Pages

Saturday, April 11, 2009

Motivasi: Manusia, malaikat atau syaitan???

Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini.awal lagi nie?.zzz

Manusia - Nak makan, laparlah ?
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah...
Syaitan - Ahh, tak payahla... dah lapar ini !! mmm.. sedapnyaa?

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat..
Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm.. aahh? suruh si X, punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran..
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah.. awal lagi nie?

Manusia - Eh, eh... tak boleh tengok ini, berdosa...
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui!
Syaitan - Perggghh... best tu... rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh?

Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatil ah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah?... pandai2lah?

Manusia - aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun.
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali....rugilah. .. (kalau sempat la)
Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu .
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu... Jomlahhh?

Sekarang anda mempunyai 3 pilihan :
1. Anda - Patutke aku biarkan je informasi yang aku dapat ni?
2. Malaikat - Wahai anak Adam, berilah peringatan pada kawan2 yang anda kenal
3. Syaitan - Tak payahlah sebuk......

* Entry yang ini, saya copy paste daripada Facebook.

Puisi: Cinta Kekayaan



Solusi dicari pengubat lara
Setiap langkah diatur sempurna
Tatkala gugurnya iman
Lantas terlepas peluang untuk ke sana

Sebuah tempat yang menjanji keindahan
Kegembiraan yang tiada kesedihan
Sebuah tempat yang bergelar syurga

Kekayaan dipuja
Wajah ditoleh dari agama Allah
Kerana semuanya tidak percaya
Islam itu agama yang lurus

Kelazatan duniawi di posisi utama
Menjadi penyelesaian semuanya
Nawaitu materialisme raja penguasa
Terlepas sudah keindahan abadi
Di syurga-Nya nanti