Pages

Saturday, May 29, 2010

Fesyen Remaja: Trend Scarf?? Haram tetap haram...

Okay..sekarang nie ramai orang yang suka pakai scarf utk tutup kepala tapi nampak leher. Kononnya dah tutup auratlah tu. Tapi Allah S.W.T. telah berfirman dalam surah al-Nur 24:31 iaitu

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka.


Dalam ayat trsbt, Allah memerintahkan agar kain tudung yang sedia dipakai di kepala dilabuhkan ke hadapan agar menutup belahan leher dan dada. Ayat ini memperincikan aurat dan cara pakaian yang dikehendaki oleh syariat Islam untuk menutup aurat. Oleh itu, pesan Writer kalau nak ikut trend bley, tapi jgn lebih2 sgt. Nasihat Writer untuk diri sndri dan saudara seiman...

7 comments:

  1. sblom ikot trend, fwen or wuteva, kne ikot Allah dlu..

    ape kte Allah bab2 tdg niy, haaa.. ikot..

    ReplyDelete
  2. sesetengah perempuan skrg pakai tudung bukan sebab nak tutup aurat tapi nak ikut trend.
    huhu. pakai tudung tapi seluar ketat dan baju lengan pendek sendat. =.='

    ReplyDelete
  3. @AROL DSHW dats what we call kslhn dlm mnutup aurat.. kdg2 dpa yg pkai cm2 2 rse cm da smpurna.. kte yg taw n ade ilmu, kne tgur.. Rasulullah ckp, balligh 'anni walau ayah..

    ReplyDelete
  4. @Writer haha nti ade yg suh pkai tudung periuk..

    ReplyDelete
  5. @Writer
    betul tue!
    Islam kan agama yang sentiasa memberi kemudahan kpd umatnya. :)

    ReplyDelete
  6. @Khazanah Illahi
    kdg2 ade jugak tegur, tapi nanti dorg mesti ckp,
    "kubur masing2..tak pyh sibuk hal org.."
    huhu. =.=

    ReplyDelete
  7. @Writer
    haha. klu tak pun, tanam jek dorg tue kat kawasan kubur cina. :D

    ReplyDelete