Pages

Wednesday, January 5, 2011

Motivasi: Mencari Iman Yang Hilang

فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلاَةَ فَاذْكُرُواْ اللّهَ قِيَاماً وَقُعُوداً وَعَلَى جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ
إِنَّ الصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَاباً مَّوْقُوتاً

Maksudnya : Maka apabila kamu telah menyelesaikan shalat(mu), ingatlah Allah di waktu berdiri, di waktu duduk dan di waktu berbaring. Kemudian apabila kamu telah merasa aman, maka dirikanlah shalat itu (sebagaimana biasa). Sesungguhnya shalat itu adalah fardhu yang ditentukan waktunya atas orang-orang yang beriman. (An Nisa': 103)

Ayat yang ingin saya tekankan, ...ingatlah Allah di waktu berdiri, di waktu duduk, dan di waktu berbaring.. Iman itu sentiasa ada naik dan ada turunnya, terutama apabila kita alpa dan leka dalam menjalani kehidupan seharian.

Bagaimana alam maya boleh menghilangkan iman

Penggunaan internet terutamanya Facebook, Blogger.com, Twitter, atau apa sahaja yang menjadi halaman-halaman utama yang bakal anda klik sejurus membuka internet janganlah sampai melekakan. Kadangkala kita tidak menyedari, bahawa diri kita sebenarnya sedang melupakan Allah, terlalu asyik dengan semua hal-hal sebegini sampai mengakibatkan iman kita hilang seketika, dan kemudiannya nanti baru ditambah kembali. Sebenarnya waktu iman kita itu hilang, banyak sekali kerugian yang boleh kita peroleh misalnya dosa, kemurkaan Allah atau paling dasyat sekali jika kita tiba-tiba meninggal dunia dalam keadaan yang tidak beriman. Mudah-mudahan dijauhkan. Ameen.

Tips Mengingati Allah Dalam Kehidupan

Setiap apa yang kita kerjakan di atas muka bumi ini, perlu ada kaitannya dengan Allah. Sentiasalah mengingati kebesarannya, ingat Allah sentiasa perhati kita, Allah sentiasa bersama kita dan kita hidup cuma untuk Allah. Dalam perbualan seharian, kalau boleh sentiasa cenderung ke arah Allah, Rasulullah dan semua yang cenderung ke arah mengingati Allah. Misalnya jika kita sedang berbual dengan rakan-rakan, boleh ceritakan tentang sirah Rasulullah sedikit sebanyak yang kita ketahui, atau berkongsi ilmu-ilmu agama yang diperoleh. Dan saat kita sedang menulis, komentar, chat atau sebagainya kita perlu mengingati Allah, walau bagaimana juga caranya supaya andai kata kita ditakdirkan dijemput oleh malaikat maut, kita boleh meninggal dalam keadaan yang beriman. Ameen.

6 comments:

  1. Artikel yang sangat baik. Saya setuju dan terkesan. Terima kasih :) teruskan berkongsi

    ReplyDelete
  2. @iqbalsyarie
    ya, insya Allah..
    ilmu yang ada masih cetek..
    mohon perkongsiannya juga.
    =)

    ReplyDelete
  3. terbaek! tp kalau ada huraian lebih detail, lgi bgus :)

    hehe, ana sndiri x update lg. msih cbuk, sklh bru buka ni.

    ReplyDelete
  4. artikel yang baik dan menginsafkan...teruskan menulis untuk tarbiyah bersama

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum, makasih motivasinya, mari kita cari iman sampai ketemu

    ReplyDelete