanya. “Mungkin kerja budak-budak nakal kot.”

“Hrm … boleh jadi juga. Eh, cuba anti tengok Shah. Bergaya kan dia?”

Pandangan mata Nurul Fatini secara automatik tertancap pada jejaka yang dimaksudkan sahabatnya itu. Shahruddin baru sahaja tiba di kelas berpakaian kemeja hitam bertali leher putih. Songkok hitamnya yang dipakai tambah membuatkan lelaki itu kelihatan bergaya.

Kebetulan, cuma dua sahaja tempat kosong yang masih bersisa. Satu di hadapan Nurul Fatini dan satu di sebelahnya. Nurul Fatini gundah.

‘Erk, takkanlah dia nak duduk sebelah aku pula?’ monolognya tatkala memerhatikan langkah lelaki itu yang semakin mendekat.

‘Biar betul?’ gadis itu semakin gelisah apabila langkah kaki Shahruddin menghampiri barisan tempat duduknya.

“Nurul, Ustazah Mardiah nak jumpa di depan,” ujarnya perlahan takut bising. Lelaki itu kemudiannya segera mengambil posisi duduk di barisan hadapan.

‘Fuh … alhamdulillah! Lega!’

Nurul Fatini mengatur langkahnya untuk menemui pensyarah muda di hadapan kelas yang sedang asyik dengan laptopnya.

“Ustazah nak jumpa ana?”

“Ya. Petang ni ustazah nak adakan halaqah sikit dengan akhowat ekonomi yang bermasalah. Harap anti dan Hafizah boleh bantu, ya?” ustazah muda itu mengukir senyum.

Gulp. Nurul Fatini menelan liur. Akhowat ekonomi? Tak lain tak bukan Lina and the geng. Mereka cukup terkenal dengan kenakalan masing-masing di kampus ini. Bahkan, mereka cukup anti dengan akhowat tudung labuh. Entah macam mana ibu bapa mereka masukkan mereka ke sini. Ya Allah, help me!

No comments:

Post a Comment