Pages

Saturday, October 23, 2010

Remaja: Fitnah Dari Kamera

"Ambil gambar couple ni, ada hukum juga ke?"

Pada zaman serba modenisasi ini, tidak mustahillah kalau manusia tidak boleh dipisahkan dengan penggunaan gadget yang canggih seperti telefon bimbit, laptop, dan kamera. Artikel saya kali ini lebih menyuarakan pendapat tentang penggunaan kamera. Sebenarnya kalau saya membuka Facebook, rata-rata yang keluar gambar lelaki dan wanita ajnabi bergambar bersama secara berdua-duaan. Astaghfirullah. 

Terdetik juga di hati saya segelumit sikap kesal, mudah-mudahan Allah ampuni dosa-dosa kita kerana setiap manusia itu tidak pernah terlepas dari kesalahan. Saya juga begitu. Mungkin sekali saya juga sering alpa, maka sebagai sesama muslim, ini adalah tugas kita untuk menegur dan menasihati.

Sebenarnya saya masih lagi tertanya-tanya, apa hukumnya seorang wanita bergambar dengan lelaki ajnabi, dan begitulah sebaliknya? Saya akan rujuk pada yang lebih mengetahui dalam bidang ini, tapi mohon juga ya pendapat kalian. Manusia bukan semuanya thiqoh. Dan saya juga kadang-kadang lalai. Apabila terpandangkan gambar-gambar sebegini, secara tidak langsung akan ada suara-suara yang keluar. Misalnya, "Korang ni kapel ke?", "Awek ko ke nie?", "Korang ni sweet lah", dan sebagainya. Bukankah suara-suara itu secara tidak langsung menimbulkan fitnah?

Dari perspektif yang lain, perbuatan sebegini hanya akan mendekatkan seseorang itu kepada zina, dan janganlah kamu menghampiri zina!


Mungkin ramai yang menggunakan alasan ukhuwah, suka-suka, sebagai kenangan, tetapi semua hal ini tidak membawa manfaatnya. Apabila seorang perempuan muslimah memaparkan gambar dirinya dengan kawan lelakinya secara berdua-duaan maka ianya sudah jadi salah dan seolah-olah umat Islam ini sama sahaja seperti barat yang biasa bergambar lelaki perempuan kawan kenalan cuma hanya tudung yang membezakan. 
Menurut saya, setinggi mana pun seseorang itu dalam agama, mereka tidak akan pernah terlepas dalam ujian, terutamanya ujian pergaulan. Saya juga begitu.


Saya terdetik untuk menulis artikel ringkas ini setelah melihat senior-senior saya bergambar berdua-duaan. Bukanlah saya berniat untuk mengutuk atau memalukan mereka, bahkan sama sekali tidak. Fitnah boleh berlaku bila-bila masa sahaja. Saya benar-benar memohon keampunan pada yang terkesan. Saya cuma hambaNya yang lemah, penuh dengan dosa. Sama-samalah kita saling berpesan-pesan pada kebenaran dan saling berpesan-pesan pada kesabaran.

Menegur adalah tanggungjawab setiap insan. Perbaiki diri, sambil ajak orang lain ke arah kebaikan. Mohon sekali teguran anda sepanjang kesalahan saya menulis artikel. Hanya Allah yang boleh membalas jasa anda. :)


Nurina Soib
231010
1111

3 comments:

  1. maaf nk tnya skit..thiqoh tu apa??

    ReplyDelete
  2. salam ziarah kali pertama~

    1st time jugak mai sini, mesti anda pandai berbahasa arab kan.. "thiqoh dgn anak2 buah"

    ReplyDelete
  3. @shahjiehan
    syukran atas kunjungannya!
    sangat dihargai..
    tak la berapa pandai sangat, sikit2 boleh la.
    =)

    ReplyDelete